Underhåll och inte bo hemma.

makaronisen
28 april 2010 · 134 Inlägg

Hej. Jag och min flickvän ska flytta ihop nu och båda ska stå skrivna på lägenheten och jag undrar då om hennes föräldrar är skyldiga att betala underhåll?. Hon är 19 år och går i gymnasiet.

Hamilton
28 april 2010 · 8 869 Inlägg

Nej...man har bara försörjningsplikt av barn tills dom fyllt 18-år
Underhållsbidrag betalas också tills barnet fyllt 18år


Underhållsbidrag betalas av en förälder som inte bor tillsammans med sitt barn.

Fotograf på tierpidag.se
danne9108 Yrkeschaufför
28 april 2010 · 165 Inlägg

Men kan ansöka om förlängt underhåll, det får jag nu. Iof är mina päron skilda det är därför jag får det. Men hon kan ansöka om inakorderingsbidrag hos csn kolla det på csns hemsida.

makaronisen
28 april 2010 · 134 Inlägg

Ska tillägga att hennes föräldrar är skilda. och hon bor heltid hos sin mor

FreddeLi Studerande maskiningenjör
28 april 2010 · 1 903 Inlägg

makaronisen skrev:
Ska tillägga att hennes föräldrar är skilda. och hon bor heltid hos sin mor

då borde väl hennes farsa kunna ge henne pengarna då istället för att betala till hennes mor? tycker jag verkar enklast. förutsatt att hennes far nu betalar något underhåll till modern.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
makaronisen
28 april 2010 · 134 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

makaronisen skrev:
Ska tillägga att hennes föräldrar är skilda. och hon bor heltid hos sin mor

då borde väl hennes farsa kunna ge henne pengarna då istället för att betala till hennes mor? tycker jag verkar enklast. förutsatt att hennes far nu betalar något underhåll till modern.

MVH

Jo han betalar allt nu men om han inte är skyldig att betala så kanse han inte vill göra det. så jag undrar om det är en skyldiget att betala underhåll medans barnet går i skolan även om dom inte bor hemma? fram tills man är 20 eller nått sånt?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
28 april 2010 · 1 903 Inlägg

makaronisen skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

makaronisen skrev:
Ska tillägga att hennes föräldrar är skilda. och hon bor heltid hos sin mor

då borde väl hennes farsa kunna ge henne pengarna då istället för att betala till hennes mor? tycker jag verkar enklast. förutsatt att hennes far nu betalar något underhåll till modern.

MVH

Jo han betalar allt nu men om han inte är skyldig att betala så kanse han inte vill göra det. så jag undrar om det är en skyldiget att betala underhåll medans barnet går i skolan även om dom inte bor hemma? fram tills man är 20 eller nått sånt?

förstår vad du menar. vad jag vet så är föräldrarna skyldiga att försörja dig tillochmed att du fyllt en viss ålder förutsatt att du studerar. (jag har för mig att det var 25år, DOCK INTE SÄKER!)
tyvärr så tror jag enbart detta gäller om du bor hemma.

men allvarligt, vad är det för farsa som inte hjälper sin dotter om han inte absolut måste? hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
volvoentusiasten
28 april 2010 · 4 005 Inlägg

Skaffa ett jobb istället?

Madhouse
28 april 2010 · 1 079 Inlägg

Förälder/föräldrar är underhållsskyldig så länge barnet går i skolan upp t om gymnasiet (fram tills 21år har jag för mig), dock när ungen fyller 18 så betalas underhållet direkt till barnet är väl så att barnet fortfarande måste vara skrivet hos den andre föräldern antar jag. Var så längesedan jag gick i skolan och farsan betalade underhåll men det var något sånt.

Senast redigerat av Madhouse (28 april 2010)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Hamilton
28 april 2010 · 8 869 Inlägg

makaronisen skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

makaronisen skrev:
Ska tillägga att hennes föräldrar är skilda. och hon bor heltid hos sin mor

då borde väl hennes farsa kunna ge henne pengarna då istället för att betala till hennes mor? tycker jag verkar enklast. förutsatt att hennes far nu betalar något underhåll till modern.

MVH

Jo han betalar allt nu men om han inte är skyldig att betala så kanse han inte vill göra det. så jag undrar om det är en skyldiget att betala underhåll medans barnet går i skolan även om dom inte bor hemma? fram tills man är 20 eller nått sånt?

21 år är det om man studerar och bor med ena föräldern

Fotograf på tierpidag.se
FreddeLi Studerande maskiningenjör
28 april 2010 · 1 903 Inlägg

Madhouse skrev:
Förälder/föräldrar är underhållsskyldig så länge barnet går i skolan upp t om gymnasiet (fram tills 20år har jag för mig), dock när ungen fyller 18 så betalas underhållet direkt till barnet är väl så att barnet fortfarande måste vara skrivet hos den andre föräldern antar jag. Var så längesedan jag gick i skolan och farsan betalade underhåll men det var något sånt.

det skulle innebära att min farsa ska betala ut underhåller till mig istället för till morsan? jag är skriven hos morsan och farsan betalar underhåll till morsan för att jag och min bror bor hos henne.

menar du att JAG har rätt till dom pengarna? för vad jag har förstått så använder morsan dom till att betala hyra, mat och allt annat nödvändigt tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Hamilton
28 april 2010 · 8 869 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Madhouse skrev:
Förälder/föräldrar är underhållsskyldig så länge barnet går i skolan upp t om gymnasiet (fram tills 20år har jag för mig), dock när ungen fyller 18 så betalas underhållet direkt till barnet är väl så att barnet fortfarande måste vara skrivet hos den andre föräldern antar jag. Var så längesedan jag gick i skolan och farsan betalade underhåll men det var något sånt.

det skulle innebära att min farsa ska betala ut underhåller till mig istället för till morsan? jag är skriven hos morsan och farsan betalar underhåll till morsan för att jag och min bror bor hos henne.

menar du att JAG har rätt till dom pengarna? för vad jag har förstått så använder morsan dom till att betala hyra, mat och allt annat nödvändigt tongue

MVH

eftersom du bor hemma med mamma så kan du nog glömma att få dom pengarna själv.
Ungar kostar fan mer än vad man tror....roll

Fotograf på tierpidag.se
FreddeLi Studerande maskiningenjör
28 april 2010 · 1 903 Inlägg

Hamilton skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Madhouse skrev:
Förälder/föräldrar är underhållsskyldig så länge barnet går i skolan upp t om gymnasiet (fram tills 20år har jag för mig), dock när ungen fyller 18 så betalas underhållet direkt till barnet är väl så att barnet fortfarande måste vara skrivet hos den andre föräldern antar jag. Var så längesedan jag gick i skolan och farsan betalade underhåll men det var något sånt.

det skulle innebära att min farsa ska betala ut underhåller till mig istället för till morsan? jag är skriven hos morsan och farsan betalar underhåll till morsan för att jag och min bror bor hos henne.

menar du att JAG har rätt till dom pengarna? för vad jag har förstått så använder morsan dom till att betala hyra, mat och allt annat nödvändigt tongue

MVH

eftersom du bor hemma med mamma så kan du nog glömma att få dom pengarna själv.
Ungar kostar fan mer än vad man tror....roll

hehe, trodde nästan det. roll FAN med lol

ja de kan ja tänka mig, bättre skaffa sig en hund big_smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
29 april 2010 · 560 Inlägg

Flyttade hemifrån för 5 månader sen, fyller snart 20 och går sista året på gymnasiet. Föräldrarna är skilda - jag står skriven hos mamma, så ungefär samma sits.

Flyttar ni ihop ska båda föräldrarna betala underhåll till henne, om hon står skriven hos ena föräldern. Vet dock inte hur det är om hon skrivs på er adress så ska inte uttala mig om det.

Och ja, skyldig att betala underhåll så länge barnet går i skolan (gymnasiet?) dock längst tills man fyller 21. Eller det året man fyller 21, blev osäker på vilket nu.

Even fools they say, can find a way out of the dark.
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
29 april 2010 · 560 Inlägg

Hamilton skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Madhouse skrev:
Förälder/föräldrar är underhållsskyldig så länge barnet går i skolan upp t om gymnasiet (fram tills 20år har jag för mig), dock när ungen fyller 18 så betalas underhållet direkt till barnet är väl så att barnet fortfarande måste vara skrivet hos den andre föräldern antar jag. Var så längesedan jag gick i skolan och farsan betalade underhåll men det var något sånt.

det skulle innebära att min farsa ska betala ut underhåller till mig istället för till morsan? jag är skriven hos morsan och farsan betalar underhåll till morsan för att jag och min bror bor hos henne.

menar du att JAG har rätt till dom pengarna? för vad jag har förstått så använder morsan dom till att betala hyra, mat och allt annat nödvändigt tongue

MVH

eftersom du bor hemma med mamma så kan du nog glömma att få dom pengarna själv.
Ungar kostar fan mer än vad man tror....roll

Är det verkligen så med underhåll? Studiebidraget får man ju när man fyller 18 men underhåll är jag osäker på?

Och Fredde, även om du har "rätt" till pengarna så är det inte mer än rätt att låta dom gå rakt in på din mammas konto, det är ju underhåll - det är till för mat osv. smile

Even fools they say, can find a way out of the dark.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang