Plasta en trasig 850 R-front

r3zz1 mulle mek
17 januari 2010 · 679 Inlägg

har skaffat mig en ny bil med 850 r-fronten och den har vart med om mycket den stackars fronten så jag tänkte ta o laga den..

mest ner till har den gått av vid lufthålen. så en kille sa att jag skulle köra med glasfiberväv+polyester så jag har börjat med o plasta nu ,körde först 2 lager på varandra  o ytteligare 2 lager nu, det är inte bara sprickor ..  jag läste nyss lite på nätet att  det är abs plast på dom stötfångarna fram hmm går det verkligen inte o plasta det så det håller ? dom som moddar om R fronten då lr bygger om ?

på min praktikplats så har dom plastreparation och där används nått 2komponents lim till plast som fäste jävligt bra. vid lagning av stötfångare m.m skulle det funka för o fixa fronten med ? fronten är ju inte billig så känns onödigt o skita i att laga den.

vad har ni för tips ? det är ganska mycket så plastsvetsa blir för jobbigt + att jag inte har den kunskapen.
den ska spacklas, grundas o lackeras på praktiken.. så vill att det blir bra grundjobb så man inte får  massa lacksläpp sen..

ni kan kolla mitt album där ser ni hur fronten ser ut och vart den är trasig.
mvh// rezzi

Senast redigerat av r3zz1 (17 januari 2010)

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
n_andersson
17 januari 2010 · 689 Inlägg

r3zz1 skrev:
har skaffat mig en ny bil med 850 r-fronten och den har vart med om mycket den stackars fronten så jag tänkte ta o laga den..

mest ner till har den gått av vid lufthålen. så en kille sa att jag skulle köra med glasfiberväv+polyester så jag har börjat med o plasta nu ,körde först 2 lager på varandra  o ytteligare 2 lager nu, det är inte bara sprickor ..  jag läste nyss lite på nätet att  det är abs plast på dom stötfångarna fram hmm går det verkligen inte o plasta det så det håller ? dom som moddar om R fronten då lr bygger om ?

på min praktikplats så har dom plastreparation och där används nått 2komponents lim till plast som fäste jävligt bra. vid lagning av stötfångare m.m skulle det funka för o fixa fronten med ? fronten är ju inte billig så känns onödigt o skita i att laga den.

vad har ni för tips ? det är ganska mycket så plastsvetsa blir för jobbigt + att jag inte har den kunskapen.
den ska spacklas, grundas o lackeras på praktiken.. så vill att det blir bra grundjobb så man inte får  massa lacksläpp sen..

ni kan kolla mitt album där ser ni hur fronten ser ut och vart den är trasig.
mvh// rezzi

Kan du ta den på svenska så vi andra förstår med?

Jonnsard
17 januari 2010 · 458 Inlägg

n_andersson skrev:

r3zz1 skrev:
har skaffat mig en ny bil med 850 r-fronten och den har vart med om mycket den stackars fronten så jag tänkte ta o laga den..

mest ner till har den gått av vid lufthålen. så en kille sa att jag skulle köra med glasfiberväv+polyester så jag har börjat med o plasta nu ,körde först 2 lager på varandra  o ytteligare 2 lager nu, det är inte bara sprickor ..  jag läste nyss lite på nätet att  det är abs plast på dom stötfångarna fram hmm går det verkligen inte o plasta det så det håller ? dom som moddar om R fronten då lr bygger om ?

på min praktikplats så har dom plastreparation och där används nått 2komponents lim till plast som fäste jävligt bra. vid lagning av stötfångare m.m skulle det funka för o fixa fronten med ? fronten är ju inte billig så känns onödigt o skita i att laga den.

vad har ni för tips ? det är ganska mycket så plastsvetsa blir för jobbigt + att jag inte har den kunskapen.
den ska spacklas, grundas o lackeras på praktiken.. så vill att det blir bra grundjobb så man inte får  massa lacksläpp sen..

ni kan kolla mitt album där ser ni hur fronten ser ut och vart den är trasig.
mvh// rezzi

Kan du ta den på svenska så vi andra förstår med?

Tror nog bara att det är du n_andersson, för jag förstod helt utmärkt.
Plasta med polyester på abs plast=fail det kommer att släppa så är det bara, abs plasten är så fet och böjlig så den kommer stöta bort polyster plasten.
ett alternativ är att gjuta av hela fronten i så fall men bästa alternativet är att plastsvetsa, fick detta jobb gjort för 500kr på min gamla rfront som såg ut helt åt helvette.
Lycka till iaf smile

Senast redigerat av Jonnsard (17 januari 2010)

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
TurbOla Reservdansk
17 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Vilka firmor kan tänkas ta åt sig att laga spoilers och liknande?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Lackkillen
17 januari 2010 · 57 Inlägg

Jag kan laga den.

KBerglund Bilskadeentusiast
17 januari 2010 · 291 Inlägg

Jag lagar oxå plaststötfångare. (Seriöst) inget fusk

r3zz1 mulle mek
17 januari 2010 · 679 Inlägg

Jonnsard skrev:

n_andersson skrev:

r3zz1 skrev:
har skaffat mig en ny bil med 850 r-fronten och den har vart med om mycket den stackars fronten så jag tänkte ta o laga den..

mest ner till har den gått av vid lufthålen. så en kille sa att jag skulle köra med glasfiberväv+polyester så jag har börjat med o plasta nu ,körde först 2 lager på varandra  o ytteligare 2 lager nu, det är inte bara sprickor ..  jag läste nyss lite på nätet att  det är abs plast på dom stötfångarna fram hmm går det verkligen inte o plasta det så det håller ? dom som moddar om R fronten då lr bygger om ?

på min praktikplats så har dom plastreparation och där används nått 2komponents lim till plast som fäste jävligt bra. vid lagning av stötfångare m.m skulle det funka för o fixa fronten med ? fronten är ju inte billig så känns onödigt o skita i att laga den.

vad har ni för tips ? det är ganska mycket så plastsvetsa blir för jobbigt + att jag inte har den kunskapen.
den ska spacklas, grundas o lackeras på praktiken.. så vill att det blir bra grundjobb så man inte får  massa lacksläpp sen..

ni kan kolla mitt album där ser ni hur fronten ser ut och vart den är trasig.
mvh// rezzi

Kan du ta den på svenska så vi andra förstår med?

Tror nog bara att det är du n_andersson, för jag förstod helt utmärkt.
Plasta med polyester på abs plast=fail det kommer att släppa så är det bara, abs plasten är så fet och böjlig så den kommer stöta bort polyster plasten.
ett alternativ är att gjuta av hela fronten i så fall men bästa alternativet är att plastsvetsa, fick detta jobb gjort för 500kr på min gamla rfront som såg ut helt åt helvette.
Lycka till iaf smile

okej njaa o plasta hela blir för mkt jobb o för dyrt. Men tror du inte det funkar om man limmar den med det limmet, som dom har när man lagar stötfångare med? 
nu har jag lagt på fyra lager glasfiber och polyester hmm vad ska man göra nu då ? tongue hur får man bort det ?

Kan du ta den på svenska så vi andra förstår med?

om du inte har nått bättre för dig så ge fan i att svara med så dåliga kommentarer. förstår du inte så skit i det.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
TurbOla Reservdansk
17 januari 2010 · 6 271 Inlägg

Känns lite långt för min del att skicka grejer till Söderköping eller Stockholm. hmm

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
r3zz1 mulle mek
17 januari 2010 · 679 Inlägg

släpper plastningen ganska lätt eller håller det ifall man inte kör in i nått ?  annars får jag ta den till praktiken sen o se vad dom säger man kan göra. ska iaf plasta klart det som jag påbörjat och om det inte  är bra  får jag göra om o göra rätt tongue

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
dulken
18 januari 2010 · 63 Inlägg

Plastningen håller väl ett tag, men det kommer börja släppa tillslut, prova att bända bort det med nåt bra verktyg, försiktigt så att inte det går sönder ännu mera bara. Annars kan du ju slipa bort det med maskin.
Mvh

r3zz1 mulle mek
18 januari 2010 · 679 Inlägg

dulken skrev:
Plastningen håller väl ett tag, men det kommer börja släppa tillslut, prova att bända bort det med nåt bra verktyg, försiktigt så att inte det går sönder ännu mera bara. Annars kan du ju slipa bort det med maskin.
Mvh

okej hmm det värkar sitta jävligt bra ... bända lär ju va omöjligt sitter 4-5 lager nu.  får se hur jag gör sen , tack för svaren iaf,, dom vättiga svaren.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Lange-Mikael
27 februari 2010 · 10 Inlägg

Hej!

Har du någon bild på hur du plastat?

R-fronten är inte i någon svetsbar plast, den är alldeles för fet för att svetsa, de absolut bästa är att limma den med riktigt 2-k plastlim för just den plasttypen, står ingjutet på insidan, kommer inte ihåg exakt vad den heter nu..

Du kan ju plasta med poly å glasmatta men risken är väldigt stor att de kommer släppa då den polyn inte fäster bra i den fet plasten..

Är de en stor skada du har?

Vill du ha nån hjälp så är de bara höra av dig.. vi både limmar å svetsar stötar..

Kolla in på www.L-M-R.se för mer info..

Lycka till!

//Långe-Mikael

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang