Hertz h 300 d slutsteg?

H0lmgren
25 mars 2010 · 572 Inlägg

stRaend skrev:

Dannz0 skrev:
Asså.. Varför extra batteri??? Varför inte köpa stor konensator???? Ebay har fan billiga sådana.. Hittade en 25F För 1200 med frakt..

då behöver du bara 30-40st till för att ersätta ett 70ah batteri! big_smile

Hmmmm Det låter nog rätt dyrt.. =P

Men jag körde med ett extra batteri en gång.. Måste man inte ha störe generator då med? Så fal får man ju skaffa det med.

DZ Design På Facebook
stRaend
25 mars 2010 ·

nej , du MÅSTE inte ha det. Uppgradera "the big three" och om det inte hjälper så sätt i ett extra batteri.

TT-Avant
25 mars 2010 · 6 851 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
En kompis kör ett par såna på ett JBL GTO14001 i 4Ohm, mao så får dom upp till 1200Wrms och det räcker helt klart till i hans bil! Fast basarna verkar kunna ta en del mer. smile

Jodå, det ska de nog klara. Min (läs EN)HX380.4 matades ju av ett Soundstream XXX6500 steg i 4ohm och den funkar kalas även idag.Steget ska enligt papper ge strax under 1700Wrms i 4ohm och 13.5V.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
mk4_andreas
26 mars 2010 ·

ChriZtoffer skrev:
En kompis kör ett par såna på ett JBL GTO14001 i 4Ohm, mao så får dom upp till 1200Wrms och det räcker helt klart till i hans bil! Fast basarna verkar kunna ta en del mer. smile

a ja vet det e ju just det som ja funderar på kns som att dom tål hur mycket effekt som hellst:P man vill ju driva skiten fullt. drf ja la up tråden om det kanske finns nån som okså har ett par hertzar som verkligen driver dom fullt ut:P

mk4_andreas
26 mars 2010 ·

Dannz0 skrev:
Asså.. Varför extra batteri??? Varför inte köpa stor konensator???? Ebay har fan billiga sådana.. Hittade en 25F För 1200 med frakt..

naj har hört att man alldrig kan ersätta ett battri med en kondensator. så nje köper hlr 1 elr fler extra batteri:P

mk4_andreas
26 mars 2010 ·

stRaend skrev:
nej , du MÅSTE inte ha det. Uppgradera "the big three" och om det inte hjälper så sätt i ett extra batteri.

menar du ? va e de the big three`?

kalle_kalle
26 mars 2010 · 2 914 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
En kompis kör ett par såna på ett JBL GTO14001 i 4Ohm, mao så får dom upp till 1200Wrms och det räcker helt klart till i hans bil! Fast basarna verkar kunna ta en del mer. smile

tror det skulle funka finfint med ett sånt steg smile

kalle_kalle
26 mars 2010 · 2 914 Inlägg
mk4_andreas
26 mars 2010 ·

kalle_kalle skrev:
the big three upgrade
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

detta verkar mycket bra:D men behöver man inget extra batteri om jag gör detta?tongue å villken kabel storlek ska jag ha på + och -(jord) och högtalarkablarna?

stRaend
26 mars 2010 ·

de flesta jag sett har använt 50mm2, då räcker det iallafall om man nu vill bygga ut osv senare. Finns ju även vansinniga byggen som behöver större men om du ska installera "normalt" mycket ljud osv så räcker 50mm2.

om du behöver ett extra batteri eller inte avgör vilket steg du väljer.

2,5mm2 kör jag med iallafall till framsystemet, 1,5mm2 till diskanterna visserligen. Sedan till basen så kör jag med 8mm2, behövs inte så grovt men varför inte då jag hade det liggandes smile

mk4_andreas
26 mars 2010 ·

stRaend skrev:
de flesta jag sett har använt 50mm2, då räcker det iallafall om man nu vill bygga ut osv senare. Finns ju även vansinniga byggen som behöver större men om du ska installera "normalt" mycket ljud osv så räcker 50mm2.

om du behöver ett extra batteri eller inte avgör vilket steg du väljer.

2,5mm2 kör jag med iallafall till framsystemet, 1,5mm2 till diskanterna visserligen. Sedan till basen så kör jag med 8mm2, behövs inte så grovt men varför inte då jag hade det liggandes smile

ja 50mm2 räker nog tror fan att 40mm2 räker med men bättre att köra 50mm2 hele vägen å göra det med det du länkade!big_smile  hade tänkt mig nått sånt här http://blekingebilradio.se/ elr detta http://blekingebilradio.se/ vet inte villket som funkar bäst men kns som att hertz steget ska funka bra och det kns ju bättre att köra samma märke rakt igenom bygget:P

mk4_andreas
26 mars 2010 ·

vad blir skillnaden om jag vänder basarna så¨här?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/126830/885624_o9zsg7.jpg

Drönirettab
26 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Lådans innervolym blir några liter större eftersom basarna är vända utåt, det innebär att avstämningen sänks aningen (någon enstaka Hz) pga att innervolymen ökar. Ljudkvaliteten ska bli samma, men i vissa enstaka fall kan missljud (vissel/flåsljud) uppstå från ventilationshålen på basarnas magneten. Detta händer dock mest vid ordentligt hög volym vad jag vet och som sagt i enstaka fall.

Man kan även vara tvungen att "fasvända" högtalarkablarna för att baslådan ska spela "i takt" med övriga systemet, fast det får man lyssna sig fram till. smile

stRaend
26 mars 2010 ·

på dom monostegen jag ha haft så har det funnits ett vred/"knapp" som man ändrar fasen med:)

tror dock det är lättare att få tag i 50mm2 än 40mm2 ^^ och mk4_andreas, dina länkar funkar inget vidare wink

mk4_andreas
27 mars 2010 ·

Drönirettab skrev:
Lådans innervolym blir några liter större eftersom basarna är vända utåt, det innebär att avstämningen sänks aningen (någon enstaka Hz) pga att innervolymen ökar. Ljudkvaliteten ska bli samma, men i vissa enstaka fall kan missljud (vissel/flåsljud) uppstå från ventilationshålen på basarnas magneten. Detta händer dock mest vid ordentligt hög volym vad jag vet och som sagt i enstaka fall.

Man kan även vara tvungen att "fasvända" högtalarkablarna för att baslådan ska spela "i takt" med övriga systemet, fast det får man lyssna sig fram till. smile

asså det e inte värre än så? trode att det skulle göra en jävla skillnad:P

mk4_andreas
27 mars 2010 ·

stRaend skrev:
på dom monostegen jag ha haft så har det funnits ett vred/"knapp" som man ändrar fasen med:)

tror dock det är lättare att få tag i 50mm2 än 40mm2 ^^ och mk4_andreas, dina länkar funkar inget vidare wink

haha ja det e det säkert läggerinte ner så mycket tid på att kolla efter kablar:P asså gör dom inte?yikes piss med får dra upp nya dåsmile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang