Högre bränsleförbrukning med Sportluftfilter

olof102
16 mars 2010 · 342 Inlägg

Hej,
har nyligen monterat ett BSR Optiflow på min 9-3:a T7. Innan kunde jag utan någon vidare ansträngning köra på 0,6l/milen, nu krävs det dock mer motorbroms och planering i körningen för att ens hålla den under 0,9l/milen.
Den drar alltså betydligt mer än innan. Jag har inte märkt någon skillnad i motorkaraktären annars, den är precis lika pigg som innan.

Är det så att ju mer luft motorn tar in desto mer bränsle måste insprutningen kompensera med? I sådana fall är det ju förståeligt.

Kan mina spekulationer stämma? eller kan LMM eller liknande ha skadats?
Har ni andra märkt någon skillnad när ni monterat sportluftfilter?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
16 mars 2010 · 3 180 Inlägg

motorn suger ju inte i sig mer luft bara för att du bytt filter.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
olof102
16 mars 2010 · 342 Inlägg

Aha okej, då sprack den teorin..

Kan en skada på sladden till LMM orsaka denna typen av problem? Råkade först glömma att koppla på sladden överhuvudtaget, bilen gick precis som med LMM påkopplad. Ingen motorlampa eller liknande.

Eller kan själva LMM-modulen rent av skadats?

Senast redigerat av olof102 (16 mars 2010)

TurboBackman
17 mars 2010 · 44 Inlägg

Då är det nog lmm som har tackat för sig. Då kör motorn emot fasta värden ifrån boxen och dom är uppfettade för att inte motor ska ta skada.
Men det är ju lite lustigt att inte motorlampan tänds. Har du tittat om det sitter någon lampa monterad i instrumentbrädan ? Eller lättare gjort. Tänds lampan en kort stund när du slår på tändningen ?

Volvo 240 GLT "Bötten" (1991)
Sketstopp24v STREETRACER
17 mars 2010 · 892 Inlägg

tror nog att det kan vara så att den får i sig lite mer varm luft (inte lika berikat på syre)och behöver lite mer hjälp av turbon (laddtryck) för att uppnå rätt luftmassa o därför behöver dra på mer soppa för att inte spika wink

byt tillbaka till original burken annars o se om det blir bättre wink

LMM kan "endast" ta skada om du kletat in filtret i för mkt olja...  det är oftast det som gör att LMM går sönder..

hade rekommenderat ett AEM dryflow filter till din T7 maskin elr skita i att ha olja på filtret wink

Bmc Crew
olof102
17 mars 2010 · 342 Inlägg

Tack TurboBackman och Sketstopp24v!

Tänkte göra ett litet experiment idag, lossade kablaget till LMM och startade motorn. Nu tändes motorlampan, så jag förstod ju att det inte är bra att köra så. Koppla på kabeln igen, tänkte inte mer på det. Några timmar senare när jag skulle ta bilen lös motorlampan, fast med kabeln tillbakasatt.

I alla fall så tog jag av minuspolen på batteriet i 10 min. När jag sedan skulle starta igen så var motorlampan släckt, återställd.

Kanske uppstod detta fenomen för att datorn memorerade felet; när jag startade motorn utan LMM inkopplad.

Eller är det något annat som spökar?

Sketstopp24v STREETRACER
17 mars 2010 · 892 Inlägg

du kan juh återkomma om du hittar felet wink

Bmc Crew
marcus1
17 mars 2010 ·

olof102 skrev:
Tack TurboBackman och Sketstopp24v!

Tänkte göra ett litet experiment idag, lossade kablaget till LMM och startade motorn. Nu tändes motorlampan, så jag förstod ju att det inte är bra att köra så. Koppla på kabeln igen, tänkte inte mer på det. Några timmar senare när jag skulle ta bilen lös motorlampan, fast med kabeln tillbakasatt.

I alla fall så tog jag av minuspolen på batteriet i 10 min. När jag sedan skulle starta igen så var motorlampan släckt, återställd.

Kanske uppstod detta fenomen för att datorn memorerade felet; när jag startade motorn utan LMM inkopplad.

Eller är det något annat som spökar?

Bilen sätts i "säkert läge" när du kopplar ur lmm skulle jag tro. Så du har nog lagrat en felkod.
Sportluftfilter ska ju inte påvärka så mycket nej. Men om du menar ett öppet filter ? För med ett öppet filter får motorn mer luft och matar på mer bränsle vad jag vet. Dock inte så mycket så den skulle stiga från 0.6 till 0.9.......Testa att byta tillbaka ?

Senast redigerat av Arenwik (17 mars 2010)

alsunna
17 mars 2010 · 140 Inlägg

med ett sportluftfilter så får motorn möjlighet att suga i sig mer luft och där med mer bränsle, men motorn kommer ju inte ta mer bränsle om du nu inte stampar gasen i botten:P men det mest logiska är ju att byta tillbaka:)

kolvas
17 mars 2010 · 4 001 Inlägg

olof102 skrev:
Hej,
har nyligen monterat ett BSR Optiflow på min 9-3:a T7. Innan kunde jag utan någon vidare ansträngning köra på 0,6l/milen, nu krävs det dock mer motorbroms och planering i körningen för att ens hålla den under 0,9l/milen.
Den drar alltså betydligt mer än innan. Jag har inte märkt någon skillnad i motorkaraktären annars, den är precis lika pigg som innan.

Är det så att ju mer luft motorn tar in desto mer bränsle måste insprutningen kompensera med? I sådana fall är det ju förståeligt.

Kan mina spekulationer stämma? eller kan LMM eller liknande ha skadats?
Har ni andra märkt någon skillnad när ni monterat sportluftfilter?

Byt tillbaka till originalfilter, skonsammare både för motorn och för din plånbok!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160335

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Billy__bob
17 mars 2010 · 496 Inlägg

Alltså vad jag lärt mig så kan det kvitta vilket filer man har. De är ju trots allt lmm som styr hur mycket luft den ska suga in. Så ex på en liter soppa så ska den suga 14 liter luft 1/14 så skulle tro at det är något knas med lmm som gör att den går lite taskigt kanske.

z71
17 mars 2010 · 53 Inlägg

Enklaste förklaringen på fenomenet är att om man har ett öppet filter så gasar man hårdare, man vill höra sugljudet,,mer gas,,mer bensin;)

Senast redigerat av z71 (17 mars 2010)

Billy__bob
17 mars 2010 · 496 Inlägg

Ja så kan det också vara haha. det låter ju trots allt en aning fräckare smile

kolvas
17 mars 2010 · 4 001 Inlägg

Billy__bob skrev:
Alltså vad jag lärt mig så kan det kvitta vilket filer man har. De är ju trots allt lmm som styr hur mycket luft den ska suga in. Så ex på en liter soppa så ska den suga 14 liter luft 1/14 så skulle tro at det är något knas med lmm som gör att den går lite taskigt kanske.

nej, du tänker lite baklänges.
Gasspjället (och en massa andra parametrar men i huvudsak) avgör hur mycket luft en motor får, lmm mäter luften och ger signal om hur mycket bränsle som ska in.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
alsunna
17 mars 2010 · 140 Inlägg

precis kolvas, var detta jag ville jag lite halvt ville få fram med det jag skrev:)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
17 mars 2010 · 3 404 Inlägg

Det gamla filtret skall vara bra skitigt eller till typ en nissan micra för att du ska få in så mkt mer luft så att förbrukningen ökar med min 3dl/milen...

Som alla andra skrivit så bör du testa originalfiltret då det trotts allt är optimerat för din motor och bör suga in förhållandevis frisk luft men det låter även för mycket med 3dl/milen extra för att motorn får aningen varmare luft.

Du har inte av misstag råkat rycka en sladd eller slang när du nu monterade filtret?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
alsunna
18 mars 2010 · 140 Inlägg

har inte påstått att den ska dra 3dl mer per mil utan att motorn bara får möjligheten att kunna dra i sig mer luft och där med även bränsle, är självfallet att den inte drar mer förens man trampar gasen ner mot botten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang