VARISTOR fråga...

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
28 juni 2010 · 311 Inlägg

Ställer mina frågor här oxå.

Vet nån hur man ska kunna reglera varvtalet på mina likströms motorer?
Vart kan man då köpa en sån "regulator" i så fall?

Grund fakta:
Motor1: 12v 120w 10A
Motor2: 12v 720w 60A (ombyggd startmotor från en V6:a)

Måste hitta nått enkelt, typ "varistor" (R) som kan reglera strömmen (I),
för mig vetterligen så styr hastigheten av amperen.

Systemets spänning (U) är konstant 12v, så den är fast.
Har redan provat med lägre sänning utan resultat...

Ohms lag: U=RxI ----> I=U/R dvs Strömmen=12v / motståndet (variabelt)

Dvs, önskar vetskap om vart man kan köpa dylika REJÄLA "varistorer"/regulatorer.

VW_67
28 juni 2010 · 446 Inlägg

vad ska motorerna användas till och vad får det kosta? wink

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
29 juni 2010 · 311 Inlägg

VW_67 skrev:
vad ska motorerna användas till och vad får det kosta? wink

Motorerna ska änvändas till "spezial-projekt" !
Kostnaden ska vara så låg som möjligt pga att "projekten" kan misslyckas.

Om det fungerar så kommer det komma upp bloggar om "projektena" smile

Har även upptäckt att det kag kallar varistororer egentligen är reostater,
eller kanske är det bara 2 olika namn på samma sak...

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
29 juni 2010 · 2 252 Inlägg

grejjen är den att du kan inte sätta motstånd på strömmen utan att spänningen sjunker

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
29 juni 2010 · 311 Inlägg

Ok, hmm... sad

Var till en gammal TV-mek och köpte mig en bunt effekt-resistorer
som jag ska försöka montera.
Jag utgår ifrån att system spänningen är 12v "konstant" och att
flödet (strömmen) kan regleras med "strypningar" dvs resistorer.

Ska testa "teorierna" ikväll när ungarna somnat,
det bär eller brister helt enkelt... smile

VW_67
29 juni 2010 · 446 Inlägg

det du kan göra är att bygga en MOSFET-förstärkare som du styr med en potentiometer. på så sätt kommer du ha full spänning över motorn och styra effekten med strömbegränsning.. blir dock lite kostsamt wink
PWM skulle kunna fungera, men öka strömförbrukningen rejält!

till den lilla motorn skulle du kunna använda steget från en kupefläkt (från bil med steglös fläkt)
men till den större kan det bli värre att hitta lämplig apparat  tongue

Kavli Motborgare
30 juni 2010 · 1 099 Inlägg

VW_67 skrev:
det du kan göra är att bygga en MOSFET-förstärkare som du styr med en potentiometer. på så sätt kommer du ha full spänning över motorn och styra effekten med strömbegränsning.. blir dock lite kostsamt wink
PWM skulle kunna fungera, men öka strömförbrukningen rejält!

PWM öka strömförbrukningen? Mycke skall man höra innan öronen trillar av!

Idealiskt, så har du ingen avgiven effekt i en PWM-krets. Transistorn är antigen av eller på, det vill säga fullt spänningsfall, eller inget spänningsfall. I båda dessa fall bränns ingen effekt eftersom i 1) så strömmen noll (P = I^2 * R) och i 2) är spänningen noll (P = U^2 / R). Där spänningen är mätt mellan source och drain, (eller kollektor och emitter, om det är bipolär) och R är resistansen mellan source-drain eller kollektor-emitter.

Använder du ett motstånd så blir worst case när du delar spänningen i två lika delar mellan motorn och resistorn. Då har du en I/2 och U/2 över resistorn. Om det då är den 60A motorn, så blir det 6V och 30A över den och altså 180W att bränna bort, jämfört med 18-20W om man använder en modern MOSFET i PWM.
Exempelvis har en STV80NE03L-06 80A MOSFET en Rds-on på 0.005 Ohm. Vid öppna slussar och en ström på 60A så bränner den av 60 * 60 * 0.005, vilket är 18W. För att driva en motor så kan switchfrekvensen vara så låg att man helt kan bortse från switching losses.

-- K

Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
2 juli 2010 · 311 Inlägg

Den större motorn behöver nog få en "frekvens-regulator" dvs pulserande av/på-intervall reglering. Strömförlusterna och värmeutveklingen skulle bli omotiverat stora om man skulle börja strypa dom amperen ( plus att räckvidden skull minska i takt med att Ah blir till värme istället för rörelse-energi)... hmm

Lilla motorn fungerar dock bra nu smile
Den stora ska jag fortsätta att klura på,
ska åka till en firma och blädra i Bosch ALLA produktblad efter lämplig produkt.

Expoze
2 juli 2010 · 2 024 Inlägg

Alpenretter skrev:
Den större motorn behöver nog få en "frekvens-regulator" dvs pulserande av/på-intervall reglering. Strömförlusterna och värmeutveklingen skulle bli omotiverat stora om man skulle börja strypa dom amperen ( plus att räckvidden skull minska i takt med att Ah blir till värme istället för rörelse-energi)... hmm

Lilla motorn fungerar dock bra nu smile
Den stora ska jag fortsätta att klura på,
ska åka till en firma och blädra i Bosch ALLA produktblad efter lämplig produkt.

Ta lärdom av det Kavli skrev här över. PWM eller pulsviddsmodulering på svenska är det det rätta sättet att gå, och billigaste. Du bygger en modul för detta för lite kaffepengar.
Här är ett exempel man kan utgå ifrån, behövs bara en kraftigare FET för att klara din motor. http://www.solorb.com/elect/pwm/pwm2/

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
VW_67
8 juli 2010 · 446 Inlägg

Kavli skrev:

VW_67 skrev:
det du kan göra är att bygga en MOSFET-förstärkare som du styr med en potentiometer. på så sätt kommer du ha full spänning över motorn och styra effekten med strömbegränsning.. blir dock lite kostsamt wink
PWM skulle kunna fungera, men öka strömförbrukningen rejält!

PWM öka strömförbrukningen? Mycke skall man höra innan öronen trillar av!

Idealiskt, så har du ingen avgiven effekt i en PWM-krets. Transistorn är antigen av eller på, det vill säga fullt spänningsfall, eller inget spänningsfall. I båda dessa fall bränns ingen effekt eftersom i 1) så strömmen noll (P = I^2 * R) och i 2) är spänningen noll (P = U^2 / R). Där spänningen är mätt mellan source och drain, (eller kollektor och emitter, om det är bipolär) och R är resistansen mellan source-drain eller kollektor-emitter.

Använder du ett motstånd så blir worst case när du delar spänningen i två lika delar mellan motorn och resistorn. Då har du en I/2 och U/2 över resistorn. Om det då är den 60A motorn, så blir det 6V och 30A över den och altså 180W att bränna bort, jämfört med 18-20W om man använder en modern MOSFET i PWM.
Exempelvis har en STV80NE03L-06 80A MOSFET en Rds-on på 0.005 Ohm. Vid öppna slussar och en ström på 60A så bränner den av 60 * 60 * 0.005, vilket är 18W. För att driva en motor så kan switchfrekvensen vara så låg att man helt kan bortse från switching losses.

-- K

jag kan också läsa innantill ur ett datablad tongue tänk ett steg längre..

jag menar inte att PWM-kretsen drar mer ström än en annan lösning utan att motorn i sig själv kommer förbruka mer.
detta på grund av att rotorns magnetfält kommer att gå i konstant "slip" i förhållande mot statorns, eftersom den kommer gå "start,avbrott, start, avbrott"....  samma sak händer om du belastar motorn hårt, motorn går i slip och strömförbrukningen ökar.

Kavli Motborgare
9 juli 2010 · 1 099 Inlägg

VW_67 skrev:

Kavli skrev:

VW_67 skrev:
det du kan göra är att bygga en MOSFET-förstärkare som du styr med en potentiometer. på så sätt kommer du ha full spänning över motorn och styra effekten med strömbegränsning.. blir dock lite kostsamt wink
PWM skulle kunna fungera, men öka strömförbrukningen rejält!

PWM öka strömförbrukningen? Mycke skall man höra innan öronen trillar av!

Idealiskt, så har du ingen avgiven effekt i en PWM-krets. Transistorn är antigen av eller på, det vill säga fullt spänningsfall, eller inget spänningsfall. I båda dessa fall bränns ingen effekt eftersom i 1) så strömmen noll (P = I^2 * R) och i 2) är spänningen noll (P = U^2 / R). Där spänningen är mätt mellan source och drain, (eller kollektor och emitter, om det är bipolär) och R är resistansen mellan source-drain eller kollektor-emitter.

Använder du ett motstånd så blir worst case när du delar spänningen i två lika delar mellan motorn och resistorn. Då har du en I/2 och U/2 över resistorn. Om det då är den 60A motorn, så blir det 6V och 30A över den och altså 180W att bränna bort, jämfört med 18-20W om man använder en modern MOSFET i PWM.
Exempelvis har en STV80NE03L-06 80A MOSFET en Rds-on på 0.005 Ohm. Vid öppna slussar och en ström på 60A så bränner den av 60 * 60 * 0.005, vilket är 18W. För att driva en motor så kan switchfrekvensen vara så låg att man helt kan bortse från switching losses.

-- K

jag kan också läsa innantill ur ett datablad tongue tänk ett steg längre..

jag menar inte att PWM-kretsen drar mer ström än en annan lösning utan att motorn i sig själv kommer förbruka mer.
detta på grund av att rotorns magnetfält kommer att gå i konstant "slip" i förhållande mot statorns, eftersom den kommer gå "start,avbrott, start, avbrott"....  samma sak händer om du belastar motorn hårt, motorn går i slip och strömförbrukningen ökar.

Jaha! Det är därför man använder PWM i lokomotiv och elbilar och annan skit där man oftast använder DC motorer! Och i ubåtar med permanentmagnetmotorer. Där har man ju oändliga energiressurser. Tur dom använder PWM där också då.

Jag har konstruerat PWM baserade lösningar i allt från drivmotorer(DC) via fläktmotorer till virvelströmsbromsar (Telma) med flera kilowatts output. Att fysikens lagar plötsligt skulle ha ädrat sig på tre år till idag tror jag inget på. Du får komma med matematiska bevis för hur en vansinnig cos Phi skulle uppstå från intet.

Slippet påverkar inget jämfört med att sänka spänningen över motorn. Vid konstant belastingj och en sjunkande matningsspänning kommer även då slippet att öka och varvtalet går ner. Det är precis det samma som händer vid pulsbreddsmodulation. Spolen i motorn fungerar som ett LP-filter och motorn ser bara genomsnittet mellan den aktiva och passiva delfasen.

-- K

-- K

MrMiyagi
9 juli 2010 · 183 Inlägg

ELFA

Tips: kolla hur el modellbilar är uppbyggda, dom kör me likström och skit

Senast redigerat av MrMiyagi (9 juli 2010)

Kavli Motborgare
9 juli 2010 · 1 099 Inlägg

MrMiyagi skrev:
ELFA

Tips: kolla hur el modellbilar är uppbyggda, dom kör me likström och skit

Japp. De kör med PWM. Lineära regulatorer användes i gamla dar, men de byttes mot PWM när högeffekts MOSFET:ar blev billiga nog.

-- K

wadde Tryck och pys-åka
9 juli 2010 · 884 Inlägg

ett handfast tips om man inte vill konstruera apmycket är att hitta en skrotade permobil eller annan handikaps-el utrsutning som nästan alltid är 12v. Styrkresar färdiga och små fina reglage brukar man kunna gama också.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Kavli Motborgare
9 juli 2010 · 1 099 Inlägg

wadde skrev:
ett handfast tips om man inte vill konstruera apmycket är att hitta en skrotade permobil eller annan handikaps-el utrsutning som nästan alltid är 12v. Styrkresar färdiga och små fina reglage brukar man kunna gama också.

Det är ju inte så mycket att konstruera. Förutom exemplet som Expoze länkade till, så kan man använda en mikrokontroller med PWM utgång och en A/D omformare som man kan koppla en potentiometer till, som tillexempel en AVR ATmega, eller nåt. Då kräver det dock att man kan programmera litegrann, fast då blir det i alla fall inte mycket elektronikdesign. För styrning av DC-motorer räcker detta gott och väl. Man kan även styra flerfas AC-motorer, fast då blir det lite mera komplicerat om man vill hålla förlusterna nere, så då använder jag FPGA'er med rätt så komplexa algoritmer för att beräkna fasvinkarna kontinuerligt.

-- K

VW_67
10 juli 2010 · 446 Inlägg

Kavli skrev:

VW_67 skrev:

Kavli skrev:

PWM öka strömförbrukningen? Mycke skall man höra innan öronen trillar av!

Idealiskt, så har du ingen avgiven effekt i en PWM-krets. Transistorn är antigen av eller på, det vill säga fullt spänningsfall, eller inget spänningsfall. I båda dessa fall bränns ingen effekt eftersom i 1) så strömmen noll (P = I^2 * R) och i 2) är spänningen noll (P = U^2 / R). Där spänningen är mätt mellan source och drain, (eller kollektor och emitter, om det är bipolär) och R är resistansen mellan source-drain eller kollektor-emitter.

Använder du ett motstånd så blir worst case när du delar spänningen i två lika delar mellan motorn och resistorn. Då har du en I/2 och U/2 över resistorn. Om det då är den 60A motorn, så blir det 6V och 30A över den och altså 180W att bränna bort, jämfört med 18-20W om man använder en modern MOSFET i PWM.
Exempelvis har en STV80NE03L-06 80A MOSFET en Rds-on på 0.005 Ohm. Vid öppna slussar och en ström på 60A så bränner den av 60 * 60 * 0.005, vilket är 18W. För att driva en motor så kan switchfrekvensen vara så låg att man helt kan bortse från switching losses.

-- K

jag kan också läsa innantill ur ett datablad tongue tänk ett steg längre..

jag menar inte att PWM-kretsen drar mer ström än en annan lösning utan att motorn i sig själv kommer förbruka mer.
detta på grund av att rotorns magnetfält kommer att gå i konstant "slip" i förhållande mot statorns, eftersom den kommer gå "start,avbrott, start, avbrott"....  samma sak händer om du belastar motorn hårt, motorn går i slip och strömförbrukningen ökar.

Jaha! Det är därför man använder PWM i lokomotiv och elbilar och annan skit där man oftast använder DC motorer! Och i ubåtar med permanentmagnetmotorer. Där har man ju oändliga energiressurser. Tur dom använder PWM där också då.

Jag har konstruerat PWM baserade lösningar i allt från drivmotorer(DC) via fläktmotorer till virvelströmsbromsar (Telma) med flera kilowatts output. Att fysikens lagar plötsligt skulle ha ädrat sig på tre år till idag tror jag inget på. Du får komma med matematiska bevis för hur en vansinnig cos Phi skulle uppstå från intet.

Slippet påverkar inget jämfört med att sänka spänningen över motorn. Vid konstant belastingj och en sjunkande matningsspänning kommer även då slippet att öka och varvtalet går ner. Det är precis det samma som händer vid pulsbreddsmodulation. Spolen i motorn fungerar som ett LP-filter och motorn ser bara genomsnittet mellan den aktiva och passiva delfasen.

-- K

-- K

när blev det vanligt med DC motorer i elbilar och lok egentligen? AC motorer används nästan uteslutande därför att en DC motor med samma effekt är mycket mer skrymmande..

anledningen till att jag kan sitta här och säga att PWM-styrningen kommer bidra till en högre förbrukning är helt enkelt den att jag har provat tongue strömbegränsning gav längre räckvidd på det lilla "projektet" än vad PWM-styrningen till DC-motorn gjorde.
jag har aldrig ens nämnt att sänka spänningen över motorn så jag förstår inte vart du fått det ifrån tongue

för övrigt fungerar drivsteg till steglösa kupéfläktar likadant, hade PWM varit bättre så hade det nog använts där.

Kavli Motborgare
12 juli 2010 · 1 099 Inlägg

VW_67 skrev:

Kavli skrev:

VW_67 skrev:

jag kan också läsa innantill ur ett datablad tongue tänk ett steg längre..

jag menar inte att PWM-kretsen drar mer ström än en annan lösning utan att motorn i sig själv kommer förbruka mer.
detta på grund av att rotorns magnetfält kommer att gå i konstant "slip" i förhållande mot statorns, eftersom den kommer gå "start,avbrott, start, avbrott"....  samma sak händer om du belastar motorn hårt, motorn går i slip och strömförbrukningen ökar.

Jaha! Det är därför man använder PWM i lokomotiv och elbilar och annan skit där man oftast använder DC motorer! Och i ubåtar med permanentmagnetmotorer. Där har man ju oändliga energiressurser. Tur dom använder PWM där också då.

Jag har konstruerat PWM baserade lösningar i allt från drivmotorer(DC) via fläktmotorer till virvelströmsbromsar (Telma) med flera kilowatts output. Att fysikens lagar plötsligt skulle ha ädrat sig på tre år till idag tror jag inget på. Du får komma med matematiska bevis för hur en vansinnig cos Phi skulle uppstå från intet.

Slippet påverkar inget jämfört med att sänka spänningen över motorn. Vid konstant belastingj och en sjunkande matningsspänning kommer även då slippet att öka och varvtalet går ner. Det är precis det samma som händer vid pulsbreddsmodulation. Spolen i motorn fungerar som ett LP-filter och motorn ser bara genomsnittet mellan den aktiva och passiva delfasen.

-- K

-- K

när blev det vanligt med DC motorer i elbilar och lok egentligen? AC motorer används nästan uteslutande därför att en DC motor med samma effekt är mycket mer skrymmande..

anledningen till att jag kan sitta här och säga att PWM-styrningen kommer bidra till en högre förbrukning är helt enkelt den att jag har provat tongue strömbegränsning gav längre räckvidd på det lilla "projektet" än vad PWM-styrningen till DC-motorn gjorde.
jag har aldrig ens nämnt att sänka spänningen över motorn så jag förstår inte vart du fått det ifrån tongue
.

Så Ohms lag gäller inte för dig? Interessant.
Hur har du tänkt minska strömmen i motorn utan att ändra spänningen över den? Ändra på motståndet i lindningen?

Jag rekommenderar att läsa grunderna till elteknik innan du fortsätter den här tråden. Det här börjar bli lite väl korkat.

-- K

VW_67
19 juli 2010 · 446 Inlägg

Kavli skrev:

VW_67 skrev:

Kavli skrev:

Jaha! Det är därför man använder PWM i lokomotiv och elbilar och annan skit där man oftast använder DC motorer! Och i ubåtar med permanentmagnetmotorer. Där har man ju oändliga energiressurser. Tur dom använder PWM där också då.

Jag har konstruerat PWM baserade lösningar i allt från drivmotorer(DC) via fläktmotorer till virvelströmsbromsar (Telma) med flera kilowatts output. Att fysikens lagar plötsligt skulle ha ädrat sig på tre år till idag tror jag inget på. Du får komma med matematiska bevis för hur en vansinnig cos Phi skulle uppstå från intet.

Slippet påverkar inget jämfört med att sänka spänningen över motorn. Vid konstant belastingj och en sjunkande matningsspänning kommer även då slippet att öka och varvtalet går ner. Det är precis det samma som händer vid pulsbreddsmodulation. Spolen i motorn fungerar som ett LP-filter och motorn ser bara genomsnittet mellan den aktiva och passiva delfasen.

-- K

-- K

när blev det vanligt med DC motorer i elbilar och lok egentligen? AC motorer används nästan uteslutande därför att en DC motor med samma effekt är mycket mer skrymmande..

anledningen till att jag kan sitta här och säga att PWM-styrningen kommer bidra till en högre förbrukning är helt enkelt den att jag har provat tongue strömbegränsning gav längre räckvidd på det lilla "projektet" än vad PWM-styrningen till DC-motorn gjorde.
jag har aldrig ens nämnt att sänka spänningen över motorn så jag förstår inte vart du fått det ifrån tongue
.

Så Ohms lag gäller inte för dig? Interessant.
Hur har du tänkt minska strömmen i motorn utan att ändra spänningen över den? Ändra på motståndet i lindningen?

Jag rekommenderar att läsa grunderna till elteknik innan du fortsätter den här tråden. Det här börjar bli lite väl korkat.

-- K

om strömbegränsning är omöjligt, förklara då varför jag har en apparat som gör just detta på skrivbordet hemma!? kupéfläkten i min bil fungerar också likadant..

fem års studier i el/elektronik och fyra år som bilelektriker? nej då, jag har nog aldrig läst grunderna då tongue

Kavli Motborgare
19 juli 2010 · 1 099 Inlägg

Om du nu har läst fyra år el, så kan du väl förklara för mig hur du gör en strömbegränsare utan att få spänningsfall över den? Du får gärna förklara mig det, vilket jag bad dig om redan i det förra inlägget.

Förutom det, så borde du väl också ha läst lite om DC motorer?
Det är just armaturspänningen som styr varvtalet på en DC-motor. En begränsning av strömmen ger bara en begränsning i tillgängligt moment. Om du nu använder en elektronisk strömbegränsare, så kommer armaturspänningen att börja falla när belastningen på motorn når den förbestämda strömmen, och i och med att spänningen faller, så kommer även rotationshastigheten på motorn att falla.

Ta en titt hos wikipedia, tillexempel, och läs då speciellt sektionen "Speed Control".
http://en.wikipedia.org/wiki/Brushed_DC_electric_motor

Du får gärna visa mig din magiska koppling. Är det som du säger, så har har du redan Nobelpriset i Fysik i fickan.

-- K

Senast redigerat av Kavli (19 juli 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang