Besiktning med extremt låg bil?

dstr
2 september 2006 · 146 Inlägg

Jag ska strax besiktiga 2002:an, som snudd på släpar sig fram med racesetup'en.

Bilprovningens kundtjänst säger att det inte finns någon lägre gräns, utan att man får lösa problematiken med lyft osv på plats.

Vad har ni andra för praktiska erfarenheter, och vad finns det som dom kan slå ner på?

Thommie
2 september 2006 · 192 Inlägg

dstr skrev:
Jag ska strax besiktiga 2002:an, som snudd på släpar sig fram med racesetup'en.

Bilprovningens kundtjänst säger att det inte finns någon lägre gräns, utan att man får lösa problematiken med lyft osv på plats.

Vad har ni andra för praktiska erfarenheter, och vad finns det som dom kan slå ner på?

Jag börjar också fundera lite på de där... undrar om de ä tjuriga för allt efter o få kämpa upp den... o hur ska de gå när bilen ska upp o testa bromsarna?...

Volkswagen Passat "4Motion" (2007)
ironhead volvoraggare
2 september 2006 · 4 776 Inlägg

det är väll bara att höja upp bilen lite så blir det säkert bra

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
2 september 2006 · 991 Inlägg

jag prata med bilprovningen här i både sala å västerås å de går en hel del jääävligt låga bilar här i sala sa de att de bara en gång haft problem å i västerås sa de att de lyckats få upp alla på kontroll, de är oftast duktiga på de de där så de ska nog gå bra smile
å de gällde även test av bromsarna.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
callook_skane Avstängd
9 september 2006 · 257 Inlägg

bryr sig ej om ifall du har en låg bil. men dom betalar inte ett öre ifall något på bilen går sönder ifall de tar imot. samt så får du stå för reperationer på deras grejor ifall nått av deras går sönder. Jag fastnade när jag skulle ner från lyften med en amazon cab jag byggde för några år sedan.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
beathacker Amatör
9 september 2006 · 444 Inlägg

prövningen av bromsar e den största risken i malmö snackade med dem när jag var där o dem sa att skullle det inte gå att komma ner i bromstestet så kör dem ett rullande test på väg

BMW 320d (2006)
sir_daniel www.kudoz.se
9 september 2006 · 3 802 Inlägg

det jag har hört av vänner med låga bilar och stora kjolpaket är att.
1. går den inte upp på bromsrullarna kontrollerar man det genom att man gör rullande bromstest på deras testrunda.
2. går något sönder ex. kjolpaket som fasnar så betalar SBP det hela då de har förstört det.

NIzmO Ollikkala Racing
10 september 2006 · 1 724 Inlägg

Så jag förstått det hela med låga bilar och sbp så finns det ingen lägsta gräns så länge man har fjädringsväg och att fjädrarna inte kan ramla ur i upphissat läge.

Hade en Manta B för några år sedan där dom inte ville godkänna sänkningen på bilen men efter att ha kallat på flera gubbar och diskuterat en stund kom dom fram till att det inte gick att underkänna bilen på grund av den brutala sänkningen.

- Time Attack -
herr lilltroll bullsmugglare
10 september 2006 · 190 Inlägg

jag har hört att det en bil inte får vara lägre än en tvärställd snusdosa, alltså ca 5cm. såg det på mera motor om jag inte minns fel=) men jag kan oxå vara helt ute o cycklar =P

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"
andast Fjant
10 september 2006 · 187 Inlägg

min bil är bes och reg bes som den står med paketet - kolla själv så ser du att den är låg

Alzheimers - New Friends Everyday!
BMW 740i "6-vxl" (1995)
MrLandin
10 september 2006 · 12 Inlägg

Bilens chassi får inte vara lägre ner än fälgkanten, tror det finns en lag om det. Är iaf vad trafikpolisen sagt till mig.

så har man ett par 60mm höga däck på några fälgar så får bilen inte vara lägre än 61mm.
Alltså, har du typ 35-45 höga däck, då får alltså bilens chassi inte understiga denna höjd.

Senast redigerat av MrLandin (10 september 2006)

S upphöjt i 2
callook_skane Avstängd
10 september 2006 · 257 Inlägg

sir_daniel skrev:
det jag har hört av vänner med låga bilar och stora kjolpaket är att.
1. går den inte upp på bromsrullarna kontrollerar man det genom att man gör rullande bromstest på deras testrunda.
2. går något sönder ex. kjolpaket som fasnar så betalar SBP det hela då de har förstört det.

dom står inte för något ifall dom kör sönder. har polare som har haft erfarenheter av de.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
sir_daniel www.kudoz.se
10 september 2006 · 3 802 Inlägg

callook_skane skrev:
dom står inte för något ifall dom kör sönder. har polare som har haft erfarenheter av de.

då är det tydligen olika på olika stationer. kanske beror på hur man ligger på dem och begär ersättning?

callook_skane Avstängd
10 september 2006 · 257 Inlägg

sir_daniel skrev:

callook_skane skrev:
dom står inte för något ifall dom kör sönder. har polare som har haft erfarenheter av de.

då är det tydligen olika på olika stationer. kanske beror på hur man ligger på dem och begär ersättning?

dom begärde ersättning men dom sa bara de att "vi betalar inte ut ersättning. en bil måste kunna klara av att köra igenom här inne för att bli gordkännd" så nu rullar den bilen med spräckt frontspoiler...

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
Spawner
2 oktober 2006 · 505 Inlägg

Det hände en polare också, han hade en Astra 91, toksänkt med kjolpaket för 11000kr, både frontspoilern och sidokjolarna gick, kanske ett värde av 6500 spänn, dom betalade ingen ersättning, dom hade sagt att ett fordon måste kunna klara av testen som görs här, annars är den inte godkänd för svensk väg.

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4
silversurfaren
2 oktober 2006 · 27 Inlägg

Bes. både min sommargolf och min vinterpolo.

Var tvungen att höja golfen 2cm innan bes. men likväl sköt jag "lyftbordet" framför mig. Bara till att ta tag i stötfångaren och lyfta bilen den lilla biten som den tog i i avgassystemet, framför allt mittdämparen. Han var dock väldigt försiktig när vi skulle i bromstestet, tog i lite men det var ingen fara.

Polon däremot sa han till att jag kunde vänta utanför för den var så låg så han ville inte att vi skulle sitta 2 pers i den...o den ska vara min vinterbil!

Jag får nog sänka golfen mer...   wink

Har oxå hört att om bilen är för låg så kan dom köra in den i lastbilshallen...men så länge den har fjädringsväg kan dom inte gnälla! Har även kollat upp luftfjädring och så länge det är till en bil av den modellen så är det godkänt, alltså kan man inte bygga ihop en luftfjädring själv!

Får slå en signal till G.A.S (German Airride Systems) i Tyskland!  wink

Upptäckte en kul detalj när jag bes. Polon. Dom kunde inte mäta avgaserna inne i hallen, men efter bromstestet har dom monterat en CO-mätare ute som kan ta dubbla slutrör...finns kanske överallt, men ändå...

Senast redigerat av silversurfaren (2 oktober 2006)

Trender kommer o trender går...men Golf 1, den består!
Berry Audi/Wv mek
9 oktober 2006 · 148 Inlägg

Spawner skrev:
Det hände en polare också, han hade en Astra 91, toksänkt med kjolpaket för 11000kr, både frontspoilern och sidokjolarna gick, kanske ett värde av 6500 spänn, dom betalade ingen ersättning, dom hade sagt att ett fordon måste kunna klara av testen som görs här, annars är den inte godkänd för svensk väg.

MVH Matte!

Men även om dom lägger körförbud på bilen/ bilen inte går igenom så har dom väll inte rätt att ha sönder bilen,  dom sätter ju inte släggan i blocket för att helljuset e pajj!! tror mer att det är en fråga om vem man pratar med!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!
N_Helin Avstängd
16 oktober 2006 · 67 Inlägg

tror dom skiter i hur din häckiga bmw är sänkt, bara fjärarna inte sitter löst... dom bryr sig nog mer om våningssängen du har på skuffen.. hojta till när du ska till månen så hänger jag med om jag får

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang