Lastgaller i lätt lastbil ett måste eller inte ??

Klorin_Elvis Fetast i stan !!
9 juli 2009 · 991 Inlägg

Hej
Har hört ryktesvägen att man numera inte behöver ha lastgaller i lätta lastbilar men har inte fått svart på vitt att det stämmer .
Har sökt på transportstyrelsens sida och på vv men inte hittat någe .
Så nu vänder jag mig till er och frågar om det är någon som vet om det stämmer  smile


tackar på förhand  MVH Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
henke_99 Offroad Racing
9 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Jag har pratat med bilprovningens tekniska support, helt riktigt så bhöver man inte ha galler längre.

Vet om en länk till nån sida hos transportstyrelsen men jag orkar inte leta fram den nu, du får helt enkelt lita på mig wink

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
9 juli 2009 · 991 Inlägg

Okej fasen va bra att man inte behöver det längre smile   Jag litar på dig när du säger att du talat med bilprovningens tekniska support smile    tack för hjälpen   Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
einherjer
9 juli 2009 · 587 Inlägg

29e april upphävdes det kravet på lastgaller.

fråga: hur bär man sej nu åt då när man vill lätt lastbilsregga en bil? är det bara att åka in å säga till att man vill ha den lastbilsreggad?

Pierre_r Lastbilsmekaniker
9 juli 2009 · 729 Inlägg

Föreskrifterna för säkring av last VVFS 1978:9 har upphört att gälla och där var kravet lastöglor, lastsäkringsgaller skulle vara monterat för att en bil skulle kunna klassas som lastbil. Dock är kravet om säkring av last under färd kvar (VVFS 19778:10). För att idag få en bil klassad som lätt lastbil krävs att lastutrymmet har en minimilängd på 170 cm och att baksäte / bilbälten är bortmonterade.

henke_99 Offroad Racing
12 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Pierre_r skrev:
Föreskrifterna för säkring av last VVFS 1978:9 har upphört att gälla och där var kravet lastöglor, lastsäkringsgaller skulle vara monterat för att en bil skulle kunna klassas som lastbil. Dock är kravet om säkring av last under färd kvar (VVFS 19778:10). För att idag få en bil klassad som lätt lastbil krävs att lastutrymmet har en minimilängd på 170 cm och att baksäte / bilbälten är bortmonterade.

Men det måste ju finnas undantag på längden, är ju omöjligt att få 170 cm lastutrymme på vissa bilar... (ex små pickuper)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
gjutarolle
16 oktober 2009 · 669 Inlägg

appopå de,, får man bygga av sedan??? måste ju bli tillräckligt om man tar den baksätet så de sitter ihop med bagagen?

The_Rebel Gréve
16 oktober 2009 · 497 Inlägg

när vi ändå är inne på lätt lastbil.. vad är de egentligen man tjänar på att åka en bil som är reggad lätt lastbil? och är de stor skillnad på typ dieselskatt å så då med?

andeb Egen företagare
23 februari 2010 · 1 Inlägg

Här är en länk till Transportstyrelsens upphävande av lagen...

http://www.transportstyrelsen.se/Global … anguage=sv

BMW 850i (1991)
Takashi Got VTEC?
23 februari 2010 · 1 593 Inlägg

The_Rebel skrev:
när vi ändå är inne på lätt lastbil.. vad är de egentligen man tjänar på att åka en bil som är reggad lätt lastbil? och är de stor skillnad på typ dieselskatt å så då med?

Reggar du en bil som lätt lastbil så försvinner helsbilsgodkännandet på den.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
ante79
23 februari 2010 · 37 Inlägg

The_Rebel skrev:
när vi ändå är inne på lätt lastbil.. vad är de egentligen man tjänar på att åka en bil som är reggad lätt lastbil? och är de stor skillnad på typ dieselskatt å så då med?

Skatten blir ju nästan halverad om man lastbil reggar en diesel.
ger nu 3200kr per år i skatt, annars 6700 per år på en v70

Volvo V70 "Nya bilen" (2010)
dammet
28 februari 2010 · 8 Inlägg

tycker det är lite konstigt endå att man inte kan besikta med baksäte, Min Cheva pickup var registrerad med 5 sittplatser och lätt lastbil.

Mercedes E55 AMG "9000 mil" (1998)
Chevrolet Silverado "Lowerado" (1988)
henke_99 Offroad Racing
28 februari 2010 · 3 122 Inlägg

dammet skrev:
tycker det är lite konstigt endå att man inte kan besikta med baksäte, Min Cheva pickup var registrerad med 5 sittplatser och lätt lastbil.

Det handlar om lastutrymmets storlek, men även lastvikten spelar in.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Mus Micke "Mus" Burman
3 oktober 2010 · 44 Inlägg

Vi reggade en Van som Lätt Lastbil speciellt ändamål slapp ha lastgaller då.

"Hellre avåkt än frånåkt." | Camaro Z28 -99a / Cheva Avalanche K1500 / Yamaha Bulldog -04a
Antee Med Lem
28 april 2011 · 57 Inlägg

Takashi skrev:
Reggar du en bil som lätt lastbil så försvinner helsbilsgodkännandet på den.

Vad kan nackdelarna vara med detta då?

BMW 330DA Touring "Silver Arrow" (2004)
BMW 320i "E30" Touring "Skrållan" (1989)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 juli 2011 · 1 594 Inlägg

henke_99 skrev:

Pierre_r skrev:
Föreskrifterna för säkring av last VVFS 1978:9 har upphört att gälla och där var kravet lastöglor, lastsäkringsgaller skulle vara monterat för att en bil skulle kunna klassas som lastbil. Dock är kravet om säkring av last under färd kvar (VVFS 19778:10). För att idag få en bil klassad som lätt lastbil krävs att lastutrymmet har en minimilängd på 170 cm och att baksäte / bilbälten är bortmonterade.

Men det måste ju finnas undantag på längden, är ju omöjligt att få 170 cm lastutrymme på vissa bilar... (ex små pickuper)

Inga probs om tex. flaket är separerat från kupeutrymmet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
granadadr
24 juli 2011 · 7 306 Inlägg

nån som vet om jag åker på böter om jag tar bort mitt som är reggad som lätt lastbil redan?? har kvar baksäte å dyl,, reggad så ;)den har MINST 170cm lastlängd ja smile då det är en stor kombi

Senast redigerat av granadadr (24 juli 2011)

Takashi Got VTEC?
31 juli 2011 · 1 593 Inlägg

Antee skrev:

Takashi skrev:
Reggar du en bil som lätt lastbil så försvinner helsbilsgodkännandet på den.

Vad kan nackdelarna vara med detta då?

Nackdelar? Kanske förstår dig fel men läs detta igen så förstår du att det var menat som en fördel.

Takashi skrev:

The_Rebel skrev:
när vi ändå är inne på lätt lastbil.. vad är de egentligen man tjänar på att åka en bil som är reggad lätt lastbil? och är de stor skillnad på typ dieselskatt å så då med?

Reggar du en bil som lätt lastbil så försvinner helsbilsgodkännandet på den.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
perorust
15 oktober 2011 · 119 Inlägg

jag har dålig koll... vad innebär "helbilsgodkännande"? och om det upphör pga omregistrering: vad innebär det rent praktiskt? vad blir konsekvensen?

jag har letat hela kvällen nu på transportstyrelsens hemsida och googlat som en tok, men ingenstans finns det något formellt dokument som beskriver regler, definitioner och ev. dispenser för omregistrering av personbil till lätt lastbil. verkar vara en välbevarad hemlighet? smile
hursomhelst, så hoppas jag att transportstyrelsen snart återkommer till mig, så ska jag delge er alla här. big_smile

jag har köpt en merca 300 tdt som idag kostar 6877 kronor i skatt och jag tror att det iallafall halveras med omregistrering till lätt LB....

fortsättning följer. smile

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...
perorust
18 oktober 2011 · 119 Inlägg

perorust skrev:
jag har dålig koll... vad innebär "helbilsgodkännande"? och om det upphör pga omregistrering: vad innebär det rent praktiskt? vad blir konsekvensen?

jag har letat hela kvällen nu på transportstyrelsens hemsida och googlat som en tok, men ingenstans finns det något formellt dokument som beskriver regler, definitioner och ev. dispenser för omregistrering av personbil till lätt lastbil. verkar vara en välbevarad hemlighet? smile
hursomhelst, så hoppas jag att transportstyrelsen snart återkommer till mig, så ska jag delge er alla här. big_smile

jag har köpt en merca 300 tdt som idag kostar 6877 kronor i skatt och jag tror att det iallafall halveras med omregistrering till lätt LB....

fortsättning följer. smile

fick svar idag:
Definitionen av vad en lastbil är finns i Lag (SFS 2001:559) om vägtrafikdefinitioner 2 §. Där definieras en lastbil i första stycket som en bil inrättad huvudsakligen för godsbefordran.

Ska du sedan göra en teknisk förändring på en personbil så att den ska bli en lastbil, så ska kravet om att den ska vara inrättad för i huvudsak godsbefordran vara uppfylld. Det är sedan besiktningsföretaget som gör bedömningen om kraven kan anses vara uppfyllda utifrån just det fordon det handlar om.

Någon konkret beskrivning finns inte, utan bedömning sker från fall till fall och bedömningen görs av besiktningsföretaget.

Enklast är om du kontaktar ett besiktningsföretag och hör med dem vilka tekniska förändringar du behöver göra på din personbil för att de ska kunna godkänna den som lastbil vid den registreringsbesiktning som måste göras.

Med vänliga hälsningar

Supportenheten
Transportstyrelsen

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang