SAAB 9000 2.0 turbo Laddproblem

Turbo_Wahlgren
27 april 2010 · 9 Inlägg

Jag har en saab 9000 2.0 turbo -97 modell som jag har pysventil på och har problem med laddtrycket.
När man ger mycket gas på 2-5 växel och laddtrycket kommer över 0.5-0.6 bar så hackar det till kraftigt i bilen tills man har lättat på gasen igen. Jag har hittat liknande problem på andra trådar men skulle behöva hjälp om hur man ska göra för att det inte skall hacka. Jag läste då om någon brytare som tydligen bryter men kan man ta bort den eller hur skall man göra? Jag är nybörjare och behöver lite mer ingående hjälp i uttryck o.s.v.

Hjälp uppskattas!

figge88
27 april 2010 · 81 Inlägg

Kanske inte så mycket till hjälp, men ändå. Hade samma problem med min Saab 900 med reglerbart laddtryck. Då hade jag ingen mätare med siffror, men standard mätaren gick upp en bit på det röda när bilen "hacka" till rejält.

Detta fick jag förklarat är pga att bilen slår ifrån för att inte förstöra motorn när turbon laddar för mycket.
Jag vred ner ladd-trycket och vips var problemet borta, går lite sämre, håller lite bättre tongue

Dock ingen aning om hur man kan få bort denna spärr, troligtvis något som ligger i datorn.

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
Turbo_Wahlgren
27 april 2010 · 9 Inlägg

Förstår att det är för att inte förstöra motorn men jag läste även om att spärren sitter på olika mycket bar beroende på vad det är för turbo, alltså om det är fulltryck- eller lättrycksturbo hmm Och har även förstått att det inte är någon skillnad egentligen på dessa turbo's skillnaden är bara att det är nedvridet laddtryck till lättrycksturbon men det är väl strunt samma åter till ämnet wink

HenkeTIC
27 april 2010 · 888 Inlägg

Du kan inte ha pysventil på din bil. Du måste chippa bilen och montera en Magnetventil. Finns inget att ta bort på din bil då allt sitter i boxen.

Mvh Henke

Senast redigerat av HenkeTIC (27 april 2010)

Turbo_Wahlgren
27 april 2010 · 9 Inlägg

Varför kan jag inte ha pysventil på? Och vad gör magnetventilen? tongue

HenkeTIC
27 april 2010 · 888 Inlägg

För din bil kommer spika sönder. Utan magnetventil kan trionic inte justera ner laddtrycket vid spikningar.  magnetventilen är en mojäng som styr laddtrycket elektroniskt. Så en ny programvara (steg 1) och en magnetventil + slangar är det som behövs för att få upp laddtrycket.

Garfield
27 april 2010 · 1 019 Inlägg

Som sagt, hugget du känner är tryckvakten som går in och bryter. Tryckvakten är ingen fysisk pryl utan en del av mjukvaran i din box. För att bli av med den behövs ny mjukvara (sk. "chip").

herrsiba Move Your Mind
27 april 2010 · 164 Inlägg

Pys-ventil bör man, i min mening, endast använda om man verkligen vet vad man sysslar med. Elektroniken sitter där av en anledning och det är för att bland annat sänka trycket om/när motorn spikar. Bättre att köra på Steg 1, eller mer tongue, då detta garanterat är bättre än pys-ventil. Kan vara värt dom pengarna extra för att få en motor som håller. Nu är Saabs motorer iofs ganska stryktåliga men ändå. smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
herrsiba Move Your Mind
27 april 2010 · 164 Inlägg

Garfield skrev:
Som sagt, hugget du känner är tryckvakten som går in och bryter. Tryckvakten är ingen fysisk pryl utan en del av mjukvaran i din box. För att bli av med den behövs ny mjukvara (sk. "chip").

Det var bättre förr... wink Behöver bara skruva åt tryckvakten alternativt bygla bort den på og900. roll

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
Turbo_Wahlgren
27 april 2010 · 9 Inlägg

Okok! Man tackar för svaren smile Jo jag hade tänkt att chippa den när cashen börjar rulla in och tog pysventilen som en lösning tills dess. Eftersom att jag är student så har man inte någon hög inkomst direkt men då får jag åka på 0.3 bar så länge wink Men gör man för att koppla in magnetventilen sedan? och hur ställer man laddtrycket med den sedan? och trionic, vad är det? tongue

Turbo_Wahlgren
27 april 2010 · 9 Inlägg

skruva bort tryckvakten? Bygla? Vad menar du? tongue

HenkeTIC
27 april 2010 · 888 Inlägg

0.4 bar wink. magnetventilen kopplas in med 3 slangar en från wastegaten, en från compressorhuset på turbon och en till slangen innan turbon. Laddtrycket ställer du inte själv det gör man med ett "chipp". trionic 5 är ditt motorstyrsystem.

Senast redigerat av HenkeTIC (27 april 2010)

HenkeTIC
27 april 2010 · 888 Inlägg

Turbo_Wahlgren skrev:
skruva bort tryckvakten? Bygla? Vad menar du? tongue

Inget du behöver tänka på gäller äldre bilar.

Mvh Henke

Turbo_Wahlgren
27 april 2010 · 9 Inlägg

Tack tack smile men om jag sedan vill höja laddtrycket efter steg 1 chippet så är det bara att köpa steg 2 alltså? Men jag tycker det låter skumt i så fall, för det borde väl gå att höja laddtrycket utan att köpa ett nytt chip?

AreeZ Golf mk3 LOUD
27 april 2010 · 515 Inlägg

Om du som student tycker en motorrenovering är en bra investering så
fortsätt köra med pysventil smile

Annars spar pengar till ett steg 1 chip.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
Turbo_Wahlgren
27 april 2010 · 9 Inlägg

Haha wink Nu när man fått lite mera kött på benen om det här så kändes chippet viktigare än någonsin tongue Men snart så får man tag på pengar iallafall smile

herrsiba Move Your Mind
27 april 2010 · 164 Inlägg

Turbo_Wahlgren skrev:
Tack tack smile men om jag sedan vill höja laddtrycket efter steg 1 chippet så är det bara att köpa steg 2 alltså? Men jag tycker det låter skumt i så fall, för det borde väl gå att höja laddtrycket utan att köpa ett nytt chip?

Finn inget "chip" egentligen. Det det handlar om är en programmerings sak av styrboxen. Man ändrar en massa olika parametrar och värden i boxen med hjälp av ett datorprogram. Du kan göra det själv men plugga ordentligt på grejorna då. Står lite här: http://forum.ecuproject.com/viewforum.php?f=20
Jag hade dock låtit en av Saab-trimfirmorna ta hand om programmeringen för de vet vad som funkar. smile

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
Turbo_Wahlgren
27 april 2010 · 9 Inlägg

Tack men jag tror nog jag gör som du tycker också wink Det känns eklast så smile och Tack till alla som gett tips och råd! big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang