Hur kopplar jag neon

Antonio
7 augusti 2005 · 36 Inlägg

Jag har 2 små neon rör som ajg ska koppla fram vid fötterna....måste jag ha något slags relä?....hur ksa detta kopplas

four rings to rule them all!
MarcusL #2573
7 augusti 2005 · 1 489 Inlägg

Dra ström till en strömbrytare och sen ner. Svårare än så är det inte

• Även den starka måste ta i när han skiter
Antonio
7 augusti 2005 · 36 Inlägg

jag har en ström brytare ...så jag behöver allså koppla neonet genom ström brytare sen direkt till batteriet behöver allså inge ljus relä å skit?  tack för svar wink

four rings to rule them all!
Markus_C Kart & Mätningstekniker
7 augusti 2005 · 701 Inlägg

Kanske ska ha en säkring på det också, så vidare du inte kopplar det på något som det redan finns en säkring på så som cigarettändaren. Då menar jag inte att du ska plugga in den i uttaget, utan att du kan ta ström från sladden som försörjer cigarettändaren.

Senast redigerat av Markus_C (7 augusti 2005)

Antonio
7 augusti 2005 · 36 Inlägg

okej ...men vd skaman ha för säkring då? 12? ..för säkringar har jag i lass vis big_smile

four rings to rule them all!
CoSmoZ 2lateuloose
7 augusti 2005 · 543 Inlägg

om det är riktiga neonrör måste du ha en trafo!...  om det inte sitter inbyggt på dom du har!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Kösworth medlem
8 augusti 2005 · 412 Inlägg

Koppla den till tändnigslåset. Och sen en säkring efter det till neonet///krille

Mvh Krille
Projekt Supra MKIV Singel Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259824
Toyota Supra MKIV "Reaper" (1993)
CoSmoZ 2lateuloose
8 augusti 2005 · 543 Inlägg

Varför till täningslåset?? dra en kabel från batteriet direkt så slipper du böka med täningslåset!

& glöm inte att gömma neonet så att bara skenet syns.. det är så lamt när rören syns!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
andreas_gbg_
8 augusti 2005 · 1 634 Inlägg

Jag har kopplat 2st sånna ljus vid fötterna, jag knyckte ström från cigg-tändaren, men hade jag gjort om det hade jag dratt ström från batteriet och jord ifrån plåten i motorrummet, och sedan satt en strömbrytare på en utav kablarna.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Kimze Fartglad ;)
8 augusti 2005 · 128 Inlägg

Jag drog strömmen till mina från stereon till en switch så jag kan stänga av dom manuellt.
Jobbigt att köra med dom på när det är mörkt. Sikten blir dålig.

Kösworth medlem
8 augusti 2005 · 412 Inlägg

Neonet slås på då när man vrider på nyckeln///krille

Mvh Krille
Projekt Supra MKIV Singel Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=259824
Toyota Supra MKIV "Reaper" (1993)
Kirre
8 augusti 2005 · 2 122 Inlägg

Kimze skrev:
Jag drog strömmen till mina från stereon till en switch så jag kan stänga av dom manuellt.
Jobbigt att köra med dom på när det är mörkt. Sikten blir dålig.

det är ju när det är mörkt det är snyggt med neon inte annars

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Janken Driver
8 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

Kirre skrev:

Kimze skrev:
Jag drog strömmen till mina från stereon till en switch så jag kan stänga av dom manuellt.
Jobbigt att köra med dom på när det är mörkt. Sikten blir dålig.

det är ju när det är mörkt det är snyggt med neon inte annars

Instämmer till fullo.har det i fläktutblåen som sitter ganska högt upp.monterar man så inte själva ljuskällan (röret eller LED lampan) syns direkt brukar de funka bra inte bländning big_smile...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Kimze Fartglad ;)
8 augusti 2005 · 128 Inlägg

Janken skrev:

Kirre skrev:

Kimze skrev:
Jag drog strömmen till mina från stereon till en switch så jag kan stänga av dom manuellt.
Jobbigt att köra med dom på när det är mörkt. Sikten blir dålig.

det är ju när det är mörkt det är snyggt med neon inte annars

Instämmer till fullo.har det i fläktutblåen som sitter ganska högt upp.monterar man så inte själva ljuskällan (röret eller LED lampan) syns direkt brukar de funka bra inte bländning big_smile...

jo det är sant att det är snyggast på kvällen och jag har på mitt på kvällen, men inte när jag kör långa sträckor för det blir förjobbigt för ögonen då skenet är ganska skarpt.

Dirq
8 augusti 2005 · 305 Inlägg

jag har också lite funderingar ed neon eller snarare dioder i mitt fall.
Ska sitt under bilen och läste hur an ska koppla in det.
Bara ett problem:
Stod att på stömbryttaren som följde ska man dra en röd sladd med säkring till rören,
en röd sladd utan säkring ska till pluspol på bilen,
en svart sladd från strömbryttaren ska jordas i karossen.
Men från rören går det en röd sladd so ska kopplas med den med säkring, och sen finns det en svart sladd som jag inte frstår vart den ska. Ska den jordas eller kopplas mot minus på bilen

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Izual
9 augusti 2005 · 4 571 Inlägg

när jag kopplade neon under bilen så tog jag och jordade kabeln i skruven jag satta fast själva röret med.
funkade as bra, och vips så vart det bara hälften så många kablar att dra.

karlzon
14 augusti 2005 · 29 Inlägg

Jag drog mina genom att skarva ciggtändar strömmen och till ett relä så man kan stänga av och sätta på när man vill.
då är den både säkrad också behöver du inte dra nån onödigt lång sladd till batteriet.

Bra blev det!!! big_smile

Holme
15 augusti 2005 · 1 417 Inlägg

de rör jag köpte för att ha vid fötterna på båda sidor i fram är det cigg-uttagskontakter på, om ni fattar hur jag menar. Så köpte jag även ett grenuttag till cigguttaget. Det är dessutom strömbrytare på neonrörens kontakter. blev rätt bra, dom lyser jävligt bra måste ja säga smile

köpte rören på blueride.se tror jag, och grenuttaget till cigg-"hålet" på danmobility.se har jag för mig. Eller var det tvärtom? Aja, leta själva om det är intressant smile

Godnatt!

ogio www.rallyshop.se
15 augusti 2005 · 551 Inlägg

DU måste ju koppla den till tändnidnegn och ionte direkt till batteriet, då kanske du glömmer att stänga av de :p
INTE KUL PÅ MORRONEN NÄR DU SKA TILL JOBBET!

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT
Volkswagen Golf VR6 "VR6 - OGIO -" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang