Trasigt bakre ljuddämpare, ersatte med rör men... Vw vento 1,8

opeldrifter
6 maj 2010 · 1 253 Inlägg

Jo den bakre burken var allt annat än hel o förde oväsen pga lösa delar inne i burken som gjorde att bilen skramlade som om den var skrotfärdig. Iaf så insåg jag snabbt att en ny bakre burk gick på över 600 kr på billigaste stället o som inte fanns pengar till. Så jag svetsade ihop ett rakt rör ist o ersatte burken men detta. Det blev bra ljud inte så högt men på vissa varv så kommer det ett dovt dånande ljud in i kupèn o det är riktigt outhärdligt ljud men när man kommer över det varvet låter det bra o i 90 o 110 är det inget som stör. Så jag funderar lite vad det kan vara som gör det där dova dånande ljudet inne i kupèn då det bara kommer på visst varvtal. Jag hade dock bara 1 meter 3" rör hemma så jag snidade ihop det med svetsen så det passade original stumpen som var kvar under bilen. Kan det vara att det är 3" eller att det är för långt sådant?

Önskar verkligen tips på hur jag ska göra för att minimera dånet som kommer ibland då man inte komme ha råd men en ny burk förrän till sommaren iaf.

Ska väl tillägga att jag fäst upp det med en bit ståltråd fast den har jag fäst i original gummit så borde inte göra något att det dånar av det

Lev livet nu innan det är för sent
Hildh
6 maj 2010 · 124 Inlägg

Det är nog just att du har 3" som framkallar det där ljudet, möjligt att det kan bli bättre av att kapa av det lite men tror inte det är ett vinnande koncept tongue

Jag skulle satt dit ett rör som är lika grovt som det som satt där innan. kostar inga pengar på Biltema.

Annars kanske du kan hitta en dämpare i relativt bra skick på skroten? måste ju finnas massor av dom där smile

Senast redigerat av Pickisen (6 maj 2010)

BMW 540IA (2002)
opeldrifter
6 maj 2010 · 1 253 Inlägg

Nej det är nog som du säger att det är lite för grovt rör där smile Men får sätta dit ett mindre rör och något snyggt utblås för att slippa se ärtröret tongue

Lev livet nu innan det är för sent
Mitsuhini
7 maj 2010 · 337 Inlägg

det blir resonans i röret, det blir jäkligt irriterande, byt till samma size, biltema, mekonomen har simons rör.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
7 maj 2010 · 5 092 Inlägg

Farsan tog bort 2 av sina sista dämpare och drog rakt 3"rör ut och den mullrar lite finare men inga liknande ljud som du beskriver. har själv både på vår gamla s40 och audin byggt om det lite med grövre rör och mindre ljuddämpare och inte heller där är det något sånt.

Skumt att det blir så för dig. kan det inte ligga emot någonstans under bilen då?

Lengan
7 maj 2010 · 3 Inlägg

Du ska aldrig avsluta med ett långt rakt rör, blir då resonans!

opeldrifter
15 maj 2010 · 1 253 Inlägg

Japp tog bort det långa röret, hittade en lite simons dämpare i skrothörnan lite böjar o ett slutrör o sen brassa på med svetsen så blev det kanon. Blev dovt sportigt men ändå inte det där resonansljudet big_smile

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang