Maskinfel men bmw vägrar stå för sina garantier

ae86drift
20 mars 2010 · 6 Inlägg

Min mor har en bmw 320i -08 som gått ca 3000mil.

och i vintras efter bilen ståt en vecka under utlandssemester började den gula motor lampan lysa i bilen.
hon kontaktade genast sin bmw återförsäljare som tog in bilen. man tittade bara över vätskerna och konstatera att det var brist på olja, detta fylldes på och mamma fick betala (borde inte fri serviceavtalet ta den kostnaden?).
Ca en månad senare började lampan lysa igen och man tog in bilen för felsökning, man konstaterade att det var fel på vevhusventilationen vilket man tyckte var självförvållat då det hade varit en väldigt kall vinter och att hon inte kört tillräkligt långa sträckor. ( hon pendlar 6mil om dagen)
Detta skulle alltså inte bmw stå och mamma skulle få en nota på 6000+. hon kontaktar bmws eget försäkringsbolag där hon har sin bilförsäkring som tycker saken är förjävligt och dom hävdar maskinfel. dock efter 2veckor görs bilen vid då försäkringsbolaget inte tycker att mamma som kund skall drabbas (dock tillkommer ju självrisk på 2500 plus 25% av hyrbilskostnaden som hon får betala).
När hon nu igår får hämta bilen berättar man att det var en vevstake som var sönder men man hävdar fortfarande att mamma är skyldig till skadan! detta är general agenten som går in och säger.

för mig låter detta helt bisarrt, att min mor skall ha lyckats misshandla sönder en vevstake på en 2år gammal bil som inte gått mer än 3000mil. hon är en duktig bilförare med respekt för hastighet.
skulle ju misstänka att det är gjutna stakar i motorn, så i mina öron känns det som något gått fel i gjutningsprocessen. om jag vore bmw skulle jag skämmas ögonen ur mig när en såpass ny bil samt att man skyller det på kunden.
Vår familj har handlat bmw från samma firma i över 30år utan ett enda problem, dock har man nu byt ägare. vilket enligt min mor har varit mkt otrevliga (spydiga kommentarer) och inte alls hjälpsamma.

Så i det stora hela verkar det ju oavsett vad man har för garantier vid nyköp så kan företagen skita fullständigt i dom.

Så vad tycker ni, tror ni verkligen att min mor kan vara skyldig till haveriet? hur hade ni gått vidare? (försäkringsbolaget tyckte mor skulle göra allt för att få bmw skall ta det) vilka eller vad kan man kontakta?

Senast redigerat av ae86drift (20 mars 2010)

DasAuto
20 mars 2010 · 2 751 Inlägg

Har inte bmw oljenivå varnare???

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
alain www.bimmerpower.org
20 mars 2010 · 3 995 Inlägg

Din mor bör kontakta konsumentverket ombudsman och söka hjälp därifrån där hon får goda råd, det som hände med bilen är ju inte hennes fel.
Ombudsman kommer att rekommendera henne att göra en anmälan till ARN, under tiden kommer ombudsman att också skicka en rapport till ARN.
Processen kan ta mellan 6 månader upp till 2 år men hon får inte ge sig.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Andreas 940 -utan 940
20 mars 2010 · 1 728 Inlägg

Detta är ju inte första gången man hör om nya BMW som vevhusventilationen fryser på och orsakar stora skador, borde inte BMW själva se allvaret i detta?
SAAB erkände ju att det är fel på deras vevhusventilation och återkallade bilar.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2010 · 13 757 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Detta är ju inte första gången man hör om nya BMW som vevhusventilationen fryser på och orsakar stora skador, borde inte BMW själva se allvaret i detta?
SAAB erkände ju att det är fel på deras vevhusventilation och återkallade bilar.

det är bara till viss del sant

ett jäkla mök med saabarnas vevhus vent

tror ärligt att felet inte enbart ligger hos tillverkarna utan kravet på att det ska vara så förbannat miljövänligt
och det ska vara longlife olja som slaggar igen hela motorn och då rasar skiten

detta tvingar dom att ta fram grejer som inte håller för att dom ska kunna sälja bilar som är har bra miljöklass

är inte bara saab och bmw som har problem utan istort sätt alla bilmodeller som kör med sina longlife servicar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ae86drift
20 mars 2010 · 6 Inlägg

Jo det har bmw men inga varningar har lyst innan denna dag då bilen startades för första gången sedan bilen ståt en vecka

mor har tagit kontakt med konsument verket men tyvärr var handläggaren denna dag sjuk, men ett nytt försök görs på måndag.

mvh Daniel

enpatte
20 mars 2010 · 498 Inlägg

"det var brist på olja"

Konstaterat hos auk verkstad.
Kombinerat med en paj vevstake, detta kan ge problem som jag ser det.
Kontrollerar din mor oljan lika ofta som bmw rekommenderar?

Andreas 940 -utan 940
20 mars 2010 · 1 728 Inlägg

Growe skrev:
det är bara till viss del sant

ett jäkla mök med saabarnas vevhus vent

tror ärligt att felet inte enbart ligger hos tillverkarna utan kravet på att det ska vara så förbannat miljövänligt
och det ska vara longlife olja som slaggar igen hela motorn och då rasar skiten

detta tvingar dom att ta fram grejer som inte håller för att dom ska kunna sälja bilar som är har bra miljöklass

är inte bara saab och bmw som har problem utan istort sätt alla bilmodeller som kör med sina longlife servicar

Ok, men nya BMW:s räknar väl själva ut när oljan ska bytas utifrån antalet kallstarter och andra variabler, då borde detta programmeras om isåfall så att oljan byts oftare i kallt klimat.
Jag tror inte på longlife-grejer till bilar, allting slits med tiden. Jag körde själv med samma tändstift i ca. 4500mil som det stod att de skulle klara men bilen gick märkbart bättre när jag bytte stift, visserligen var det 4500 hårda mil med 1-1,2bar ladd. cool
Oljan byter man varje höst även om man inte ens kört 1000mil om man är rädd om bilen.

ae86drift
20 mars 2010 · 6 Inlägg

detta skall vara ett självkontrollerade system (ingen sticka) och ingen indikering har getts på att det behövs fyllas på. bilen rullat ca 200-300 sedan föra servicen. frågan mig själv om det inte varit för lite (som ex 1 liter är för lite medans 0,8l  inte ger en indikering) men om "0,8" är tillräkligt lite för att ge problem med frusenvevhus ventilation, då är ju detta en konstruktions miss då man själv som konsument hållt sig inom ramens spelregler.

obs! Fiktiva värden litervärden

Senast redigerat av ae86drift (20 mars 2010)

Andreas 940 -utan 940
20 mars 2010 · 1 728 Inlägg

ae86drift skrev:
detta skall vara ett självkontrollerade system (ingen sticka) och ingen indikering har getts på att det behövs fyllas på. bilen rullat ca 200-300 sedan föra servicen. frågan mig själv om det inte varit för lite (som ex 1 liter är för lite medans 0,8l  inte ger en indikering) men om "0,8" är tillräkligt lite för att ge problem med frusenvevhus ventilation, då är ju detta en konstruktions miss då man själv som konsument hållt sig inom ramens spelregler.

obs! Fiktiva värden litervärden

Isåfall kan man ju fråga sig vad ni kunde ha gjort annorlunda, det blir nog svårt för dem att slingra sig från ansvar om ni står på er.
Biltillverkare kan ha helt sjukt höga gränser för vad de anser som onormalt och som ska täckas av garantin, om jag inte minns fel är det t ex. enligt Audi normalt att en bil drar fyra liter motorolja på 100mil.

fish Allfixare
20 mars 2010 · 1 475 Inlägg

Det är en liter per 100 mil, och det va förr de.

Rquired Allmänt envis
20 mars 2010 · 12 512 Inlägg

Att en vevstake går sönder vid frusen vevhusventilation är väl ytterst ovanligt, men har hänt tidigare.

Om vevhusvent. fryser märks det däremot rätt tydligt; Där kommer tjock vit (kanske lääätt blå) rök ur avgasröret som luktar starkt av olja vid start, motorn går ojämt, ofta trycks olja ur motorn då ventilkåpspackningen inte orkar med trycket, det droppar olja på grenröret och ibland även ner i tändstiftsbrunnarna (=går ännu sämre, misständer) och där är beige oljeklägg, ofta med lite bubblor i under oljepåfyllningslocket och ibland även lite på oljestickan.


Anledningen till att vevstaken var sönder kan även det sättas i samband med tät vevhusvent, om trycket blir för högt måste det ta vägen någonstans. Så varför inte ut i cylindrarna? Och att försöka komprimera olja slutar inte alltid väl...

Påstås att man skall använda Mobil1s olja istället för Castrol som Bmw rekommenderar, eftersom den inte drar åt sig kondens och skit lika lätt. Inget som är bevisat rätt dock, men en teori som cirkulerar på Autopower.

Senast redigerat av Rquired (20 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andreas 940 -utan 940
21 mars 2010 · 1 728 Inlägg

fish skrev:
Det är en liter per 100 mil, och det va förr de.

Okej men det låter fortfarande väldigt mycket, jag skulle klassa en motor som drar en liter olja på tusen mil som helt slut för så mycket drog inte ens min gamla 740 med 35k mil på mätaren.
Vet du vad de har för gränser nuförtiden då? Det skulle vara intressant att veta vad som räknas som normalt slitage för nya bilar i allmänhet.

Lite off topic kanske men det är ju skrämmande att höra om såpass nya bilar som totalhavererar vid normal användning och tillverkaren skyller ifrån sig på ägaren, inget riktat mot just BMW utan detta har ju hänt även med andra märken, t ex. Nissans dieselmotorer: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167007

JaggaChafen Tesla Senior Technician
21 mars 2010 · 2 307 Inlägg

Hmm låter konstigt detta. Hade det vart en Volvo hade det inte vart en fråga om ifall det hade vart garanti eller inte.

Hon borde höra av sig till BMW direkt då får hon garanterat allt på garanti.

Det e mkt enklare för en privatperson att få igenom något på garanti än vad det e för en verkstad. Känns väldigt surt för oss som e verkstäder men vi får faktiskt inte ens säga detta till kunderna. Dom flesta verkstäder jobbar ju får att få så nöjda kunder som möjligt å om kunden får reparerat nått på garanti så brukar dom va nöjdare.. Så förmodligen har dom sökt garanti till BMW men fått nej från dom.

Om du som kund själv ringer BMW å kontaktar deras kundrelationansvariga så brukar det lösa sig med en gång

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Germax
21 mars 2010 · 12 086 Inlägg

Jag tycker fan de är pinsamt med dom här gränsvärdena för onormalt oljeåtgång.
Vet att Saab sesonera att 1L/600mil va "normalt" för 2 år sedan.
Jag har fan aldrig haft en bil som drar märkbart mkt olja.

twin_cam Smålänning
21 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Det märks att bilarna blir bättre och bättre... Nu har vi på verkstäderna mycket att göra, och det är skitbra smile Släpp fler bilar med oduglig kvalité smile

Ska helt klart gå på garanti, att det ens ifrågasatts är skamligt. BMW borde göra en stor recall på alla bilar med samma vevhusventilation och åtgärda problemet. Det är ju uppenbart att fler bilar har drabbats.
Men kan ha med stolthet att göra...

Men oljeförbrukningne kan anses som normal dock... I audis böcker fram till iaf 2006 står det att 1 liter olja på 100 mil helt normalt under inkörning. Enligt mig är det lika vansinnigt som longlifeservice ÖHT.

Inte ens min bil @ 48k mil drar en liter olja ens på 2000 mil...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jorgen72
21 mars 2010 ·

Jag tycker det är för dåligt o arogant skött av bmw o inte ta sitt ansvar

Senast redigerat av jorgen72 (21 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang