Saab 9000 CSE 2,3 Turbo Slår ifrån vid gaspådrag.

FulForden
22 mars 2010 · 54 Inlägg

Köpte en 9000 CSE 2,3 Turbo -96a idag. Bilen går inte ojämnt på något sätt, förutom vid kraftigt gaspådrag. Då är det som att bilentvärdör i någon sekund (tappar laddtrycket kanske).

Check Engine Visar Tempgivare och Lambdasond. Kan detta vara felet? Den drar inte mkt soppa eller gå ojämnt o ryckigt annars.

Saab 9-3 SS 2.0t "McCleanen - DUBBEL-DIN" (2003)
_fillan_ med lem
22 mars 2010 · 1 925 Inlägg

jag skulle gissa på att den överladdar så den bryter. är det uppställt laddtryck på bilen så prova sänk.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
thompen
22 mars 2010 · 64 Inlägg

Det är inte spikningar?
Hugger bilen vid kraftig gaspådrag?

FulForden
22 mars 2010 · 54 Inlägg

här var det snabba svar big_smile Nej den hugger inte. Den slår ifrån mer.. Och den ska inte vara uppskruvad vad jag o förra ägaren vet (polaren)

Saab 9-3 SS 2.0t "McCleanen - DUBBEL-DIN" (2003)
thompen
22 mars 2010 · 64 Inlägg

Okej precis som att motorn typ nästan dör ?
Är det en ltt ?

FulForden
22 mars 2010 · 54 Inlägg

ja precis.. tar tvärstopp tills man släpper gasen igen, då rullar de på som vanligt.. är just lite över 3000varv de händer. Är är ny på tubro fronten. ltt? lätttrycksturbo? jo, den är orginal om så är fallet tongue

Saab 9-3 SS 2.0t "McCleanen - DUBBEL-DIN" (2003)
thompen
22 mars 2010 · 64 Inlägg

Okej. kan ju vara dåliga stift eller tändkassetten som börjar bli dålig.
Jag hade sånt problem på min gamla 9000 att den dog vid kraftiga gaspådrag dock var min chippad, men då var det fel stift i den, lättast är om du har någon kompis som har en saab med röd tändkasset som du bara kan låna och prova snabbt och se om problemet försvinner.

FulForden
22 mars 2010 · 54 Inlägg

tror inte stiften är bytta på länge faktiskt. Men se om jag har tid o kolla dom imorgon, och har väl ev. en kompis som är lite 9000 freak sådär som kanske har en tändkasset isf...

Saab 9-3 SS 2.0t "McCleanen - DUBBEL-DIN" (2003)
Von-Aron
22 mars 2010 · 394 Inlägg

hade samma problem med min, det var min "tryckvakt" som gick in, ladda på bra på femman run 3000 RPM så så slog den ifrån rejält! på något vänster har det slutat dock hade jag steg 3 saab 9000 1996-

vem fan är maptun?
FulForden
22 mars 2010 · 54 Inlägg

står mellan tryckvakt o tändning nu wink  hoppas man får tid över o se över problemet nån dag med.
hur kollar jag om det är tryckvakten då? som sagt. när helt ny inom turbo tongue

Saab 9-3 SS 2.0t "McCleanen - DUBBEL-DIN" (2003)
NiWi Hojstyling.se
23 mars 2010 · 72 Inlägg

Jag skulle också säga tryckvakt. Detta är jättevanligt på 9000.
Har haft samma problem.
Detta bör du kolla över så fort du bara kan, ananrs gör du låsringarna i växellådan. Kika wastegatstag, slangar (samtliga) och magnetventilen. smile

Om du funderat på att mappa om så höjer de laddvakten så att den inte bryter lika tidigt och oftast inte alls. Det var jag inne på när jag inte fick ordning på min.

Senast redigerat av NiWi (23 mars 2010)

Saab 9-5 2.0T "Trionic 5.9" (1999)
Revotech Pedal To The Metal
23 mars 2010 · 750 Inlägg

Solklart fall av tryckvakt. Om man blåser vaccum slangen till ex. Wastegaten så laddar den så mycket turbon klarar med då sitter tryckvakten där och stoppar.  Kan också vara så att Wg pinnen hoppat av spjället så det aldrig öppnar. Har testat de på min gamla haha tongue
Tryckvakten ligger vid 0.6 på Ltt. och (tror det var) 1.1 ( ev 1.2 ) på en Ftt.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
FulForden
23 mars 2010 · 54 Inlägg

har kollat över det lite ikväll.. bytte några slangar. Men fortfarande samma problem. Men däremot tjärvade WG pinnen lite och de kändes som att laddtrycket tvekade på vägen hem. Laddar lite, sen händer det inte mer. och så hugger det ju fortfarande till om man trycker ner plattan helt.

däremot försvann felkoderna till tempgivaren o lambdan om man ryckte lite i kablarna. hehe, alltid nåt iaf big_smile

Saab 9-3 SS 2.0t "McCleanen - DUBBEL-DIN" (2003)
Hugo1975
29 april 2010 · 16 Inlägg

Tasta koppla bort magnet ventilen för att se om den slutar med det gör den det så byt den.

Saab 9-5 "LAS vegas" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang