Broms ligger på vä.fram 740

Paaj
27 maj 2009 · 79 Inlägg

Vänster frambroms ligger på.
Jag har fettat in kolvarna så de går fint.
När jag har motorn avstängd och har släpt bromsen så rullar hjulet bra. Men när jag har igång bilen, och jag bromsar och därefter släpper, då ligger bromsbeläggen på en hel del.
Kolvarna går antagligen inte riktigt tillbaka så de fortsätter att nypa lite grann på skivan.

Någon som vet vad felet är?
Tänkte byta oket men fick inte av oket från slangarna. Slangarna bara korvar sig när jag skruvar upp dem. Det är 2 slangar på vardera ok.

Volvo 740 GLE -88

dahboy
27 maj 2009 · 1 002 Inlägg

Har du kollat så du har någon bromsvätska kvar?

Senast redigerat av dahboy (27 maj 2009)

...
Paaj
27 maj 2009 · 79 Inlägg

jaa det har jag.

YeahBitch
27 maj 2009 · 730 Inlägg

Å fy fan va ja hatar de där slangarna.. Köp nya direkt ifall du vill ha loss dem,,.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Paaj
27 maj 2009 · 79 Inlägg

mm de e jobbiga...men ni vet inte vad felet kan vara? Om det kanske är för mycket tryck i nån av slangarna.

Nico-the-kid
27 maj 2009 · 509 Inlägg

Med motorn avstängd och kolvarna fullt intryckta i oket hur mycket fjädrar kolvarna tillbaks när du släpper bromsen?

ogge89
27 maj 2009 · 644 Inlägg

Prova åka ut å panikbromsa lite å se om de funkar efter de!

Paaj
27 maj 2009 · 79 Inlägg

Nico-the-kid skrev:
Med motorn avstängd och kolvarna fullt intryckta i oket hur mycket fjädrar kolvarna tillbaks när du släpper bromsen?

Ne ja vet inte, de e la 1-2 mm kanske...

falmo
27 maj 2009 · 473 Inlägg

troligt är att du har fått en kant på kolvarna och när du så sätter dit tjockare backar kommer denna kanten innanför oket och du kärvar det . borde finnas repsats att köpa till oket . (om du nu får av slangarna) så ta då ur kolvarna och slipa dem med mkt finkonig smärgelduk samt även oket.
med nya packningar så ska det funka igen . kolla även så du inte har en massa rost på anläggningsytorna för klossarna gör då rent där och smörja lätt med kopparpasta

Forshem
28 maj 2009 · 231 Inlägg

Testa även byta bromsslangarna då dom kan vulka sej inuti och inte släppa tillbaka trycket ordentligt.
99kr styck kostar dom på biltema så ingen större utgift direkt

NiMroD
28 maj 2009 · 264 Inlägg

kan det inte vara glidkolvarna på oket som jävlas... du har väl bendix systemet?
om du ska byta oket så knippsa bromsslangarna direkt och köp nya... det finns inbytesok.. på typ mekonomen tror jag. dom tar ditt gammla och du får ett nyrenoverat för en lite billigare peng.. // mvh NiMroD

Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Paaj
29 maj 2009 · 79 Inlägg

jag har bytt oket nu. När man bara kommer på hur man ska ta bort slangarna är det skit lätt. Man skruvar upp slangen från bromsröret några varv, då kan du snurra den slangen hur många varv du vill. Därefter skruvar du av slangen från oket. Den andra slangen skruvar man då upp genom att snurra på oket...smile

whoiswho
23 mars 2010 · 445 Inlägg

jag lånar tråden lite:P
Nu är det så att detta är samma problem fast på en 945:a -91 istället. jag har 2 kolvar på mitt bromsok, antar att de är Girling. men jag undrar hur man får loss den understa glidbulten för det är inget skruvhuvud vad jag har sett som det är på den översta glidbulten.
Någon som vet ett bra tips, oket ska ändå bytas så alla tips godtages med ett glatt Leendésmile

//Whoiswho

Saab 9-3 "nio-trean" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang