Audi 100 hjälp med felsökning

Mateye
8 juli 2010 · 12 Inlägg

Hej

"är helt nybörjare på bil"

Har en Audi 100 87 aut 2.3 som inte startar
den har gått ca 34tmil
problemet är följande.

Funkade perfekt men tvärdog under körning
fördelarlock samt rotor nytt,då tickar bilen bara när man drar om nyckeln
ström finns då instrumentpanelen lyser samt att centrallåset och ac:n funkar

nu efter ett par dar så kan jag inte dra om nyckeln!
tändlåset är orubbligt,

har fått tips om att det kan vara startmotorn som e kass samt att
kablaget från batteriet kan vara knas.

är som sagt väldigt novis på bilar så ja inväntar Haynes audi 100 bok
så ja kan urskilja vad som e vad smile

nån som har nån ide vad som kan fela?

Tacksam för svar

/mats

Audi A4 Avant 2.0t quattro "Prosport" (2006)
Froborg
8 juli 2010 · 323 Inlägg

ett vanligt fel på startmotorena är ett plastkugghjul som går sönder i dom.
Dom finns att köpa nya, tror mekonomen har om dom letar ordentligt, dom försöker sälja en ny startmotor först men va bestämd. kan kolla upp mer exakt, har en kompis som precis bytt på sin.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Mateye
8 juli 2010 · 12 Inlägg

Vore kalas om man kan byta ut det först o se ifall det funkar.


Sitter startmotorn på förarsidan under huven?
har försökt lokalisera den utan nått bra resultat.

Ska det sitta nån form utav skydd över batteriet
då den sitter under baksätet?

Senast redigerat av Mateye (8 juli 2010)

Audi A4 Avant 2.0t quattro "Prosport" (2006)
Froborg
8 juli 2010 · 323 Inlägg

japp startmotorn sitter på vänster sida i bilens färdriktning.

kan ej svara på om de ska sitta något över batteriet men över pluspolen måste de sitta skydd.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Mateye
9 juli 2010 · 12 Inlägg

Froborg skrev:
japp startmotorn sitter på vänster sida i bilens färdriktning.

kan ej svara på om de ska sitta något över batteriet men över pluspolen måste de sitta skydd.

Ok, då måste jag fixa nått skydd till batteriet då pluspolen Inte är skyddad..

Audi A4 Avant 2.0t quattro "Prosport" (2006)
te_wik Forummoderator
9 juli 2010 · 12 813 Inlägg

Startmotorn sitter ändå på höger sidan.

Det ska finnas ett litet lock över batteripolen men det är sällan den finns kvar. Bara göra något som skyddar så inte polerna kortsluter mot sätet.

Att tändningslåset är orubbligt har inget med startmotorn att göra, säker på att du inte har fått i rattlåset? Vrid lite i ratten  samtidigt som du vrider om nyckeln så ska du nog få vridet nyckeln.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (9 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mateye
9 juli 2010 · 12 Inlägg

te_wik skrev:
Startmotorn sitter ändå på höger sidan.
javascript:insert_text('tongue',%20'');big_smile
Det ska finnas ett litet lock över batteripolen men det är sällan den finns kvar. Bara göra något som skyddar så inte polerna kortsluter mot sätet.

Att tändningslåset är orubbligt har inget med startmotorn att göra, säker på att du inte har fått i rattlåset? Vrid lite i ratten  samtidigt som du vrider om nyckeln så ska du nog få vridet nyckeln.



Mvh Tommy

Det var rattlåset som spöka för mig big_smile
nu funkar det att vrida om nyckeln,,,tusen tack för att du nämnde det.

Ska skruva bort startmotorn imorrn, men det är trångt
har du nått tips på hur jag gör det enkelt för mig?

mvh
Mats

Audi A4 Avant 2.0t quattro "Prosport" (2006)
Mateye
11 juli 2010 · 12 Inlägg

Har fått bort en skruv på startmotorn men den
sista kommer jag inte åt på ett bra sätt
är det till att krypa under bilen o skruva underifrån?eller hur ska jag göra?

Audi A4 Avant 2.0t quattro "Prosport" (2006)
te_wik Forummoderator
11 juli 2010 · 12 813 Inlägg

Mateye skrev:

te_wik skrev:
Startmotorn sitter ändå på höger sidan.
javascript:insert_text('tongue',%20'');big_smile
Det ska finnas ett litet lock över batteripolen men det är sällan den finns kvar. Bara göra något som skyddar så inte polerna kortsluter mot sätet.

Att tändningslåset är orubbligt har inget med startmotorn att göra, säker på att du inte har fått i rattlåset? Vrid lite i ratten  samtidigt som du vrider om nyckeln så ska du nog få vridet nyckeln.



Mvh Tommy

Det var rattlåset som spöka för mig big_smile
nu funkar det att vrida om nyckeln,,,tusen tack för att du nämnde det.

Ska skruva bort startmotorn imorrn, men det är trångt
har du nått tips på hur jag gör det enkelt för mig?

mvh
Mats

Haha lätt hänt wink

Jaa du får krypa in under bilen. Glöm inte att släppa kablarna först så du inte river av dom, startmotorn väger mer än man kan tro så det är lätt hänt att man tappar den om man inte är beredd.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mateye
30 juli 2010 · 12 Inlägg

har nu konstaterat att batteriet inte hade kräm
till att dra runt motorn tongue

laddat batteri/ny rotor/
fördelarlock/nya stift/
nytt bränslepumpsrelä "hörde inte pumpen fören jag bytte relät smile"

men den startar inte ändå hmm   tanken e nere på reserven,
kan ju va soppatorsk,ska fylla på imorrn så får vi se igen

när jag slår på tändningen så surrar det vid passagerarsidan!! vad kan det vara?

Tacksam för svar....

Audi A4 Avant 2.0t quattro "Prosport" (2006)
RoniisH
30 juli 2010 · 300 Inlägg

Kan vara ett dåligt batteri helt enkelt, även fast det är fulladdat.

Mateye
30 juli 2010 · 12 Inlägg

Kollade batteriet med multimeter o den visade ca 12.8
kan batteriet va defekt ändå?

Audi A4 Avant 2.0t quattro "Prosport" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang