Audi 100 2,5 TDI Problem!

Tomjo
15 maj 2010 · 1 Inlägg

Hej!

Köpte för ett tag sedan en Audi diesel billigt med felet att det kommit fukt i databoxen. Efter att jag sugit ur bilen ca 30-40 liter vatten har jag insett att det förmodligen va mer än fukt i databox. Det var en insjö.

Nu till de fel som uppstått.

Enligt förra ägaren la bilen av pga fukten. Så jag började med att torka databoxen och suga ur vattnet sedan provade jag. Bilen startar men låter väldigt illa. Efter kontroll av pumpinställningarna ser jag att det verkar så fel så jag justerar någon kugg. Bilen går nu mycket bättre men inte bra. Den är oerhört orkeslös. Efter vidare kontroll ser jag att kamremen också står galet så jag plockar isär för att byta den. Då ser jag att de förmodligen bytt den nyligen eftersom allt var nytt. Efter att ha nollat motorn och monterat nya grejer så provar jag att starta och poff, den startar utan problem, den är dock fortfarande orkeslös.

Jag ska tillägga att motorlampan lös tills jag provade med en annan databox. Nu blinkar det "bara" en röd lampa mitt på instrumentbrädan.

Efter att i samråd med audimekaniker provat att flytta pumpen en kugg bakåt och en kugg framåt för att "se vad som händer". Det som hände var att bilen inte startar över huvud taget!

Nå, är det pumpen? Jag är ny inom dieselteknik så jag har ingen aning om hur rätt pumpen måste stå? Kan hundradelarna vara avgörande?
Kan det vara turbon? Det rycker inte märkbart.
Luftmassemätaren? Bilen går fin om man står still och varar. Har dock inte varvat mer än 2500-3000.
Jag läste i något forum om limb-mode? Vad är det?

OBS! Bilen är nästan ny, endast 33 000 mil!


Jag är oerhört tacksam för ideer och förslag!

sandzoo
15 maj 2010 · 2 071 Inlägg

ja du man kan bara sitta o gissa.. har du testat o koppa den på data? om ej för gammal..
om den varvar bra på stilla o ej har org sen.. kan låta som LMM (luftmassm...)
var så på min 100 2,5tdi för 100år sen tongue

Senast redigerat av sandzoo (15 maj 2010)

Sandzoo i da house
Kavli Motborgare
15 maj 2010 · 1 099 Inlägg

Ta bilen till en dieselverkstad, så ställer de in pumpen åt dig. Det är mycket viktigt att den står rätt. Du måste åtminstone ha en mätklocka för att kunna ställa in den. En kugg hit och dit på pumpen blir på tok för många grader skillnad för att vara användbart.

-- K

Biemer
22 juni 2010 · 110 Inlägg

Kavli skrev:
Ta bilen till en dieselverkstad, så ställer de in pumpen åt dig. Det är mycket viktigt att den står rätt. Du måste åtminstone ha en mätklocka för att kunna ställa in den. En kugg hit och dit på pumpen blir på tok för många grader skillnad för att vara användbart.

-- K

Justerade in min med indikator klocka i helgen, gick fint. Vill du ha beskrivning på hur man går till väga? Mvh.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang