Tvingad till en praktikplats

davel
10 juli 2010 · 347 Inlägg

Har aldrig varit på Af och hoppas att jag slipper det också. Har skaffat ett 10-tal jobb och alla har jag skaffat själv ibland genom att helt enkelt knacka dörr.

Tricket tror jag är att ta vilket jobb som helst först hur tråkigt och kasst betalt det än är och under den tiden söka ett jobb som man vill ha. Man får pengar, man står på egna ben och gör rätt för sig vilket arbetsgivare tycker om och det blir lättare att få de jobb man vill ha. Framförallt så slipper man Af och handläggare som ska bestämma om ens liv.

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
davel
10 juli 2010 · 347 Inlägg

sir_daniel skrev:
Lite krasst sett är det ju där du har störst chans att då jobb som du ska praktisera, eller?
sedan att flytta/veckopendla, ja pengarna ska ju in och bättre och jobba än att gå på bidrag?
själv har jag veckopendlat till och från sedan 2003, visst periodvis suger det, men man får lära sig känna nya människor och se nya städer.

hellre pendlar jag än gå på bidrag, jobb finns det om man letar (och då tyvärr utanför Arbetsförmedlingen).

tex så söker försvaret folk, man får anställning som sjöman eller soldat (samma uppgifter som värnplikten hade tidigare, men med lön och förmåner)

Håller med dig. Oavsett vad så ska man jobba och man får ta vad man nu kan få. Bidrag har aldrig varit ett alternativ för mig...

Porsche 928 S4 "The Shark" (1990)
ZonaX Svetsare
10 juli 2010 · 3 150 Inlägg

Har varit på en praktikplats (maskinverkstad) genom Af/folkunviersitet i typ 2 månader nu, vi gick igenom vad jag var intresserad av att jobba med och allt sånt. Så det va inget dom bara slängde upp. Fick igår reda på att jag blir typ "tillsvidare anställd" på måndag  big_smile

Det kändes bättre att få bidraget medans man gjorde praktik för då kändes det som att man förtjänade det.

Senast redigerat av ZonaX (10 juli 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 juli 2010 · 10 427 Inlägg

ZonaX skrev:
Fick igår reda på att jag blir typ "tillsvidare anställd" på måndag  big_smile

Grattis då smile Kanonkul när praktik verkligen leder till något!

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
ZonaX Svetsare
10 juli 2010 · 3 150 Inlägg

steifan skrev:

ZonaX skrev:
Fick igår reda på att jag blir typ "tillsvidare anställd" på måndag  big_smile

Grattis då smile Kanonkul när praktik verkligen leder till något!

Tack som fan  smile   Ja man trodde ju inte det från början  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Billy__bob
11 juli 2010 · 496 Inlägg

JapMax skrev:

Billy__bob skrev:
Har själv haft samma problem. Fick en praktikplats på bilvårdscenter i hbg och fick därmed bidrag. Tyckte att det sög för man kände sig så utnyttjad, så jag kollade om jag kunde börja på Biltema igen som jag har varit på innan och det gick bra och där kan man tjäna sina egna pengar. Sa till dem på min praktikplats att jag slutade och började därmed på biltema igen. Där hade jag viserligen innestående lön och tänkte bara på att jag ändå fick pengar. Fick då en jävla utskällning från Af plus att de drog in alla mina pengar som inte gjorde allt bättre. Hade ju en massa räkningar, hyra på lägenheten och en bil man skulle komma till jobbet med. Nu har allt löst sig men det var en sjukt jobbig tid. Till Ts och alla andra här säger jag bara.

Hittar ni ett jobb där ni kan få fast i princip direkt så säg det till Af så att dem vet annars landar ni rakt i skiten.

Mvh Billy

Ja du kan ju inte bara skita i praktiken och börja jobba utan att säga till din handledare hoppas jag du förstår?

Nej det är klart att jag fattar. men han som var chef sa trivs du inte så får du gärna sluta för jag vill inte att någon ska jobba här bara för at det ska vara så. Därför slutade jag för att det kände bättre att göra det tidigare än att dra uty på skiten.

Germax
11 juli 2010 · 12 086 Inlägg

ZonaX skrev:

steifan skrev:

ZonaX skrev:
Fick igår reda på att jag blir typ "tillsvidare anställd" på måndag  big_smile

Grattis då smile Kanonkul när praktik verkligen leder till något!

Tack som fan  smile   Ja man trodde ju inte det från början  smile

Haha, "typ" tillsvidareanställd. Vad innebär det? smile

Hamilton
11 juli 2010 · 8 872 Inlägg

JapMax skrev:

ZonaX skrev:

steifan skrev:

Grattis då smile Kanonkul när praktik verkligen leder till något!

Tack som fan  smile   Ja man trodde ju inte det från början  smile

Haha, "typ" tillsvidareanställd. Vad innebär det? smile

Tillsvidareanställning hette tidigare Fast anställning
Lagen om anställningsskydd (1982:80)

Fotograf på tierpidag.se
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 juli 2010 · 1 948 Inlägg

Att dem "tvingar" folk att lyfta på "röva" är ju bra tycker jag(behövde själv få en rejäl spark i arslet), men det är ett dåligt drag av dem(som vanligt) att inte låta den arbetslöse få fixa själv, utan att när denne väl fixat en plats bara säja nej och slå ner självförtroendet ännu mer och sen slänga en annan plats i nyllet på dem. Hade du inte haft någon annan plats så hade de vart en annan sak.

Mina erfarenheter med AF är inte bra alls, odugligare system får man fan leta efter. AF har inte hjälpt mig ett skit, mina sommarjobb/praktiker samt mitt nuvarande halvtidsjobb har jag fixat helt på egen hand. Enda af brukar göra är att skicka runt en på en massa möten och samtal, samt andra "event" utan att ens ta hänsyn till att man praktiserar/har jobb på G. 

Dem är även duktiga på att spela viktiga och att klaga, jag blev sån ovän med min första handläggare att jag fick byta tongue

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
ZonaX Svetsare
11 juli 2010 · 3 150 Inlägg

JapMax skrev:

ZonaX skrev:

steifan skrev:

Grattis då smile Kanonkul när praktik verkligen leder till något!

Tack som fan  smile   Ja man trodde ju inte det från början  smile

Haha, "typ" tillsvidareanställd. Vad innebär det? smile

Haha, ne men det va typ 2 månader till att börja med, men utan slutdatum typ   tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
M103
11 juli 2010 · 1 570 Inlägg

Så länge man rapporterar sina sökta jobb hela tiden skickar inte AF iväg en på någonting. Det är när man inte gör någonting som de i sin tur måste agera.

Om man blir tvingad till nån praktikplats, sök jobb som en dåre under tiden så kanske du får göra något annat du hellre vill.

AF är och kommer alltid vara en kontrollinstans. Jag har under 1 års arbetslöshet fått 2 jobb skickade som förslag. Man ska som sagt visa att man är aktiv då slipper man ha med dem att göra.

Senast redigerat av M103 (11 juli 2010)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 juli 2010 · 1 948 Inlägg

M103 skrev:
Så länge man rapporterar sina sökta jobb hela tiden skickar inte AF iväg en på någonting. Det är när man inte gör någonting som de i sin tur måste agera.

Om man blir tvingad till nån praktikplats, sök jobb som en dåre under tiden så kanske du får göra något annat du hellre vill.

AF är och kommer alltid vara en kontrollinstans. Jag har under 1 års arbetslöshet fått 2 jobb skickade som förslag. Man ska som sagt visa att man är aktiv då slipper man ha med dem att göra.

Precis! det var nog därför jag bara fick ett par tre jobb rekomenderade av dem på under mina 2 års arbetslöshet. Men samtidigt så känner man verkligen att dem ser en som en siffra i statistiken snarare än en person.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Arcangelus <3 Japs
11 juli 2010 · 680 Inlägg

Kan låta okänsligt och/eller elakt, men oavsett om man har familj, släkt, vänner och dyl på sin ort så får man vara beredd på att flytta dit jobben finns - eller bo kvar, vara arbetslös, leva på bidrag och gnälla dagligen på hur tråkigt/fattigt man har det.

Life´s a bitch....  Vill man ha jobb så får man offra sig. Och jag har aldrig satt en fot på AF, kommer aldrig göra det heller.

Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Japan
Toyota Supra MKIV "Clean and Raw" (1994)
Sheba Certifierad besserwisser
11 juli 2010 · 308 Inlägg

Arcangelus skrev:
Kan låta okänsligt och/eller elakt, men oavsett om man har familj, släkt, vänner och dyl på sin ort så får man vara beredd på att flytta dit jobben finns - eller bo kvar, vara arbetslös, leva på bidrag och gnälla dagligen på hur tråkigt/fattigt man har det.

Life´s a bitch....  Vill man ha jobb så får man offra sig. Och jag har aldrig satt en fot på AF, kommer aldrig göra det heller.

Håller med. Det är ett jäkla gnäll på folk, men hur illa det än låter så är det viktigaste att man har ett jobb, inte att man har drömjobbet, världens högsta lön eller mindre än fem minuters pendlingstid till jobbet. Allt sånt får man ta med tiden. Själv började jag med att sitta på ett riktigt kasst avlönat jobb i några år för att sedan studsa från jobb till jobb och sedan hitta ett relativt välavlönat jobb i Malmö, vilket innebar ca 3½-4 timmars pendlingstid med kollektivtrafik varje dag, var jag jobbade i några år. Numera har jag ett riktigt bra jobb med en bra position i Lund och pendlar mellan Kristianstad och Lund och är på gång att flytta dit.

Så sök jobb överallt. Det "perfekta jobbet" kanske inte ligger i din egen stad. Sverige är inte speciellt stort, att hälsa på släkt och vänner är inte omöjligt att göra även om man bor 10-20 mil från dem, inte ens om man bor 60 mil iväg. Herregud, detta är en bilcommunity och folk är rädda för lite avstånd? wink

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Optic
13 juli 2010 · 67 Inlägg

Det värsta med praktik är at man förlorar A-kassa dagar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang