Glödande grenrör Renault traffic -90

Volvo_Trash
29 juli 2010 ·

Har problem med en traffic som stått i 15 år som nu ska ner till tyskland på måndag. Bilen är slö och grenröret och dpn börjar glöda. Den går rent och på alla burkar däremot.
Hade problem med soppatrycket då nån byggt bo i tanken. har hängt ner tanken och rengjort den samt satt nylonfilter före pumpen. även bytt pump och filter så nu är soppatrycket stabilt. Dock kvarstår problemet med glödande grenrör. Testade rycka slangen till mappsensorn och körde, då gick den fett och det luktade sur förgasarbil men grenröret glödde likförbannat. :S Katten är rensad och resten av systemet är nytt så det är inte stopp där. Nya stift, rotor och lock. Har sprayat startgas överallt men den drar inte tjuvluft.
Den enda orsaken jag kan tänka mej nu är att tändningen står fel men det styrs ju av databoxen och impulsgivaren.
Eller om kamremmen sitter fel, kan det orsaka glödande rör?

Tacksam för alla tips då det börjar bli bråttom att få fart på skrotet.
/Danne

Erick
29 juli 2010 · 4 767 Inlägg

Om tändningen står fel kan det bli ruskigt varmt.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
KHRacing
29 juli 2010 ·

för snål blandning låter det som på din beskrivning,  samma grej på en fiddy (minicross med 4-taktsmotor) 4-takt som 4-takt.

Volvo_Trash
29 juli 2010 ·

KHRacing skrev:
för snål blandning låter det som på din beskrivning,  samma grej på en fiddy (minicross med 4-taktsmotor) 4-takt som 4-takt.

Testade ju att rycka slangen till mappsensorn så den gick fett och det glödde ändå.

Nån som vart med om att grenröret glöder pga kamremmen sitter fel?

Dasboost
29 juli 2010 · 3 Inlägg

Erick skrev:
Om tändningen står fel kan det bli ruskigt varmt.

Tror också det är tändningen som är fel! Kolla med ett stroboskåp, om det är rätt så vet du iaf att det inte är tändningen!

Volvo_Trash
30 juli 2010 ·

Rev av fronten och kåpan till kamremen igår och kollade men bögarna där nere i frankrike har ju inte brytt sej om att göra märkningar vid vevaxeln. vet fortfarande inte om remmen sitter rätt mao. Finns inga märken på remskivan heller så man kan kolla tändningen. skulle gå att ordna iofs med gradskiva och grejer.
slet bort lambdasonden (funkar inte iallafall, ev grillad?) och provkörde. tog bort motorkåpan inv så man ser hålet i dpn när man kör. Vid fullgas med belastning så brinner det i dpn och när man släpper så skjuter den knallar. grenröret glödde inte vid den provkörningen så har tänkt på en nödlösning. Bygga 3" system så slipper man glödande röret iallafall men nåt är likförbannat fel eftersom det brinner i systemet vid fullgas. vid motorbroms avgasknallar den också.'
Kom med förslag nu big_smile

Bagarn
30 juli 2010 · 689 Inlägg

Vevaxeldrevet är löst, därav att det inte finns någon markering... man låser istället svänghjulet och kollar sedan markeringarna för kamaxeln!

eacan
30 juli 2010 · 595 Inlägg

KHRacing skrev:
för snål blandning låter det som på din beskrivning,  samma grej på en fiddy (minicross med 4-taktsmotor) 4-takt som 4-takt.

Fiddy big_smile
Roliga små leksaker de där, går för dåligt dock sad

(sorry för OT)

BMW 545i Sport "eacan edition IV" (2004)
te_wik Forummoderator
30 juli 2010 · 12 813 Inlägg

Någon typ av markering måste det finnas? Annars så känn med en skruvmejsel eller något lämpligt i tändstiftshålet för första cylindern när kolven är högst upp.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2010 · 13 776 Inlägg

min första tanke går till katen eller avgassystemet
inget ovanligt att katens innehåll släpper och lägger sig på tvären detta hände på min mk2 golf och den blev tokslö

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Volvo_Trash
30 juli 2010 ·

Bagarn skrev:
Vevaxeldrevet är löst, därav att det inte finns någon markering... man låser istället svänghjulet och kollar sedan markeringarna för kamaxeln!

På nyare renaulter svar ja, på min svar nej. Det är märken på remmen och kil i vevdrevet. Finns ett märke på vevdrevet för remmen men inte nåt motsvarande märke på blocket för att kolla om det står rätt.


"Någon typ av markering måste det finnas? Annars så känn med en skruvmejsel eller något lämpligt i tändstiftshålet för första cylindern när kolven är högst upp.
Mvh Tommy"

Ja det går ju att lösa. tack för tipset.


"min första tanke går till katen eller avgassystemet
inget ovanligt att katens innehåll släpper och lägger sig på tvären detta hände på min mk2 golf och den blev tokslö"

Står i början på tråden att katten är rensad och systemet är nytt ;) Men tack för tipset iallafall.


Har tjackat en tändmodul på bildemo som jag ska prova klubba dit och se om den ändrar tändläge på nåt vis. (men förmodligen är det styrenheten som sköter det?)
Ska även prova fimpa avgasröret innan katten och provköra.

Mer tips!!!:lol:bråttombråttom

engolf
30 juli 2010 · 3 235 Inlägg

Börja med tändningen, för står den fel förflyttas förbränningen till grenröret, och då blir det varmt. Du säger att det "brinner" i DP, vilket kan indikera sen tändning.

Volvo_Trash
31 juli 2010 ·

Böt tändmodul. fimpade röret innan katten. provkörning. brann inte längre i röret och dpn blev inte röd. guld tänkte jag, byggde ett system i 3" med en ljuddämpare. provkörde. röret glöde :@ fimpade röret igen och provkörde. glödde likförbannat och brann i röret.
blir fan inte klok på det här. funkade det med tändmodulen men numera är den stekt?

Kan det vara lambdasonden som gör det? den verkar inte funka. blir ingen skildnad när man rycker ur den iallafall. och om man sätter i en ny, kommer den att pajja när dpn glöder?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang