Kort för snöskoter, vad för kort o vad kostar det att ta?

stahre
18 februari 2010 ·

Har sökt men icke funnit. Det är så att jag ska upp till fjälls med några, och alla förutom jag får köra skoter...känns lite tråkigt. Har vanliga lappen men undrar vad man ska göra för att få kort för skoter, terrängkörkort...? hur går man till väga, har ju ingen skoter att öve på, även fast jag kört förut. Men det kanske man inte behöver göra, övningsköra?

Hamilton
18 februari 2010 · 8 873 Inlägg
Fotograf på tierpidag.se
stahre
18 februari 2010 ·

Tack hamilton för det, jag föredrar garaget.org före vissa andra forum, och antar att det är därför det finns ett forum för att få svar på frågor. jag använder inte google av personliga själ wink

Edit: hittar inte vad det kostar någon stans

Senast redigerat av stahre (18 februari 2010)

Hamilton
18 februari 2010 · 8 873 Inlägg

stahre skrev:
Tack hamilton för det, jag föredrar garaget.org före vissa andra forum, och antar att det är därför det finns ett forum för att få svar på frågor. jag använder inte google av personliga själ wink

Edit: hittar inte vad det kostar någon stans

Eftersom du har körkort så behövs inget förarbevis för skoter om du tagit körkortet före 1 januari 2000

Vad ett förarbevis kostar är nog olika beroende på vart man tar det.

Fotograf på tierpidag.se
r35pect BMW ///M3
18 februari 2010 · 404 Inlägg

här i borlänge tror jag de kostar 1500 och det är 3-4 gånger man ska dit, de är både teori och att man ska visa att man klarar av att köra skoter på olika sätt..  och som sagt har du tagit körkort före 2000 så får du köra skoter med

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
stahre
18 februari 2010 ·

Är bara 22 år så har haft det i dryga 4år bara... Så måste ta kortet med, har kollat runt lite men hittar inga prislistor eller likn. tyvärr. Tänkte om nån här har tagit det o vet vad det kostar ungefär, o hur lång tid det tar att fixa det

Liner
19 februari 2010 · 583 Inlägg

kostade 800 när jag tog mitt för snart 4 år sedan... då tog man de över en helg. började fredag kväll och va klar söndag eftermiddag. Gick inte att misslyckas dock. 12 simpla frågor och ett körprov man får öva på hela dagen.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"
Thorssa
19 februari 2010 ·

Tror jag betalade 1800-1900 när jag tog mitt förra vintern. Har för mig att det finns ett kryphål att man får köra i grupp om man har en guide även om man inte har skoterkort.

Pontus1991
19 februari 2010 · 423 Inlägg

Jag fick betala 1200 för 2 år sedan, var 28 frågor tror jag, alla som var där fick alla rätt och körningen var ett skämt. Vi höll på 3x3 timmar.

paltodlarn
19 februari 2010 · 527 Inlägg

Betalade ca 1500 2005/06 när jag skaffade beviset hos västupplands skoterklubb tror jag det var dom hette.

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå
Stoorn Legitimerad klåpare
20 februari 2010 · 212 Inlägg

Jag betalade 1500kr då jag tog mitt för ca 3 veckor sedan. Det var en intensiv kurs som va 2 timmar på torsdagen och sedan hela dagen lördag söndag. De ska bli nya regler för att ta skoterkortet nån gång snart och de innebar att man måste ha fler körtimmar innan kursen är slut så skynda dig att ta de.

Annars är de absolut inte svårt, jag satt å lyssnade på föredragen dom hade och pluggade inte en minut men jag fick alla rätt.

Opel Vectra (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang