MAZDA RX-7 FD, sjukligt höra värden vid besiktning. SNÄLLA HJÄLP!!

Wickmarck
1 maj 2010 · 21 Inlägg

Hej ! Jag hade min Mazda RX-7 FD3s inne på besiktning.
Fick ALLDELLES för höga värden, på HC halt och OC halt.

CO 7,8 ( 0,5)
CO 2500 2,8 ( 0,3)
HC 999 ( 100)
Lambda 0,92 ( 0,97-9,99)

Snälla hjälp mig med tips på att få ner värdena !!

Den förra ägaren hade samma problem. men han fixade det genom att koppla luftpumpen till konstant ström, så den gick hela tiden. Tvekar dock på att det kommer hjälpa vid såhär höga mätningar.

SNÄLLA HJÄLP

Ford Mustang "Boss" (2011)
Kavli Motborgare
1 maj 2010 · 1 099 Inlägg

Wickmarck skrev:
Hej ! Jag hade min Mazda RX-7 FD3s inne på besiktning.
Fick ALLDELLES för höga värden, på HC halt och OC halt.

CO 7,8 ( 0,5)
CO 2500 2,8 ( 0,3)
HC 999 ( 100)
Lambda 0,92 ( 0,97-9,99)

Snälla hjälp mig med tips på att få ner värdena !!

Den förra ägaren hade samma problem. men han fixade det genom att koppla luftpumpen till konstant ström, så den gick hela tiden. Tvekar dock på att det kommer hjälpa vid såhär höga mätningar.

SNÄLLA HJÄLP

Jag är långt ifrån nån expert på wankelmotorer, men man kan ju lugnt säga att förbränningen är urkass.
Har du plockat ut tändstiften? Är de lika svarta på båda rotorerna? Luftfilter igensatt?
Tätningarna på rotorerna är ju annars ett känd problem. Hur långt har den gått?

-- K

Wickmarck
1 maj 2010 · 21 Inlägg

Stiften hade jag av för ett litet tag sen, dem var lite sotiga bara, men inget ovanligt. Dem fixades , bytte olja till castrols högprestanda olja. filterna har jag inte kollat. Och tätningarna ska där inte vara några fel på. Ja apex tätningar är ju kända för att åka, men då ryker hela motorn. Tack för visat intresse smile Får antagligen prova med hela paketet. Luftpumpen, ksprit och e85, och värma upp den ordentligt innan

Ford Mustang "Boss" (2011)
DanneJ
2 maj 2010 · 642 Inlägg

Sådana värden slog min förra Calibra till med förra året, då var det en knacksensor som gått sönder och skickade fel värden till ECU:n så den fettade på med bensin så det stod härliga till. Kontrollera motorstyrningen först och främst, vet inte hur det fungerar på RX 7:or men man kan tänka mig att man borde kunna läsa ut felkoder så man borde få reda på ifall någon tempgivare eller någon sensor har sjungit på sista versen.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
Oxygen
2 maj 2010 · 629 Inlägg

Dålig/trasig lambda-sensor? Trasig temp-givare till motorstyrningen?

Senast redigerat av Oxygen (2 maj 2010)

Wickmarck
2 maj 2010 · 21 Inlägg

DanneJ skrev:
Sådana värden slog min förra Calibra till med förra året, då var det en knacksensor som gått sönder och skickade fel värden till ECU:n så den fettade på med bensin så det stod härliga till. Kontrollera motorstyrningen först och främst, vet inte hur det fungerar på RX 7:or men man kan tänka mig att man borde kunna läsa ut felkoder så man borde få reda på ifall någon tempgivare eller någon sensor har sjungit på sista versen.

mjo men skulle isåfall gissa på lambdan, den har ju samma funktion. rx7or är kända för att få jävligt höga värden dessutom, det är ju ingen vanlig motor precis.

Ford Mustang "Boss" (2011)
Wickmarck
2 maj 2010 · 21 Inlägg

Oxygen skrev:
Dålig/trasig lambda-sensor? Trasig temp-givare till motorstyrningen?

skulle gissa på lambdan också ja, men provar sätta luftpumpen på konstant ström så det blir en tunnare blandning, och i med en jävla massa k sprit, så får man hoppas på det bästa

Ford Mustang "Boss" (2011)
Wickmarck
5 maj 2010 · 21 Inlägg

Wickmarck skrev:
Hej ! Jag hade min Mazda RX-7 FD3s inne på besiktning.
Fick ALLDELLES för höga värden, på HC halt och OC halt.

CO 7,8 ( 0,5)
CO 2500 2,8 ( 0,3)
HC 999 ( 100)
Lambda 0,92 ( 0,97-9,99)

Snälla hjälp mig med tips på att få ner värdena !!

Den förra ägaren hade samma problem. men han fixade det genom att koppla luftpumpen till konstant ström, så den gick hela tiden. Tvekar dock på att det kommer hjälpa vid såhär höga mätningar.

SNÄLLA HJÄLP

PROBLEMET LÖST ! Jag kopplade in luftpumpen på konstantström och tankade i 2 liter etanol i 7 liter bensin. gick igenom på VÄLDIGT bra och låga värden, långt under gränsvärdet.

Ford Mustang "Boss" (2011)
Timmyboy hellaflush!
5 maj 2010 · 1 266 Inlägg

men problemet är ju fortfarande kvar, för om du tankar som vanligt så uppstår samma sak igen? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang