Läckande kylsystem, Peugeot J7 årsmodell 1976

lhogberg
13 juni 2010 · 1 Inlägg

Hej, jag har en gammal Peugeot-buss med läckande kylsystem. Jag har lokaliserat till slangen mellan kylaren och vattenpumpen. Slangen ansluter vattenpumpen vertikalt, och det är i den anslutningen som det läcker. Alltså mellan slangen och röranslutningen.
Steg ett var förstås att dra åt slangklämman. Men det hjälpte inte.
Tog loss slangen och konstaterade att den var i rätt dåligt skick, den känns torr och insidan är skrovlig.

Skulle helst byta slangen, men det är som sagt en 76:a och den ser ganska speciell ut. Den har två 90-graders vinklingar och olika dimensioner på in och utlopp. Tog istället och slipade slangen och röret med fint sandpapper. Köpte industrisilikon (Loctite 5910) som de tipsade om på Mekonomen, tog loss slangen, smörjde in röret och tröck dit slangen igen. Funkade bra i 10 mil, sen kokade kylaren och jag konstaterade att det  läckte ännu mer på samma ställe.

Fick tips av en kompis att testa flänstätningsmedlet Loctite 5923 "Flytande elastisk tätning. Penselburk. Förblir elastisk och kan tas isär. Monteras efter 5-10 minuter, brukbar efter sammandragning.
Tål vatten, ånga, fotogen, bensin, oljor, smörjmedel, glykol m.m."
Vad tror ni om detta? Eller har ni några bättre tips på vad jag ska göra?

Tacksam för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang