850 t5 Slangen till wastegaten avtagen men inget högt ladd??

Skaune
15 juli 2009 ·

baloo83 skrev:
Sitter och söker febrilt efter "dump" till 15g till min nu. Det sitter 15g aggregat på saab 9000 aero men bara typ 93års modell sen tog dom bort och satte 15t istället. Ingen som råkar veta om saabs 15g har inbyggd "dump" dom oxå (borde väl ha va)? Så slipper jag beställa utan kan slänga mig iväg till speedparts och hämta mig en idag istället.
Inget tålamod här inte..

Är det en mitsubishi TD-04 15G?

baloo83
15 juli 2009 · 211 Inlägg

jepp. Vet att saab använt dom på ett par aero modeller men vet inte om det är samma inbyggda dump som volvo använder. Borde ju vara det med samma turbo. Verkar ju dumpt att plugga ett hål och sätta nästan samma bosch dump på annat ställe när det sitter bra där det gör.

Fiat 500 (2010)
Pinnenpabacken
15 juli 2009 · 402 Inlägg

baloo83 skrev:
Sitter och söker febrilt efter "dump" till 15g till min nu. Det sitter 15g aggregat på saab 9000 aero men bara typ 93års modell sen tog dom bort och satte 15t istället. Ingen som råkar veta om saabs 15g har inbyggd "dump" dom oxå (borde väl ha va)? Så slipper jag beställa utan kan slänga mig iväg till speedparts och hämta mig en idag istället.
Inget tålamod här inte..

Är de en "mitsubishi-turbo" så passar säkert dumpen på din. Trångt som f-n att byta på
plats, men de går.smile

baloo83
15 juli 2009 · 211 Inlägg

Har hör att det ska va tajt. får pilla bort några rör och dränka armarna i vaselin så får jag nog plats. Ska åka till speedparts imorrn och kolla vad dom har. Kanske ska kolla på wastegate där för det hade dom ganska bra pris på.

Fiat 500 (2010)
baloo83
15 juli 2009 · 211 Inlägg

Var ute och bytte slangar...blev något bättre men bara väldigt lite. Får bli en ny dump.. Såg hur trångt det var mellan dumpen och motorn.......va fan!!! sanslöst trångt slet som ett djur bara för att byta slangen till dumpen.
Skiter faktiskt i orginal dump cool blir hybrid JBR-A25 från autotech. Var så käckt att det följde med massa beskrivningar o grejjer för noviser som jag. Kostar en slant men jag vet ju att det blir rätt iallafall.

Senast redigerat av baloo83 (15 juli 2009)

Fiat 500 (2010)
baloo83
25 juli 2009 · 211 Inlägg

såja. bytt dump till jbr, som tillsvidare är öppen men ska sätta den som hybrid eller till och med återcirkulerande sedan. Fick även byta massa slangar några var riktigt stora hål i och torra som krut.
Nu är det fullt ös igen och den laddar som den skall.
Ett tips till alla som ska ta loss orginal dumpen är att det är jävligt trångt och vanlig spärrnyckel går inte att få dit på 2 av dom 3 bultar. Köp 10an fast nyckel med spärrfunktion. Finns på biltema, Funkar bra med lite rostlösare innan. Även skit svårt att få i dom nya skruvarna för det är så lite plats men det går med lite tålamod. Hade jag gjort om det hade jag nog lossat lite på turbon från början så jag kan vrida den lite för mer utrymme.

Skit jobb men det blev bra när man gjort det.

Senast redigerat av baloo83 (25 juli 2009)

Fiat 500 (2010)
Figgis
20 juli 2010 · 287 Inlägg

Lånar tråden lite! smile
har satt på en begagnad Mitsu 16T gått 2000mil.
nu när jag provkörde så gick bilen inte alls som jag förväntat mig, så fort den ska börja ladda så släpper WG ut det sen när man smyg kör och drar lite på växlarna så kvittrar det, är det som nämnt innan membranet i dumpen som är dåligt? =S
tacksam för svar!

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
Marlboroman
20 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Figgis skrev:
nu när jag provkörde så gick bilen inte alls som jag förväntat mig, så fort den ska börja ladda så släpper WG ut det sen när man smyg kör och drar lite på växlarna så kvittrar det, är det som nämnt innan membranet i dumpen som är dåligt? =S
tacksam för svar!

Dert låter helt klart som om membranet är slut.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Figgis
20 juli 2010 · 287 Inlägg

känns bara knepigt då jag köpt den av en firma som lämnar garantier.. Men om vi låtsas som att turbon är felfri.. och det är jag som ställt till det för det var faktiskt första gången jag bytte turbo.big_smile kan en vacuum slang läcka någon stans och framkalla samma problem?

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
Marlboroman
20 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Enda slangen som skulle kunna skapa nåt liknande är slangen som går till "dumpen" på turbon.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Figgis
20 juli 2010 · 287 Inlägg

Marlboroman skrev:
Enda slangen som skulle kunna skapa nåt liknande är slangen som går till "dumpen" på turbon.

Tack för snabba svar=D..

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
Figgis
29 juli 2010 · 287 Inlägg

Kommer med fler frågor nu då! big_smile
WG och Dumpen är inget fel på vad man kan se, dumpen är tät och WG öpnnar antagligen som den ska men läcker inget..

att försiktigt blåsa tryckluft till WGen med laddmätare kopplad visade att den öppnade vid 0,3bar men kan ju inte stämma? borde vara helt styrt av styrenheten på bilen?
nu när man kör så kommet detta kvittrande ljud varje gång man hör att turbon börjar jobba. Ringde till firman jag köpt turbon av och berättade och han trodde att Ic´n läckte och framkallade detta kvittrande ljud?

han tyckte också att jag skulle justera stången till WG klockan så den laddade samma som innan 1,2-1,3bar.. nu laddar den för det mesta 1bar. är detta något man vågar göra och lita på magnet ventilen öpnnar när det laddar på för mycket om det skulle bli så?

Detta är ett problem som kom efter att jag bytt till större snurra på bilen 13g till 16T för er som inte läst tidigare inlägg

BMW M3 E46 (2001)
Volvo S60R AWD "E85" (2005)
Marlboroman
29 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Figgis skrev:
att försiktigt blåsa tryckluft till WGen med laddmätare kopplad visade att den öppnade vid 0,3bar men kan ju inte stämma? borde vara helt styrt av styrenheten på bilen?

Det lär stämma. Wastegaten ska ju se till att den laddar 0,3-0,4, vet inte exakt grundtryck på en sån där. Sen styr ju magnetventilen upp trycket resten. Du ska aldrig spänna ut staget så du får för högt grundtryck om du vill slippa obehagliga överaskningar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Figgis
30 juli 2010 · 287 Inlägg

va ute idag och justerade lite tryckrör till icn, drog åt slangklämmor, kikade över vakumslangar lite lätt. Allt verkar vara i sin ordning!
la mig under bilen och kikade på turbon, har ju kört ca 100mil med den nu sedan jag monterade den, såg att det hänger en oljedroppe på kompressorhuset, ser ut som ett den kommer från WG.. kan det vara så? kanske därför de här kvittrande ljudet uppstår?

ska göra rent vevhusvent. inom kort då det inte är gjort än, ska inte göras än enligt serviceintervallen men gör det ändåsmile

Volvo S60R AWD "E85" (2005)
BMW M3 E46 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang