Volvo 745 1986 Med skenande hastighetsmätare, hjälp!

danne_matfors
1 augusti 2010 · 22 Inlägg

Tjena, jag har en Volvo 740 GLE årsm 1986 med fel bakaxel på.
Bakaxeln jag har är ifrån en Volvo 940 SE årsm 1991.
hmm

Jag körde med en agadiffad 740 axel ifrån början som tillslut tvärskar ihop och ville inte vara med nå mer,
då fick jag nys om 940 axeln. Bytte axeln och (hade redan blivit varnad) insåg att mätaren gick JÄTTEMYCKE för fort, ca 2-3ggr normala hastigheten. yikes
Så nu undrar jag hur jag får bukt med problemet på enklaste sätt, utan att behöva byta axel och/eller instrumentpanel till volvo 940. smile

Tack på förhand, // Danne. L

Senast redigerat av danne_matfors (1 augusti 2010)

Sharky
1 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Öppna locket på diffen och klipp bort pinnar på "hamsterhjulet" så att du får lika många som på din gamla bakaxel.
Klipp symmetriskt runt om (dvs ta bort varannan etc)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
lillen_golf
7 augusti 2010 · 7 Inlägg

hej har samma problem på min 740 gl -88 när ja kör kanske 50 så står mätaren på 220km/h,
tänkte höra om den är samma problem på min.? ja har nyss köpt den så ja har ingen aning va de är för bakaxel om de är orginal eller en annan, den är även svetsdiffad.. nån som vet, ska snart besikta :S tongue
Tack för svar

Volkswagen Motorsport
Sharky
7 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Öppna locket på diffen och kolla. Är din bil utan ABS så skall den ha ett "hamsterhjul" med glest mellan pinnarna.
Minns ej exakt men typ 12 pinnar på hela varvet medans om du har ABS så skall det vara 48.
Söker man på andra forum (Volvo forum) så kanske man hittar exakt beskrivning.

/Göran


lillen_golf skrev:
hej har samma problem på min 740 gl -88 när ja kör kanske 50 så står mätaren på 220km/h,
tänkte höra om den är samma problem på min.? ja har nyss köpt den så ja har ingen aning va de är för bakaxel om de är orginal eller en annan, den är även svetsdiffad.. nån som vet, ska snart besikta :S tongue
Tack för svar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang