Volvo 740 -92 "Startar dåligt"

NysoO
3 februari 2010 · 18 Inlägg

Tjena!

Har en Volvo 740 -92 med en B230F som har problem med att starta. Motorn fungerande underbart bra fram tills en dag då den hade problem med att starta. Startmotorn vred om motorn och den tände till titt som tätt, men gick aldrig igång redigt. Hur lång tid jag än försökte starta den så gick den aldrig igång.
Tänkte att det kanske var på grund av kylan så jag satte i motorvärmaren och lät den värma i någon timme. Provade därefter att starta igen och då började den snurra igång, men riktigt orent till en början, lät som den gick på först 2, sedan 3 och sedan 4 burkar.
När den väl är varm går den hur bra som helst. Bra tomgång, dragstark och jämn gång.

Efter detta så har det bara blivit värre. Låter man bilen stå mer än en dag utan att den går så måste man motorvärma den för att den överhuvud taget ska tända till, och detta nu när det är plusgrader utomhus.
Det konstiga är att om man har låtit den stå i över en dag, så startar den ändå alltid till direkt(utan motorvärmning), sen håller den sig igång i 5 sekunder (Med dålig gång) tills den till slut dör. Sedan är den lönlöst att försöka starta den utan motorvärmare för den tänder aldrig till.

Om man nu låter den stå och motorvärma i en timme och sedan försöker starta så låter det som den går på först 2 burkar, sedan 3 osv.. fram tills dess att den tänder på alla 4. Sedan när den väl gör detta så går den lika bra igen.

Notera även att motorn går och startar hur bra som helst om man kör lite med den varje dag. Det känns dock jobbigt att man ska behöva hålla på och köra med den lite varje dag för att den ska starta normalt.

Vore väldigt tacksam för hjälp!

Volvo 142 "Gulan" (1970)
Ravi Tekniker
4 februari 2010 · 624 Inlägg

Kollat Kompet på cylindrarna

NysoO
5 februari 2010 · 18 Inlägg

Nej, men jag tror inte motorn skulle gå när den är varm, om den hade haft dåligt komp.

Volvo 142 "Gulan" (1970)
Lonefox Bad music kills good sound
5 februari 2010 · 7 241 Inlägg

Längesedan du gjorde servie på den?

Stiften kan vara urbrända.......

Är stiften fräscha så kan det tex. vara kallstartsventilen (såvida du inte har GM:s skitbränslesystem, för då ökas mängden via de vanliga spridarna) som hängt sig i öppet läge.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
NysoO
6 februari 2010 · 18 Inlägg

Byter olja, oljefilter etc regelbundet. Bytte vattenpump på den i somras.
Har inte rört några tänddelar på länge så visst kan det vara dåliga stift. Men det kan även vara så mycket annat, därför jag skulle vilja försöka ringa in lite mer om det går.

Körde en repa igår för att ladda upp batteriet (Fick putta igång den). Startade den idag i förmiddags och lät den gå på tomgången en stund, fungerade fint. Skulle sedan ut å köra med den några timmar senare och då gick den igång, fin gång dom 20 första sekunderna, sedan började den låta misständande tills den stängde av sig själv, sedan gick den inte att starta som vanligt.

Vad kan det bero på att den startar och går bra i början, och sedan stänger av sig och blir svårstartad?

Volvo 142 "Gulan" (1970)
lary
9 mars 2010 · 3 Inlägg

Har en 92:a med Rex regina system. Exakt samma problem. Känner mig inte lika ensam nu då vi är två. Men visst vore det ännu bättre att hitta felet.

alsunna
9 mars 2010 · 140 Inlägg

trådskaparen borde ju också ha en rex regina system. kan dock inte hur dessa systemen fungerar något värre:/

Kekken
10 mars 2010 · 54 Inlägg

Kollat om bränslepumpen går som den ska??? Ev bränslepumpsreläet muckar...

Senast redigerat av Kekken (10 mars 2010)

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang