Bilen startar inte, Volvo 245DL -87

kim4
18 februari 2010 · 100 Inlägg

Tjo, efter igår natt så startade bilen men dog efter ett tag, gissar att det var en ispropp?
Så jag hällde i en halv liter t-röd och 1 timme senare försökte vi starta den igen, men den ville ändå inte(gissar att det var pga att någon har proppat avgassystemet med snö som ja märkte senare).
Men nu verkar inte startmotorn gå runt ens? Det klickar bara när jag försöker starta, kan även berätta att det är ca -20 här nu men de brukar inte klicka bara för de, bara lite segt o få igång.

Någon som vet vad som kan vara fel?
Spolarna på batteriet har kontakt.

Tacksam för svar, Kim smile

turboforssen Telge Drifting Team
18 februari 2010 · 5 398 Inlägg

om det bara klickar lär det va dåligt batteri eller solinojden (stavning?) till startmotorn som kärvar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
kim4
18 februari 2010 · 100 Inlägg

turboforssen skrev:
om det bara klickar lär det va dåligt batteri eller solinojden (stavning?) till startmotorn som kärvar

Batteriet är nyladdat osv smile
De andra vet jag inte vad de är? tongue ^^,

Jamo
18 februari 2010 · 32 Inlägg

Fast batteriet kan vara kasst ändå, gick det snabbt att ladda upp?
Om du har tillgång till att belastningsprova batteriet rekommenderas detta..
En mack eller någonstans dem säljer startbatterier brukar ju ha det..

Går det att få igång bilen med startkablar??

kim4
18 februari 2010 · 100 Inlägg

Jamo skrev:
Fast batteriet kan vara kasst ändå, gick det snabbt att ladda upp?
Om du har tillgång till att belastningsprova batteriet rekommenderas detta..
En mack eller någonstans dem säljer startbatterier brukar ju ha det..

Går det att få igång bilen med startkablar??

Nej de tog ett bra tag och batteriet är inte dåligt smile
Nej det gör den inte smile

Senast redigerat av kim4 (18 februari 2010)

Jamo
18 februari 2010 · 32 Inlägg

Kan vara solenoiden eller fel på startmotorn.. Går att mäta om det är fel på solenoiden, vet inte riktigt hur bara..

Du kan kolla om det är fel på startmotorn genom att koppla den direkt till batteriet..

kim4
18 februari 2010 · 100 Inlägg

Jamo skrev:
Kan vara solenoiden eller fel på startmotorn.. Går att mäta om det är fel på solenoiden, vet inte riktigt hur bara..

Du kan kolla om det är fel på startmotorn genom att koppla den direkt till batteriet..

Hmm okej, men vad är de där solenoid för nånting? smile

Jamo
18 februari 2010 · 32 Inlägg

solenoiden är om jag inte har helt fel den lilla cylinderformade saken ovanför startmotorn, den du kopplar in kablarna på.
För tex om du har jordfel på den kan du ta en startkabel och koppla på minuspolen och motorn. Fungerar den då är det ett jordfel att söka reda på..

Fungerar det inte skulle jag försöka koppla plus direkt till solenoiden(startmotorn)

Klickar den bara kan du ta och slå på startmotorn med en hammare och testa igen.

OBS, när du testar efter jordfel menar jag INTE att du kopplar in minuspolen direkt på startmotorn utan i en jordpunkt på motorn. Lyftögla fungerar fint..

Hoppas det hjälper..

Glöm inte att ha i friläge om du ska testa startmotorn på detta sättet..tongue

Senast redigerat av Jamo (18 februari 2010)

Jamo
18 februari 2010 · 32 Inlägg

Och skulle den inte fungera efter allt detta kan du testa med en annan startmotor.

Drönirettab
18 februari 2010 · 21 761 Inlägg

Om startmotorn inte är bytt någon gång tidigare så är det inte helt omöjligt att den börjar vara ordentligt sliten, med tanke på bilens ålder.

Jag har en 240-86 som har gått drygt 38000 mil och startmotorn är nybytt pga krångel vid kyla och dessutom började den gå segt på första varven fastän motorvärmaren hade varit inkopplad. Blev stor skillnad med ny startmotor. På min bil klickade inte ens startmotorn, jag fick knacka med skaftet på en mejsel för att den skulle fungera.

Mät för säkerhets skull hur spänningen beter sig när du försöker starta motorn. Börja med att sätta mätpinnarna på själva polerna, flytta sedan minusmätpinnen till polskon. Är spänningen bra (10 V eller högre) så kan du hålla kvar minusmätpinnen på polskon och flytta plusmätpinnen till en bra jordpunkt på motorblocket.

Vid den mätningen mäter du spänningsfallet mellan batteriminus och motorblock, därför ska mätaren i just den mätningen visa så lite som möjligt (typ 0,1 V eller liknande, inte flera Volt). smile

Det är alltså meningen att du ska vrida nyckeln i startläge vid varje mätning.

Kinnastreet
18 februari 2010 · 362 Inlägg

den kan även ha "hängt" sig, ta en hammare eller nåt annat bra å knacka me på starten å prova sen.. det kan hjälpa!

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!
rossboss
18 februari 2010 · 265 Inlägg

låter som startmotor Häng går som ovan har skrivit ta och knacka på startmotorn annars joxa på o av tädningen det har då släppt så för mig som sagt oftast kan det vara bra o vara 2 då man gör detta en som står och knackar på startmotorn och en som vrider runt nyckeln !

Martin920
18 februari 2010 · 18 Inlägg

Min bil var oxå sån att den klickade efter batteriet hade varit dåligt och ändå samma sak efter ja hade laddat det,               senare  fick jag rulla igång och sedan  funkade starten igen:)

BMW e30 turbo "Driftern" (1985)
islurren1
18 februari 2010 ·

Går det att bogsera igång den? Blir lamporna i instrumentet svagare när kanske slocknar till och med när du försöker köra på starten?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang