Audi 80 Avant 2,0E -94, försvinner gykol.

Haiwan
28 januari 2010 · 9 Inlägg

Hej!

Har en Audi 80 Avant 2,0E där det försvinner gylkol, funderar på vad det är. Toppen, toppackning, värmepaket eller något.

* Den vitryker rätt bra men inte överdrivet mycket, avgaserna luktar inte glykol.
* Det luktar inte glykol i bilen och mattorna är torra.
* Det är inte "grädde" i locket.
* Har kollat alla anslutningar, läcker inte vad jag hittar.

Funderar då på om det kan vara toppackningen eller toppen även fast det inte är någon "grädde", att allt exempelvis förbränns? Eller om det finns något allmänt känt ställe som brukar läcka som är lätt att missa?

Har tidigare bytt den "svarta plastbiten", kommer inte ihåg vad den heter, som sitter på toppen där vattnet kommer in i toppen. Den var provisoriskt tätad med något klet när jag köpte den upptäckte jag.

Känns lite segt att byta toppackningen och allt som kommer med det om det inte skulle vara där problemet är, funderingar och tankar är väldigt uppskattat.

Bilen har inte kokat i min ägo, kanske är bra att veta. Och det försvinner inte alls mycket om den står på tomgång, inget alls om bilen inte går. Kör jag 10-20 mil (uppskattningsvis) så är glykolen borta.

/Viktor

jocke_gronberg
28 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Öppna locket till kärlet och gasa. Nivån ska då ej gå ner vid gaspådrag

Ett kraftigt tryck kan även vara tecken på topplockspackning samt ibland något ojämn gång med misständningar

Finns även en plastanslutning på motorn baksidan som kan börja läcka och det är svårt att se

Lycka till med felsökningen. Åker själv audi 80 2.0

Senast redigerat av jocke_gronberg (28 januari 2010)

Haiwan
28 januari 2010 · 9 Inlägg

Hm, nu när du säger det så kan den ha lite skum tomgång ibland, dock bara att den går lite för lågt ner i varv en sväng när jag har släppt på gasen/kopplat. Ska testa gasa med kärlet öppet, tack för tipset!

Alla sunda människor vet ju att 80 2.0 är det enda rätta! smile

LeafBox Lat Perfektionist
28 januari 2010 · 6 359 Inlägg

Haiwan skrev:
Alla sunda människor vet ju att 80 2.0 är det enda rätta! smile

....

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
jocke_gronberg
30 januari 2010 · 4 586 Inlägg

öppna huven vid kall motor. Du ser direkt ifall det läcker någonstans

hur går det annars med felsökningen ?

bearz
31 januari 2010 · 146 Inlägg

Om du har vattenläck i förbränningsrummet så kan man ev. se det genom att det blir ganska rent i förbränningsrummet och kan även synas på stiften.
Så har du säg 3 stift som är något sotiga och ett fjärde som är som nytt så vet du vart vattnet tar vägen.
Sätta kylsystemet under tryck över natten och ta en titt på stift och förbränningsrum på morgonen.

Vcds
Haiwan
31 januari 2010 · 9 Inlägg

Hallå igen!

Testade att gasa med kärlet öppet, hände inte ett dyft. Kanske att de bubblade lite grann. Någon läcka tror jag inte på längre (tyvärr), har kollat alla möjliga vrår. Tack för tipsen Jocke!

Hur sätter man systemet under tryck?

jocke_gronberg
31 januari 2010 · 4 586 Inlägg

Haiwan skrev:
Hallå igen!

Testade att gasa med kärlet öppet, hände inte ett dyft. Kanske att de bubblade lite grann. Någon läcka tror jag inte på längre (tyvärr), har kollat alla möjliga vrår. Tack för tipsen Jocke!

Hur sätter man systemet under tryck?

bubblor är i värsta fall tecken på kompression i kylsystemet annars luft. 

åk till verkstad och kolla ifall du har avgaser i kärlet kostar max 100:-

Haiwan
1 februari 2010 · 9 Inlägg

Ska nog fara till verkstad hur som helst och diskutera lite innan jag lyfter toppen, då kan dom ju kolla det då smile Drygt bara att det -35 jävla grader och inget alls vill fungera så bra!

bearz
1 februari 2010 · 146 Inlägg

Haiwan skrev:
Hallå igen!

Testade att gasa med kärlet öppet, hände inte ett dyft. Kanske att de bubblade lite grann. Någon läcka tror jag inte på längre (tyvärr), har kollat alla möjliga vrår. Tack för tipsen Jocke!

Hur sätter man systemet under tryck?

Finns speciella tryckpumpar med manometer som man fäster på expansionskärlet.
Pumpar upp tryck till runt 1 kg och sedan kolla hur fort trycket sjunker.
Feltema hade 19-1297 men kostar ju en del.

Senast redigerat av bearz (1 februari 2010)

Vcds
Haiwan
5 februari 2010 · 9 Inlägg

En sån skulle man ju ha haft, kan alltid vara bra att ha! Nu är i varje fall toppen riven, planad och på igen!

Tack för hjälpen grabbar! smile

Tråden kan låsas!

jocke_gronberg
5 februari 2010 · 4 586 Inlägg

tog det lång tid att riva och få ihop bilen igen ?

har min audi 80 inne nu för felsökning bara hoppas att jag inte har samma fel

Haiwan
6 februari 2010 · 9 Inlägg

Det tog 1½ timme att riva och kanske 5-6 timmar att få ihop den igen. Men när den skulle ihop så gav momentnyckeln upp och en bult var av så där gick det några timmar extra. Nu ska jag bara ställa tändningen som inte är som den ska!

nilsson_springare
6 maj 2010 · 10 Inlägg

kolla slangar som går till huvud för oljefiltret hade samma fel på min audi 80 avant 2,0e 94 slangarna som läckte men som man inte såg ...! skärde av en del av slangen och satt ditt den igen funkar läcker inte mer!

Tänk Inte Så Avancerat, Tänk Enkelt Så Blir Allt Mycket Lättare,,,!
BMW e34 520i touring "Deffan" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang