Vems eller ms3 system vilket är bäst

Volvo_-_740
26 januari 2010 · 149 Inlägg

hejsan . funderar å sätt i ett nytt system i bilen så man kan trima själv.. men frågan är vilket som är de bästa.. om man skall köra på vems eller ms3 ..

ni som har kört me någon av de kan väl skriva en rad å berätta lite om de wink

mvh Glidarn

BMW 525i M-sport "Black On Black" (2006)
Volvo 164 "Svarta generalen-m50" (1970)
torpis Forummoderator
26 januari 2010 · 10 576 Inlägg

vad för motor?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Joel89
26 januari 2010 · 221 Inlägg

MS 1 v3.0 med extrakoden är ju det billigaste och då kan du köra tändning.
Sen är det lättare att få hjälp med MS än vad det är med VEMS.


Heter inte MS3. Det har inte kommit ut än.

Senast redigerat av Joel89 (26 januari 2010)

torpis Forummoderator
27 januari 2010 · 10 576 Inlägg

Här finns BRA support för både MS och VEMS  http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 1845c2820f

Både MS och VEMS trumfkort är främst att det är billiga saker, med MS från 1600kr och VEMS från 5000kr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Volvo_-_740
28 januari 2010 · 149 Inlägg

torpis skrev:
Här finns BRA support för både MS och VEMS  http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 1845c2820f

Både MS och VEMS trumfkort är främst att det är billiga saker, med MS från 1600kr och VEMS från 5000kr

de är en b230ft motor .

Volvo 164 "Svarta generalen-m50" (1970)
BMW 525i M-sport "Black On Black" (2006)
ToFFe-
29 januari 2010 · 39 Inlägg

Volvo_-_740 skrev:

torpis skrev:
Här finns BRA support för både MS och VEMS  http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 1845c2820f

Både MS och VEMS trumfkort är främst att det är billiga saker, med MS från 1600kr och VEMS från 5000kr

de är en b230ft motor .

är de en ren race motor eller är det en bruks bil tycker ja är huvudfrågan?

dgyldmark
30 januari 2010 · 9 Inlägg

ToFFe- skrev:

Volvo_-_740 skrev:

torpis skrev:
Här finns BRA support för både MS och VEMS  http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 1845c2820f

Både MS och VEMS trumfkort är främst att det är billiga saker, med MS från 1600kr och VEMS från 5000kr

de är en b230ft motor .

är de en ren race motor eller är det en bruks bil tycker ja är huvudfrågan?

Vilket av spruten skulle du valt till en "race motor" och varför?

Pan
30 januari 2010 ·

Jag har också kikat på lite olika sprut när man drömt om trim tongue Har inte kommit så långt än så jag behöver köpa eftermarknads måste ju bygga färdigt först. Men som jag pratade med en kille om det, Så är det ju en investering ngt man kmr använda länge och kanske till fler byggen? Så jag hade ju kostat på med lite dyrare saker. Sen beror det ju helt på vad man har tillgång till för kunskap. Kan din polare vems skit bra så köper du ju givetvis det ja du fattar vad jag menar. Har man tur annars så kan man ju komma över ett beggat sprut på blocket typ haltech rätt billigt.

Volvo_-_740
30 januari 2010 · 149 Inlägg

ToFFe- skrev:

Volvo_-_740 skrev:

torpis skrev:
Här finns BRA support för både MS och VEMS  http://forum.savarturbo.se/viewforum.ph … 1845c2820f

Både MS och VEMS trumfkort är främst att det är billiga saker, med MS från 1600kr och VEMS från 5000kr

de är en b230ft motor .

är de en ren race motor eller är det en bruks bil tycker ja är huvudfrågan?

tanken är att de bara ska vara som en race bil..

Volvo 164 "Svarta generalen-m50" (1970)
BMW 525i M-sport "Black On Black" (2006)
dgyldmark
17 februari 2010 · 9 Inlägg

ToFFe- , Vad skiljer spruten åt "ren racebil" och vanlig bil?

Jobbar själv med: MS, VEMS, Autronic, Haltech, DTA, Link och Vipec.

Iam2fast4U
17 februari 2010 · 1 534 Inlägg

lånar tråden lite, när man kopplar in sådana här styrsystem,  tar man bort orginal boxen och kör enbart med extrasystemet eller kopplar man in det brevid orginalboxen?
Förstår inte riktigt hur det fungerar.
Jag funderar på och montera det i bmw:n och ha den som bruksbil

BMW E34 "538" (1990)
MeloveGolf Vw trimmare
19 februari 2010 · 2 995 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
lånar tråden lite, när man kopplar in sådana här styrsystem,  tar man bort orginal boxen och kör enbart med extrasystemet eller kopplar man in det brevid orginalboxen?
Förstår inte riktigt hur det fungerar.
Jag funderar på och montera det i bmw:n och ha den som bruksbil

Du kan ha dubbla boxar om du vill bara låta eftermarknads sprutet sköta "basic" funktioner så som tändning,spridare och soppa pumpar resten låter du vara inkopplat till orginal boxen´..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Zak Proud Member of Kööken Racing!
20 februari 2010 · 1 056 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
lånar tråden lite, när man kopplar in sådana här styrsystem,  tar man bort orginal boxen och kör enbart med extrasystemet eller kopplar man in det brevid orginalboxen?
Förstår inte riktigt hur det fungerar.
Jag funderar på och montera det i bmw:n och ha den som bruksbil

Jag kör enbart via MS boxen.

Det går att göra så att du kan ta bort din originalbox och plugga in originalkabeln in i MS så är det klart på några minuter.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936
BMW E30 kompressor "Hellsifur - Clean but mean" (1985)
BMW Z3 Coupé "Lillebror" (1999)
Iam2fast4U
21 februari 2010 · 1 534 Inlägg

zakademus skrev:

Iam2fast4U skrev:
lånar tråden lite, när man kopplar in sådana här styrsystem,  tar man bort orginal boxen och kör enbart med extrasystemet eller kopplar man in det brevid orginalboxen?
Förstår inte riktigt hur det fungerar.
Jag funderar på och montera det i bmw:n och ha den som bruksbil

Jag kör enbart via MS boxen.

Det går att göra så att du kan ta bort din originalbox och plugga in originalkabeln in i MS så är det klart på några minuter.

okej, ni får det och låta så himla enkelt wink
vadå passar kabeln rakt på eller?
jag antar att man måste hålla på och löda om och grejer...
Jag vill gärna kunna ha kvar orginalboxen men låta eftermarknadssystemet sköta insprutningen och tändningen.
Hur går man tillväga? bara börja klippa och löda? eller måste man göra något speciellt för att få allt och fungera?
Tex luftmängdsmätaren på bmw, har hört att ms boxen har inbyggd mapsensor, kan man inte använda den istället?

BMW E34 "538" (1990)
ToFFe-
22 februari 2010 · 39 Inlägg

dgyldmark skrev:
ToFFe- , Vad skiljer spruten åt "ren racebil" och vanlig bil?

Jobbar själv med: MS, VEMS, Autronic, Haltech, DTA, Link och Vipec.

Ursäkt det sena svaret-

Det ja undrade mest över vad om bilen skulle ansändas som enn 1500mil bruks bil på sommar halvåret eller om den skulle pisskas på 402m åtgången.om så nu är fallet skulle ja satsa på ett riktigt sprut som Tex Vipec eller sm4. där finner du allt som du har i ett orig sprut och med en duktig programerare så går en milt modifierad bil som en i princip fabriks tillverkad bil (om du nu inte är 90mm spjäll och 80mm inducer och elaka pinnar) Just som en ren förklaring

Ett Ms/vems funkar ju åtminstonde tillfredsställande på en lekmotor på en stripp! inget ja i hela världen skulle montera men det funkar ju bevisligen! kolla på Kristell (stavning) som exempel.

AndreasPlars
23 februari 2010 · 1 062 Inlägg

Finns det inte någon enkel lista med olika eftermarknadssprut där de ingående finesserna finns summerade?

Vad är det de dyrare systemen har som de billigare saknar? Sekventiell insprutning och laddtrycksmapp kan jag tänka mig saknas eller? Flera saker?
Med tanke på att det finns bilar från mitten -90tal med KE-jetronic som rullar och går bra så borde ju enn simpelt eftermarknadssprut också kunna ge jämn gång, låg förbrukning och bra miljövärden tycker man..

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Kekken
24 februari 2010 · 54 Inlägg

Jag skulle göra lite efterforskningar "vart hjälpen finns" om det inte finns någon vems guru i närheten men nån som däremot kan MS skulle jag valt de. Å tvärtom. Spelar ju ingen roll om man har ett "sprut" för 20000 om man inte får till de ordentligt ändå.

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
JoeyJ
24 februari 2010 · 502 Inlägg

Tycker Vems är riktigt prisvärt då det har en jäkla massa funktioner, i senare mjukvarorna finns väl i stort sätt allt man kan behöva, sekventiell tändning och soppa går bra upp till 8cyl tror jag.

Sen lite roliga funktioner som launch, laddmappar, shift-cut osv, sen kan man ta in hastighetssignal och få fram soppaförbrukning, växelindikator, ladd beroende av växel osv

Kör med min supra som bruksbil på sommarn och det funkar klockrent, inga problem på besiktning heller, visst kan man bli galen på att tex försöka ställa in en tomgångsmotor eller laddtryckssolenoid om man inte är så bra på PID regulatorer men har man då nära till nån duktig är det ju lugnt.

Sen lär man sig ju så sjukt mycket när man börjar pilla med grejerna och ska koppla och ställa in allt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang