Bmw 328i startar inte!

Argen
26 april 2010 · 91 Inlägg

Hejsan, har en bmw 328i -96. Problemet började en dag när ja skulle iväg och köra då ja märkte sekunden den starta att den inte gick bra, väldigt ryckig och bluddrig tomgång, hela bilen stod och skakade som att den bara gick på 4-5 cylindrar. Stängde då av bilen, och nu en vecka senare försökte ja starta bilen igen men nu startar den inte alls! Startmotorn går runt men den hostar bara till ytterstlite ibland, inte alls nära att starta. Luktar bensin efter ett tags nötande på starten så bränslepumpen är de då inget fel på. Fick tipset om att de kan vara vevaxelngivaren så ja tog kontakt med en verkstad som kom med en diagnosdator och kopplade in sig för att felsöka men till min förvåning så fick han inte fram en enda felkod.
Han trodde att de kunde bero på att felet kommit så tvärt att de inte hunnit registreras som en felkod för han var själv rätt så säker på att de är denna givare som är trasig. De ja nu undrar är va ni kunniga här tror? Om de möjligtvis är någon som varit med om något liknande fel på eran bwm!

Mvh

Mattias

- No shame
BMW 328i (1996)
Noxxer
26 april 2010 · 1 482 Inlägg

Vevaxelgivaren ja. eller triggerskivan. Mät mellan dom 3 stiften. Mellan 2 ska du ha runt 600-800ohm. Är den pajj så brukar du få runt -12miljoner ohm där istället eller oändligt.

Men den ska registrera felkoden.

Senast redigerat av Noxxer (26 april 2010)

BLT Service
Theracords Music Label
JE
26 april 2010 · 227 Inlägg

Låter iaf onekligen som vevaxel givaren tycker jag...Exakt samma symtom på min 325 E36 för ett halvår byte den och sen startade den på en gång...

Dum spiro, spero...
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
Argen
27 april 2010 · 91 Inlägg

Har beställt en vevaxelgivare och ska testa byta, ser att givaren sitter rätt bra till men därimot inte kabeldragningen.. Tycker bara att det är väldigt konstigt att jag inte fick upp nån felkod på den i diagnos programmet!

- No shame
BMW 328i (1996)
Argen
28 april 2010 · 91 Inlägg

Sådär nu är vevaxelgivaren bytt och bilen går åter igen som en klocka smile

- No shame
BMW 328i (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang