AC problem, kyler men inte tillräckligt volvo 960 -95

Xoff Volvo tönt... =)
26 juli 2010 · 2 344 Inlägg

Hej gott folk...

Köpte nyligen en 960 som inte kyler riktigt som jag vill, AC kompressorn går, men dock bara korta sekunder å väldigt tätt, jag har för skojs skull skruvat ner ECC anläggningen så pass så jag kan känna på förångaren å den är bara kall de nedersta 2 raderna sval i mitten å nästan varm högst upp, ifall jag tvingar kompressorn till att gå hela tiden blir dock hela kondensorn iskall men det tar systemet ganska lång tid att kyla så pass trotts att kompressorn går hela tiden, vad kan det vara?

min gissning är att det börjar bli lite för lite gas i systemet, kan jag ha rätt i det?

eller kan det vara tryckvakten som börjar ge upp??

ifall det nu är förlite gas i systemet, kan jag då skada det ifall jag tvingar kompressorn att gå hela tiden som ett "bonnamek" innan jag har pengar till att fylla...


MVH

Senast redigerat av Xoff (26 juli 2010)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Sportvagnskonsult SVK Customs
26 juli 2010 · 1 639 Inlägg

Fyll på gas.

93T Aufrecht Melcher Großaspach
26 juli 2010 · 292 Inlägg

krille_hlm skrev:
Fyll på gas.

Jo det hjälper ju säkert, finns troligtvis en anledning till att det är lite gas i systemet, det bör åtgärdas först.

Mercedes C180 "AMG" (2015)
Mercedes C 180 "shoppingvagn" (2006)
Xoff Volvo tönt... =)
26 juli 2010 · 2 344 Inlägg

ifall den nu läcker så är det nog bara en väldigt liten läcka, då ägaren innan mig haft bilen i 1år tror jag å den hade enligt honom aldrig kylt bra, så har det inte tagit slut på över 1 år så tänkert jag då inte låta någon verkstad lura mig till att bytta massa rör för tusentals kronor som i själva verket inte läcker...

jag kan få fyllning för 500:-

men finns det ingen här med kött på benen som verkligen kan säga att det är för lite gas? å en lite mer givande beskrivning på varför den gör som den gör? å vad som isåfall kan gå sönder ifall jag kör den konstant, för äldre bilar hade ju ingen automatic för hur kompressorn skulle gå, utan då va det istället att körde du den för hårt så frös så mycket kondens vatten runt förångaren att det slutade blåsa...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Xoff Volvo tönt... =)
27 juli 2010 · 2 344 Inlägg

Bullet--- skrev:
det är omöjligt att till 100% veta vad det är för fel över att läsa en tråd på internet, man msåte oftast felsöka, kan också vara en oring som spökar o blivit torr. A/C system går ju inte att köra på vintern och ett system med köldmedium måste med jämna mellanrum provköras för att förhindra läckor, då gasen funkar som ett smörjmedel för o ringar o packningar.
Kött på benen? Har hållit på med Transportkyla i 3 1/2 år nu så jag kan väl en del.  Kan verkligen inte rekomendera bonde lösningar som att bara fylla den utan att fixa felet.

Kompressorn går ofta, men när den går så går den bara 1sekund, är det ett tecken på för lite gas?

förångaren blir bara kall på en liten yta, inte hela, vad är det tecken på?

AC i bilen går ju året om, på vintern använder man ju den som avfuktare?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
trippelturbo Trucker
27 juli 2010 · 2 710 Inlägg

Det är antingen läcka eller så är det kompressorn som gett sig. Gör en felsökning så får dud et exakta svaret smile En ac kompressor + installation kostar en del pengar!

Fart missbrukare
Dagge88
27 juli 2010 · 629 Inlägg

Jag utbildar mig till kyltekniker och har hållit på endel med bil-ac i mina dagar, det låter ju defentivt som systemet bristar.

Alternativt att kompressorn håller på att säcka ihop, men det är mindre troligt.

Mitt råd för lättast och billigaste felsökning:

1. Tömsystemet (kolla hur mycket som kommer ut, på 940 ska det vara runt 900-950gram köldmedia, är samma på 960 antar jag).

2. Därefter fyll på (om det nu behövs , vilket jag tippar på), då den som alla gamla AC-system i bilar, säkert har någon pytteliten läcka nånstans.
Samt att ALLA bil ACs läcker från fabrik, går inte att få 100% tätt på bilar då det används slangkopplingar och dessa släpper igenom en jäääääätte liten mängd köldmedia /år.

Så be din kompis tömma och kolla hur mycket som saknas, saknas det kanske bara 50-100 gram, ja då ligger problemet nånannanstans.

OBS: Glöm inte att be din polare att fylla på olja , många bil AC kompressorer skär pga slarv med olje på fyllnad, många vet inte ens om att det behövs.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Nico-the-kid
27 juli 2010 · 509 Inlägg

En bil får läcka någon procent/år ,så på en 15 år gammal bil så skulle jag prova fylla på några hundra gram tills den kyler bra.
Tvångs kör inte kompressorn ,den kommer garanterat gå sönder.
Man kan provtrycka en bil flera timmar utan att hitta något läckage,det vet jag av egen erfarenhet.
Mvh Nicklas

Senast redigerat av Nico-the-kid (27 juli 2010)

Turbotk
27 juli 2010 · 73 Inlägg

Fyllde på min ac bara häromdagen för att den gick väldigt tätt. Blir så för att tryckgivaren sitter på sugsidan å när kompressorn startar så sjunker trycket så mycket så systemet tror att det är tomt på gas, får därför inte fortsätta gå. å då stabiliserar sig trycket igen. Å den tycker då inte att det är för lite, så den startar igen å så håller den på big_smile

Och ena röret kan bli kallt ändå wink

Mitt tips är att fylla på gas big_smile

Aquilla
29 juli 2010 · 299 Inlägg

om du kan känna att de första krökarna efter expansionsventilen på förångaren blir kall...är det bra tecken på för lite gas..är det jätte liten läcka hade jag fyllt den för 500 kr. billigare lär du inte hitta. brukar kosta 500 kr för ett kg gas för en firma att köpa.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang