Första billjudsbygget

jimrosenberg
22 juli 2010 · 11 Inlägg

Ville bara kolla så att jag har allting rätt för mig.

Hade tänkt köpa ett paket som mutant har där slutsteg, kablar och bas ingår.

Så de man behöver göra är att dra en strömkabel från batteriet bak till slutsteget. Dra en remote från stereon och en lågnivåkabel från stereon bak till slutsteget. Koppla in de där. grunda. Koppla basen på slutsteget. rätt?

På vissa stereos så finns det hål där bak till både bas och slutsteg? eller hur är de?;o
för i så fall har jag ju bara en bas kopplat på slutsteget så bör jag koppla de på basen på stereon då eller?
Jag är nybörjare när det gäller sånt här så.

Förövrigt så är det en 740

/Jim

740
Cgee ohshit
22 juli 2010 · 1 285 Inlägg

jimrosenberg skrev:
Ville bara kolla så att jag har allting rätt för mig.

Hade tänkt köpa ett paket som mutant har där slutsteg, kablar och bas ingår.

Så de man behöver göra är att dra en strömkabel från batteriet bak till slutsteget. Dra en remote från stereon och en lågnivåkabel från stereon bak till slutsteget. Koppla in de där. grunda. Koppla basen på slutsteget. rätt?

På vissa stereos så finns det hål där bak till både bas och slutsteg? eller hur är de?;o
för i så fall har jag ju bara en bas kopplat på slutsteget så bör jag koppla de på basen på stereon då eller?
Jag är nybörjare när det gäller sånt här så.

Förövrigt så är det en 740

/Jim

osäkert hur du mena med basen på stereon, men koppla som du skrev; ström från batteri till slutsteg, kom ihåg säkring på strömkabel max 30-40 cm från batteriet, sedan lågnivå från lågnivåutgång på stereo till slutsteget, remoten från stereo till steg, sedan jord från steg till t.ex bältesfäste, tänk på att skrapa rent plåtytan från lack m.m där du jordar, och sedan högtalarkabel från basen/basarna till steget

The löwer class.
Lexus LS430 "President" (2004)
Dogge_93 Under upplärning
2 augusti 2010 · 368 Inlägg

Kort fråga! Jag har min säkring bak i bilen vid stegen (alltså mer än 30-40 cm från batteriet) men vad skulle det spela för roll om säkringen sitter i ''början'' eller ''slutet'' på strömkabeln? Alltid kul me ny info big_smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!
JonatanR
2 augusti 2010 · 400 Inlägg

Dogge_93 skrev:
Kort fråga! Jag har min säkring bak i bilen vid stegen (alltså mer än 30-40 cm från batteriet) men vad skulle det spela för roll om säkringen sitter i ''början'' eller ''slutet'' på strömkabeln? Alltid kul me ny info big_smile

Vet inte hur det är i Sverige, men iaf här i finland så täcker inte brandförsäkringen om säkringen sitter längre ifrån batteriet än så på egenhändigt installerade strömkablar. Det gäller också även om nån gått och tuttat på bilen eller vad som helst, om inga bevis för brott finns osv. Så länge de kan skylla på att du kopplat fel, så gör dem det. tongue

Men det finns väl antagligen en "ordentlig" orsak till det också, den känner jag dock inte till. ^^
Har väl antagligen nåt att göra med att den kanske inte brinner av i tid om den är så långt bort..


Mvh. Jonatan

Senast redigerat av JonatanR (2 augusti 2010)

pepom
2 augusti 2010 · 24 Inlägg

om strömkabeln blir skavad nånstans mellan batteri och säkring så kortsluter du ju och de kan ha massa olika tråkiga följder så säkring 30-40 cm från batteriet är för att undvika kortslutnings risker och rekommenderas starkt

Ford sierra 2,0 I clx "kuben" (1992)
Streethawk Billjuds Wannabe
2 augusti 2010 · 1 771 Inlägg

jimrosenberg skrev:
Ville bara kolla så att jag har allting rätt för mig.

Hade tänkt köpa ett paket som mutant har där slutsteg, kablar och bas ingår.

Så de man behöver göra är att dra en strömkabel från batteriet bak till slutsteget. Dra en remote från stereon och en lågnivåkabel från stereon bak till slutsteget. Koppla in de där. grunda. Koppla basen på slutsteget. rätt?

På vissa stereos så finns det hål där bak till både bas och slutsteg? eller hur är de?;o
för i så fall har jag ju bara en bas kopplat på slutsteget så bör jag koppla de på basen på stereon då eller?
Jag är nybörjare när det gäller sånt här så.

Förövrigt så är det en 740

/Jim

+ från batteri till steget's +
- (jord) från alternativt bälteshållare till steget's -
Remote från stereon (färgen på den brukar vara blå/blå vit) till steget's rem
Bas kopplas in på slutsteget och inte stereon. Det du menar att det finns hål till både bas och slutsteg tror jag är att ena är baskanal - (separat kanal för slutsteget till basen)
Och den andra är då alltså för ett slutsteg till framsystemet.

Dogge_93 skrev:
Kort fråga! Jag har min säkring bak i bilen vid stegen (alltså mer än 30-40 cm från batteriet) men vad skulle det spela för roll om säkringen sitter i ''början'' eller ''slutet'' på strömkabeln? Alltid kul me ny info big_smile

Säkringen ska sitta vid batteriet för risk utav kortslutning, säkringen ska då gå sönder för att strypa tillförsel utav ström som kommer genom kabeln från batteriet som då hindrar att kabeln brinner upp och antänder resten utav bilen i farten.


Någon får gärna rätta mig om jag har fel angående någon av dessa.

Senast redigerat av Streethawk (2 augusti 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
MartinF
2 augusti 2010 · 372 Inlägg

Dogge_93 skrev:
Kort fråga! Jag har min säkring bak i bilen vid stegen (alltså mer än 30-40 cm från batteriet) men vad skulle det spela för roll om säkringen sitter i ''början'' eller ''slutet'' på strömkabeln? Alltid kul me ny info big_smile

Säkringen på kabeln är i första hand till för att skydda just kabeln. Sätter du säkringen i fel ände utav batteriet, och kabeln tex skavs sönder i någon kant i mitten utav bilen. Då skyddar ej säkringen ett dugg och risken för brand är stor.



Till Trådskaparen:

DU ska koppla precis som du har sagt, det du pratade om hål där bak är nog i skälva verket lågnivå utgångar. Dvs dessa skickar en ljudsignal vanligtvis mellan 1-5volt. Denna signal är ej förstärkt i stereon, utan det är slutsteget som får förstärka den. Kolla ifall du har dessa utag på stereon, annars kan det vara läge att köpa en ny stereo.
Det fungerar även att köpa lågnivåomvandlare, samt ett slutsteg med inbyggd sådan, Men oftast blir det bäst att ha en stereo med lågnivå från början.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang