Oljud efter höjt laddtryck, tacksam för hjälp!!

Krauchek
29 oktober 2006 · 20 Inlägg

Hej!

Har ett problem som jag gärna skulle vilja höra synpunkter på....

Efter att ha provkört med ökat laddtryck till uppskattningsvis 1,2-1,5 bar har jag fått ett oljud i min motor.   sad
Det låter ungefär som ett tickande från en ventillyftare, och inte högre än att jag måste öppna dörren för att höra det.
Är väldigt rädd att det är ett vevlager eller ramlager som gett sig...
Ska dem inte hålla för mer laddtryck.. Kan det vara något annat som gått sönder i toppen eftersom bilen inte fick mer bränsle än normalt? (hörde tendens till spikning vid ett kort tillfälle.)

Vore tacksam om någon kunnig vill dela med sig av teorier. Ska ta in bilen på lyft imorgon och se om jag hittar felet.


(Bilen är en 9-5 2,3t med chip och normalt ca 245 hk)

jonTe
30 oktober 2006 · 5 710 Inlägg

Utan att vara elak så är "höjjt laddtryck" på en 9-5 en riktigt riktigt dum idé och du sätter hela originalsystemets säkerhetsspärrar på spel.....
Justera tillbaka! (genast)
Ljud är svårt såhär över nätet och det kan igentligen vara vadsomhelst....någon erfaren måste nästan lyssna på bilen för att kunna avgöra vad som låter.

MVH Jonas
..............
Krauchek
31 oktober 2006 · 20 Inlägg

Det sitter andra spridare på bilen, så det borde klara en smärre ökning av laddtryck utan spikning.
Tyvärr verkar den spikat sönder något trots allt, har svagare kompression på 2:ans cylinder, ska lyfta toppen idag och kolla hur mycket merjobb det blir smile

_AudiA6_ Tommy
31 oktober 2006 · 84 Inlägg

Hoppas ju du åtminstånde tankar 98oktan .. enligt egen erfarenhet vad andra gjort på sina bilar är att dom tankat 95 oktan när dom haft höjt laddtryck och då har små spikningnar uppkommit men försvunnit när dom tankat 98 igen smile iallafall ett tips smile hoppas din motor klarat sig bra iaf  mvh

Senast redigerat av _AudiA6_ (31 oktober 2006)

Four Ring´s To Rule Them All !
jonTe
31 oktober 2006 · 5 710 Inlägg

Att tro att bränslesystemet klarar av att leverera kan i dessa sammanhang bli en kostsam historia.....
Bara hoppas på "nått lätt" smile

Skulle det vara så att en kolv är sprucken/sönderspikad och det finns fortsatt trimintresse 300hk> kan det vara idé att inhandla kolvar/stakar ifrån en T5 spis då de är av stabilare art.
Om du endå måste byta menar jag...

Inga kolvar håller för en usel trimstrategi men T5 prylar ger endå en stabil grund för hyfsade pengar.

Lycka till!

MVH Jonas
..............
ghost_boy83 CREW
31 oktober 2006 · 2 594 Inlägg

hoppas de inte är nå större fel men du kange borde ställa tillbaka allt som de va från början

Krauchek
1 november 2006 · 20 Inlägg

Trycket var redan återställt innan jag hörde tickande pga av tendenserna till spikning.
Har lyft toppen nu och konstaterat en krokig vevstake.
Har egentligen inte tänkt några effektökningar på 300hk då det drar med sig en massa annat (koppling etc.)
Förmodligen sätter jag i orginalstake och nöjer mig med mina 245hk. smile
Passar dock på att byta transmission när jag ändå har det isär, då har det inte vairt förgäves iaf.
Tror dock inte det blir så kostsamt, har bilen på en Saabdemontering med bra tillgång till både begagnade delar och nya till överkomliga priser.

N_Helin Avstängd
1 november 2006 · 67 Inlägg

den spikar ju sönder!!fattar du inte det ska du inte vara där och pilla

Gazer Gazer
1 november 2006 · 59 Inlägg

Herrejesus, du måste vara den första som kröker en orginal T7 stake, utan att motorn skurit.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Krauchek
3 november 2006 · 20 Inlägg

N_Helin skrev:
den spikar ju sönder!!fattar du inte det ska du inte vara där och pilla

Det handlar inte om att "vara där och pilla". Motorn i sig klarar högre laddtryck än standard.
Problemet var med all säkerhet att jag inte kompenserade med nog bränsle för att undvika spikningar.
Sen är det ju alltid säkrare att inte röra något som fungerar smile

lagerknack Avstängd
5 november 2006 · 70 Inlägg

N_Helin skrev:
den spikar ju sönder!!fattar du inte det ska du inte vara där och pilla

ja har en 740 turbo med en b230 et i och den laddar jag 1,5 i och har spikat skit många gånger och ja hade av toppen i helgen för att sätta dit en portad och de fons inte ett fel på den för att den har spikat och min bil har gått 36000 mil bara chipad om den ens är de....

gör som ford köp volvo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang