Motorbyte volvo 745 -88

Jamo
26 februari 2010 · 32 Inlägg

Jag tänkte ta motor+växellåda till nya bilen.. Då växellådan är nyss genomgången på den..

Bilen med rasad motor vet jag faktiskt inte om skicket på lådan..

Dessutom har jag inget garage, utan det är ju att mecka utomhus..

Tänkte därför att det var smidigast att ta hela framvagnen och rulla ut.. Men det kanske inte är så smidigt?

Har extremt begränsad budget måste ju tilläggas..

aF
27 februari 2010 · 357 Inlägg

Jamo skrev:
Jag tänkte ta motor+växellåda till nya bilen.. Då växellådan är nyss genomgången på den..

Bilen med rasad motor vet jag faktiskt inte om skicket på lådan..

Dessutom har jag inget garage, utan det är ju att mecka utomhus..

Tänkte därför att det var smidigast att ta hela framvagnen och rulla ut.. Men det kanske inte är så smidigt?

Har extremt begränsad budget måste ju tilläggas..

Du tar ju bort motor och växellåda i ett paket, skruva bara bort kyl och skjut fram paketet och lyft upp det. Har du ingen kompis med garage då?

Jamo
27 februari 2010 · 32 Inlägg

aF skrev:
Du tar ju bort motor och växellåda i ett paket, skruva bara bort kyl och skjut fram paketet och lyft upp det. Har du ingen kompis med garage då?

Garage kanske jag kan ordna.. Värre är det med motorlyft..

Retepoj
27 februari 2010 · 664 Inlägg

Hör efter om någon billig lyft, eller försök låna någon. Det är ju inte direkt svårt att byta. Du kan det säkert, men kan ge dig lite tips eller förklara.

Lossa växellådan, och startmotor som sitter mot sprängkåpan.
Lossa motorkuddarna, brukar bara 17mm, eller 13mm på blocket.

Titta flera gånger så du inte glömt någon kabel och så vidare när du lyfter, om du liks skall byta motor så är det ju enklare att skruva lös generator osv från motorn så slipper du lossa kablarna på den, inte för det är många men ändå :p...

Det är en av dom enklaste motorerna man kan lyfta ur, det är jäkligt enkelt, jag brukar när jag lyfter i den, ställa en domkraft under växellådan och lyfta upp den lite grann, så att den kommer upp lite sedan lyfter jag motorn lite mer i framkant än i mitten.

Lycka till.

Retepoj
27 februari 2010 · 664 Inlägg

Jamo skrev:
500kr/h var alltså att jag skulle göra jobbet själv.. roll

Då blir det kring 1000 kr, för på två timmar skiftar man motorn i en 740 om man gjort det förut tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang