T5 motor - olika steg på chip?

Liy
11 november 2008 · 120 Inlägg

Hejsan

hade tänkt att skaffa mig en t5a av något slag vet ej om det blir 850 eller s70.
men men.. läste lite om chip och sånt och tänkte kolla vad som är skillnaden.
lixom om man har ett steg 1 chip är det samma programvara som ett steg 3?
heter det bara "steg 3" om man byter filter och avgassystem och sånt?
eller blir det ett helt annat ladd och sånt med ett högre steg?
någon som orkar förklara skillnaden? smile

Mvh Johan

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
volvokrille12 Blyfot
11 november 2008 · 829 Inlägg

de där hänger lite på tillverkaren av chippet... Men pratar man steg 3 trimning brukar de innefatta ett avgassystem luftfilter och dylikt. För att uppnå den utlovade effekten. Minns inte exakt men tror laddet är elektriskt styrt på dom och då ökar de med chippet annars är de att skruva på wastegaten

"bara en mor kan älska en sån son"
JoakimIsaksson Sjölejon
11 november 2008 · 80 Inlägg

Som jag har fattat det så är det samma programvara men andra delar som tillkommer precis som du sa.

^.^
Saab 9-5 (1999)
Larsson_Power Saabvilde!
11 november 2008 · 1 708 Inlägg

JoakimIsaksson skrev:
Som jag har fattat det så är det samma programvara men andra delar som tillkommer precis som du sa.

Ja dom optimerar väl chippet till det steget man har?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Liy
11 november 2008 · 120 Inlägg

okej men då är det la billigare att köpa steg 1 och bygga eget avgassystem och byta filter? smile

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
volvokrille12 Blyfot
11 november 2008 · 829 Inlägg

steg 1 brukar vara ett ekonomi chipp. steg 2 brukar vara ett chipp till bränsle boxen och ett till tändningsboxen. steg 3 brukar man mappa lite efter vad man har för grejer tex avgassystem

"bara en mor kan älska en sån son"
JoakimIsaksson Sjölejon
11 november 2008 · 80 Inlägg

Gå in på BSR's hemsida och kolla, där kan man enkelt se vad som skiljer sig i deras olika steg.

^.^
Saab 9-5 (1999)
Liy
11 november 2008 · 120 Inlägg

men om man kollar på BSR och autotech så byter dom lite olika delar.
jag tänkte kolla lite billigare undan och byta ut allt själv lixom smile

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
volvokrille12 Blyfot
11 november 2008 · 829 Inlägg

Du kan ju beställa ett chipp som uppfyller dina önskemål med den mappning du vill ha om uppger vad du ska använda för grejer.

"bara en mor kan älska en sån son"
Crille88
11 november 2008 · 1 353 Inlägg

Liy skrev:
men om man kollar på BSR och autotech så byter dom lite olika delar.
jag tänkte kolla lite billigare undan och byta ut allt själv lixom smile

billigast undan kommer du om du köper ett beg. chip typ här på köp & sälj eller blocket..
sen ett beg. avgassytem.
men som allt annat beg så kan man aldrig lita på grejorna...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Tuffhaggman
11 november 2008 · 864 Inlägg

Programvarorna skiljer sig åt i varje steg, det bästa är att köpa alla nödvändiga delar för ett steg3(avgas, filter osv. Bara att kolla vad som anges i det steget) och sedan köpa mjukvaran ifrån leverantören.

Alternativ köper beggad box men det kan vara lite vanskligt.

Marlboroman
11 november 2008 · 8 233 Inlägg

volvokrille12 skrev:
steg 1 brukar vara ett ekonomi chipp. steg 2 brukar vara ett chipp till bränsle boxen och ett till tändningsboxen. steg 3 brukar man mappa lite efter vad man har för grejer tex avgassystem

Nu tänker du på äldre volvo som har separata boxar, vilket inte är fallet här. Och steg 3 är inte nån specifik mappning för de delar man har.

Tuffhaggman skrev:
Programvarorna skiljer sig åt i varje steg, det bästa är att köpa alla nödvändiga delar för ett steg3(avgas, filter osv. Bara att kolla vad som anges i det steget) och sedan köpa mjukvaran ifrån leverantören.

Steg 1 och 2 är som regel samma. Steg 3 brukar kunna va lite annorlunda, men det är inga stora skillnader det handlar om.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Tuffhaggman
12 november 2008 · 864 Inlägg

Marlboroman skrev:

volvokrille12 skrev:
steg 1 brukar vara ett ekonomi chipp. steg 2 brukar vara ett chipp till bränsle boxen och ett till tändningsboxen. steg 3 brukar man mappa lite efter vad man har för grejer tex avgassystem

Nu tänker du på äldre volvo som har separata boxar, vilket inte är fallet här. Och steg 3 är inte nån specifik mappning för de delar man har.

Tuffhaggman skrev:
Programvarorna skiljer sig åt i varje steg, det bästa är att köpa alla nödvändiga delar för ett steg3(avgas, filter osv. Bara att kolla vad som anges i det steget) och sedan köpa mjukvaran ifrån leverantören.

Steg 1 och 2 är som regel samma. Steg 3 brukar kunna va lite annorlunda, men det är inga stora skillnader det handlar om.

Att steg 1-2 är likvärdiga kan jag köpa, i regel handlar det bara om några extra hästkrafter mellan dom. Men steg3 hamnar ju ofta på en ökning med <50hk, motorstyrningen måste väl ändå ha en större inverkan än den hårdvara som ingår?( i regel bara avgas och wastegate som tillåter högre ladd, detta hos nordicuhr iaf)

Förövrigt så kostar oftast mjukvarorna lika mycket när man köper dom löst, oberoende av vilket steg de hör till. Det finns således ingen anledning att köpa en steg1 box om du ändå tänker trimma vidare.

Senast redigerat av Tuffhaggman (12 november 2008)

ante850r
13 november 2008 · 285 Inlägg

yesbox- skrev:
steg 1-3 är samma chip från autotech. Har pratat med dem och de säger så själva. Jag hade först steg 1 och byte senare till steg 3. De sa att jag behöver inte göra något. _EV_ kan inte smärre laddtrycksjustering behöva göras med förmodligen inte. Chippet är samma.

ja men de är oölika de finns olika steg i chip med..laddar olika m.m

Marlboroman
13 november 2008 · 8 233 Inlägg

ante850r skrev:

yesbox- skrev:
steg 1-3 är samma chip från autotech. Har pratat med dem och de säger så själva. Jag hade först steg 1 och byte senare till steg 3. De sa att jag behöver inte göra något. _EV_ kan inte smärre laddtrycksjustering behöva göras med förmodligen inte. Chippet är samma.

ja men de är oölika de finns olika steg i chip med..laddar olika m.m

Skillnaden i laddtryck beror mycket på vad man har för mätare och avgassystem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jsupreame
13 november 2008 · 137 Inlägg

volvokrille12 skrev:
de där hänger lite på tillverkaren av chippet... Men pratar man steg 3 trimning brukar de innefatta ett avgassystem luftfilter och dylikt. För att uppnå den utlovade effekten. Minns inte exakt men tror laddet är elektriskt styrt på dom och då ökar de med chippet annars är de att skruva på wastegaten

men helvete är du full eller? skulle då inte vilja köpa din bil!!!! du kan ju fan inte höja laddet genom att skruva på stången från klockan!!!!!!   de är skillnad på datan i olika chip dvs steg 1 chip å ett 3 är INTE SAMMA CHIP!!!!!

Hellquist
13 november 2008 · 499 Inlägg

yesbox- skrev:
steg 1-3 är samma chip från autotech. Har pratat med dem och de säger så själva. Jag hade först steg 1 och byte senare till steg 3. De sa att jag behöver inte göra något. _EV_ kan inte smärre laddtrycksjustering behöva göras med förmodligen inte. Chippet är samma.

Så sa de inte till mig.

Jeepo
6 april 2010 · 98 Inlägg

Autotech sa faktiskt till mig att ta ett varv på stången också eftersom att min bil laddar 0.8 - 1 bar och den skall ladda runt 1.2 så..............

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang