Volvo s80 t6 felmeddelande ? hjälp

Conceited GARAGET V.D.
15 maj 2010 · 900 Inlägg

hej har en volvo t6 99 som visar 2 fel meddelande å 1 övrigt
1.service växellåda ? ska man byta oljan osv? jag har bytt oljan men lampan e forfarande tänd
2.service emissioner det vet ja inte va det är? en polare sa att det kan var en rem till servon som behöver bytas? stämmer detta?
3.bensinen läser av fel ibland, de känns när man drar på fullgas, eller ibland när man står stilla, vid rödljus tillexempel, så känns de lite ryckigt. vad kan det vara?

bilen e automat

MVH
Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
yoppe
15 maj 2010 · 388 Inlägg

Angående växellådan hade vi en S80 2.5T med detta problem på jobbet bytte olja ggr flera och uppdaterade till nyaste programvaran utan resultat tyvärr och vi fick byta lådan för att bli av med problemet,från början märkte man inget av lådan men med tiden började den växla när den inte skulle och inte växla när den skulle.

Conceited GARAGET V.D.
16 maj 2010 · 900 Inlägg

yoppe skrev:
Angående växellådan hade vi en S80 2.5T med detta problem på jobbet bytte olja ggr flera och uppdaterade till nyaste programvaran utan resultat tyvärr och vi fick byta lådan för att bli av med problemet,från början märkte man inget av lådan men med tiden började den växla när den inte skulle och inte växla när den skulle.

ok låter inge bra alls hmm
nå mer som har tips?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
race Race For Fun!
16 maj 2010 · 379 Inlägg

MaRcUs_BMW skrev:
hej har en volvo t6 99 som visar 2 fel meddelande å 1 övrigt
1.service växellåda ? ska man byta oljan osv? jag har bytt oljan men lampan e forfarande tänd
2.service emissioner det vet ja inte va det är? en polare sa att det kan var en rem till servon som behöver bytas? stämmer detta?
3.bensinen läser av fel ibland, de känns när man drar på fullgas, eller ibland när man står stilla, vid rödljus tillexempel, så känns de lite ryckigt. vad kan det vara?

bilen e automat

MVH
Marcus

Måste du inte ta bort felmeddelandet hos typ volvo som plugga in sig? efter att du bytt olja.
Service emissioner = åk till volvo så de än en gång får plugga in sig och se vad det kan vara
Sedan kanske det kan vara bränslefiltret som börja bli igensatt eller liknande om den hackar då och då.

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
yoppe
16 maj 2010 · 388 Inlägg

race skrev:

MaRcUs_BMW skrev:
hej har en volvo t6 99 som visar 2 fel meddelande å 1 övrigt
1.service växellåda ? ska man byta oljan osv? jag har bytt oljan men lampan e forfarande tänd
2.service emissioner det vet ja inte va det är? en polare sa att det kan var en rem till servon som behöver bytas? stämmer detta?
3.bensinen läser av fel ibland, de känns när man drar på fullgas, eller ibland när man står stilla, vid rödljus tillexempel, så känns de lite ryckigt. vad kan det vara?

bilen e automat

MVH
Marcus

Måste du inte ta bort felmeddelandet hos typ volvo som plugga in sig? efter att du bytt olja.
Service emissioner = åk till volvo så de än en gång får plugga in sig och se vad det kan vara
Sedan kanske det kan vara bränslefiltret som börja bli igensatt eller liknande om den hackar då och då.

Ja och nej felet loggas men meddelandet försvinner efter systemet gjort ett visst antal testcyklar (kommer ej ihåg hur många det är) finns då inte felet kvar försvinner meddelandet men felkoden ligger loggad så att det kan läsas av.

Crille88
16 maj 2010 · 1 353 Inlägg

1. bara för att du byter växellådsolja så finns de ingen givare som känner att det är ny olja i den, datorn e inställd på att den ska varna för växellådsolja vid ett visst miltal.
2. samma sak gäller service, den ska tändas, och släcks via dator..
3. tändstift, bränslefilter,tänddelar,lmm,luftfilter osv osv.

åk till volvo(dyrt som fan ja vet) så får dom läsa ut koder och nollställla servicelampa och oljegrejen..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Conceited GARAGET V.D.
16 maj 2010 · 900 Inlägg

race skrev:

MaRcUs_BMW skrev:
hej har en volvo t6 99 som visar 2 fel meddelande å 1 övrigt
1.service växellåda ? ska man byta oljan osv? jag har bytt oljan men lampan e forfarande tänd
2.service emissioner det vet ja inte va det är? en polare sa att det kan var en rem till servon som behöver bytas? stämmer detta?
3.bensinen läser av fel ibland, de känns när man drar på fullgas, eller ibland när man står stilla, vid rödljus tillexempel, så känns de lite ryckigt. vad kan det vara?

bilen e automat

MVH
Marcus

Måste du inte ta bort felmeddelandet hos typ volvo som plugga in sig? efter att du bytt olja.
Service emissioner = åk till volvo så de än en gång får plugga in sig och se vad det kan vara
Sedan kanske det kan vara bränslefiltret som börja bli igensatt eller liknande om den hackar då och då.

ja det e skit enkelt att åka till volvo, de ligger 1 mil härifrån men det e sviiiiiiiin dyrt ju! tänkte om det finns nån annan lösning?
växellådan fungerar som den ska, den växlar fint osv.. har för mig att det finns ett sätt som man kan släcka felmeddelande-lampor med, men vet ej hur? nån som kan?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Crille88
16 maj 2010 · 1 353 Inlägg

tyvärr e de så med nya bilar, du kan inte ens byta en glödlampa själv, för man måste släcka felkoden för att lampan ska börja lysa igen,,
så du har tyvärr inget val, eller så får du åka till nån bilverksta som har utrustning till att släcka servicelampa och felkoder osv.
annars e de inte mycket du kan göra själv,.
lycka till

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Frosted
16 maj 2010 · 1 878 Inlägg

Du blir tvungen att åka in till volvo om du inte själv köper dig programvaran och kabeln.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Conceited GARAGET V.D.
16 maj 2010 · 900 Inlägg

okej va drygt..
men tänkte just på de där med att den hackar, kan det vara något farligt? så som att växellådan e kas elr något stort? för på min gamla omega var det tändstiften som var slut, kan det vara så på volvon också? har inte hunnit titta än! tänkte kolla här å få lite tips innan, så man vet var man ska börja.
MVH
Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Brådhis * Voff voff *
16 maj 2010 · 10 293 Inlägg

När meddelandet om service av växellåda dyker upp är det fara å färde! Speciellt på en T6:a 99-01 som ju har den eländiga lådan som rasar! Tyvärr!

Ett oljebyte KAN hjälpa, men har meddelandet kommit upp har lådan satt en eller flera felkoder och sannolikt är det pga slir och att oljan blivit för varm!

Observera att lådan INTE säger till om oljebyte själv, dvs att det står "Service växellåda" betyder att den är ledsen och inte att det är dags att serva den bara!

Likadant är det med "Service emissioner"! Inte heller där handlar det om vanlig service utan det finns något som satt en felkod!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (16 maj 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Conceited GARAGET V.D.
16 maj 2010 · 900 Inlägg

Brådhis skrev:
När meddelandet om service av växellåda dyker upp är det fara å färde! Speciellt på en T6:a 99-01 som ju har den eländiga lådan som rasar! Tyvärr!

Ett oljebyte KAN hjälpa, men har meddelandet kommit upp har lådan satt en eller flera felkoder och sannolikt är det pga slir och att oljan blivit för varm!

Observera att lådan INTE säger till om oljebyte själv, dvs att det står "Service växellåda" betyder att den är ledsen och inte att det är dags att serva den bara!

Likadant är det med "Service emissioner"! Inte heller där handlar det om vanlig service utan det finns något som satt en felkod!

//Brådhis

tack för all tips ja fick, det verkar som att det kommer att bli "verkstad" oavsett hur mkt ja än försöker hmm

BTW Brådhis- härlig visnings bild du har smile Påminner mig på min bella som gick bort för några månader sedan

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang