Problem med laddtryck Volvo 850 Turbo -94

Racso Dr Snuggles
3 juni 2010 · 956 Inlägg

Hej.
Min 850 laddar ca 0,3-0,4 bar, vilket verkar lite enligt min mening, kan det vara så att den går på glt, och vad det kan bero på isfåfall?
Nu till mitt andra problem.
Provade ett chip häromdagen, men när det kommer upp till 0,5 bar i ladd så "fyrtaktar" bilen (ni som har kört moppe fattar vad jag menar, hehe)
Vad kan detta bero på?
Kan problemet höra ihop med att bilen laddar för lite från början, för det gör den väl? Får för mig att den skall ladda 0,6-0,7 original.

Vore trevligt med vettigt svar från någon kunnig.

Mvh

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Henka_ Slav
3 juni 2010 · 1 454 Inlägg

misständningar? när gjordes det ett stift byte senast? sen skulle de kunna vara så att wg,n är dålig.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Racso Dr Snuggles
3 juni 2010 · 956 Inlägg

Henka_ skrev:
misständningar? när gjordes det ett stift byte senast? sen skulle de kunna vara så att wg,n är dålig.

Ja, den misständer kan man väl också kalla det, bluddrar.
Har för mig att stiften var bytta för inte så längesen när jag köpte bilen, vilket är för någon månad sen eller så.
Sitter det inte någon magnetventil som kan spöka också?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Henka_ Slav
3 juni 2010 · 1 454 Inlägg

jo den kan ju spöka den med, låter iofs troligare att det skulle vara den eftersom du får glt. testa att dra ur slangen till mv och kör lite försiktigt prova gasa och se om du får nå högre ladd. MEN PLÅGA DEN INTE för då har du nog skitit i de blå skåpet om de skulle vara mv som e slut. du kan ju testa att trampa till en gång på typ 3:an och se om du får mer ladd.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Mitsuhini
3 juni 2010 · 337 Inlägg

byt tändkablarna annars... minst lika viktiga som stiften att dom är fräscha.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Racso Dr Snuggles
3 juni 2010 · 956 Inlägg

Skall tillägga att bilen inte misständer med originalchippet i, den laddar bara lite i underkant.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Racso Dr Snuggles
15 juni 2010 · 956 Inlägg

Henka_ skrev:
jo den kan ju spöka den med, låter iofs troligare att det skulle vara den eftersom du får glt. testa att dra ur slangen till mv och kör lite försiktigt prova gasa och se om du får nå högre ladd. MEN PLÅGA DEN INTE för då har du nog skitit i de blå skåpet om de skulle vara mv som e slut. du kan ju testa att trampa till en gång på typ 3:an och se om du får mer ladd.

Provade att rycka slangen till mv, då gick laddet upp till 0,5-0,6 sen började den bluddra och missa.
Vad kan felet vara? Kan det vara så att stiften inte vill hänga med? Men det borde väl inte vara anledningen till att den går på glt från första början?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Racso Dr Snuggles
17 juni 2010 · 956 Inlägg

Ingen som har något förslag?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Marlboroman
17 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Ett tips är väl att göra det du skulel ha gjort från början: kollat alla slangar så dem sitter som dem ska och är hela. Kollat stift, tändkalar samt rotor och fördelarlock. Igensatt katalysator kanske? Lyser inte motorelektroniklampan kan man anta att felet ligger nån annstans, men lyser lampan så får man läsa ut koderna och kolla.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Racso Dr Snuggles
17 juli 2010 · 956 Inlägg

Uppdaterar lite.

Har bytt tändstift och kollat igenom tändkablar osv. Fortfarande inget resultat.
Vad är nästa grej att göra?

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Marlboroman
17 juli 2010 · 8 234 Inlägg

Racso skrev:
Har bytt tändstift och kollat igenom tändkablar osv. Fortfarande inget resultat.
Vad är nästa grej att göra?

Kollade du datummärkningen på kablarna så det inte är de kablar som satt på från fabrik? Står det t.ex 93-11 på dem är dem från november '93 och bör med andra ord bytas.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Racso Dr Snuggles
17 juli 2010 · 956 Inlägg

Marlboroman skrev:

Racso skrev:
Har bytt tändstift och kollat igenom tändkablar osv. Fortfarande inget resultat.
Vad är nästa grej att göra?

Kollade du datummärkningen på kablarna så det inte är de kablar som satt på från fabrik? Står det t.ex 93-11 på dem är dem från november '93 och bör med andra ord bytas.

Ahaa, nä det kollade jag aldrig, såg mest att dom såg fräscha ut bara.
Men får väl sticka ut och kolla märkningen om det slutar regna idag, hehe.

Om det nu skulle vara så att dom inte är gamla, vad kan det då vara?
Verkar ju som att bilen "klipper" när man kommer över 0,5. Att den bara vill gå på glt.
Verkar jävligt konstigt.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
robbinT
17 juli 2010 · 341 Inlägg

kolla alla tryckslangar och vakumslangar ordentligt.

Racso Dr Snuggles
7 augusti 2010 · 956 Inlägg

Hittar ingen läcka eller något någonstans. Alla kablar och slangar verkar vara ok.
Lurigt det här..

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
HGT
8 augusti 2010 · 41 Inlägg

Har exakt samma problem, får inte upp laddet till mer än 0.5 har också bytt tändstift, fördelarlock och rotor. Har 3"dp och om jag rycker mv går den som ett as tills den spikar. Kan det vara lmm som skickar fel signaler till mv? om du hittar någon lösning hör gärna av dig:)

One Life, One Chance
Volvo V70 T5 "Turbo ADDICT" (1998)
Racso Dr Snuggles
8 augusti 2010 · 956 Inlägg

HGT skrev:
Har exakt samma problem, får inte upp laddet till mer än 0.5 har också bytt tändstift, fördelarlock och rotor. Har 3"dp och om jag rycker mv går den som ett as tills den spikar. Kan det vara lmm som skickar fel signaler till mv? om du hittar någon lösning hör gärna av dig:)

Jag kör med 3" hela vägen.
Kör jag vanligt så laddar bilen 0,3, rycker jag slangen till mv så laddar bilen 0,5 sen börjar den bluddra.
Fast precis innan den börjar bluddra så känner man att den vill sticka som fan.

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
HGT
8 augusti 2010 · 41 Inlägg

Racso skrev:

HGT skrev:
Har exakt samma problem, får inte upp laddet till mer än 0.5 har också bytt tändstift, fördelarlock och rotor. Har 3"dp och om jag rycker mv går den som ett as tills den spikar. Kan det vara lmm som skickar fel signaler till mv? om du hittar någon lösning hör gärna av dig:)

Jag kör med 3" hela vägen.
Kör jag vanligt så laddar bilen 0,3, rycker jag slangen till mv så laddar bilen 0,5 sen börjar den bluddra.
Fast precis innan den börjar bluddra så känner man att den vill sticka som fan.

Såg nu att jag skrev fel, om jag rycker slangen till wg så går den som ett as, däremot märkte jag nu att om jag kör utan mv inkopplad så går den lite bättre än mv inkopplad. Får dessutom felkod 242 "turbocharger control valve signal" Bytte mv ventil för inte sålänge sedan, dock är min bil en 2.5T och nu har jag en t5 maskin i, undra om det skiljer mellan olika magnetventiler?

Skall prova med annan mv ventil och Lmm imorn och ev prova en steg 1 chippad sam box

One Life, One Chance
Volvo V70 T5 "Turbo ADDICT" (1998)
Racso Dr Snuggles
8 augusti 2010 · 956 Inlägg

HGT skrev:

Racso skrev:

HGT skrev:
Har exakt samma problem, får inte upp laddet till mer än 0.5 har också bytt tändstift, fördelarlock och rotor. Har 3"dp och om jag rycker mv går den som ett as tills den spikar. Kan det vara lmm som skickar fel signaler till mv? om du hittar någon lösning hör gärna av dig:)

Jag kör med 3" hela vägen.
Kör jag vanligt så laddar bilen 0,3, rycker jag slangen till mv så laddar bilen 0,5 sen börjar den bluddra.
Fast precis innan den börjar bluddra så känner man att den vill sticka som fan.

Såg nu att jag skrev fel, om jag rycker slangen till wg så går den som ett as, däremot märkte jag nu att om jag kör utan mv inkopplad så går den lite bättre än mv inkopplad. Får dessutom felkod 242 "turbocharger control valve signal" Bytte mv ventil för inte sålänge sedan, dock är min bil en 2.5T och nu har jag en t5 maskin i, undra om det skiljer mellan olika magnetventiler?

Skall prova med annan mv ventil och Lmm imorn och ev prova en steg 1 chippad sam box

Skriv gärna efter hur det gick smile

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang