"Lamdalampan lyser" 850 GLT -92

Dialbo
5 november 2006 · 124 Inlägg

_TiNcO_ skrev:
Fungerar temperaturgivaren i instrumentpanelen? Fungerar den inte så är det fel på givaren.
Fungerar den är det komunikations problem mellan givare och styrbox. Då blir det svårare att fixa själv.

Jo, temperaturgivaren i instrumentpanelen funkar som den ska.

Dialbo
5 november 2006 · 124 Inlägg

racing-jimpa skrev:
varför säger alla att lambda-lampan lyser yikes Om ni läser lite ordentligare i instruktionsboken så är det "fel i motorelektroniken" med andra ord den där lampan tänds nästan för alla fel! Behöver absolut inte va fel på sonden....

I min bok står det faktiskt "Fel på emissionssystemet"wink  Att säga Lambda-lampa är ju vanligast och då förstår de flesta också vilken lampa de handlar om.

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
5 november 2006 · 365 Inlägg

Dialbo skrev:

_TiNcO_ skrev:
Fungerar temperaturgivaren i instrumentpanelen? Fungerar den inte så är det fel på givaren.
Fungerar den är det komunikations problem mellan givare och styrbox. Då blir det svårare att fixa själv.

Jo, temperaturgivaren i instrumentpanelen funkar som den ska.

Då kan det vara att motorstyrningen har en egen givare som sharky var inne på. Har ingen anning vad den sitter dock. Prova med att rycka lite i alla kontakter till givare, styrdon mm. Det är ofta i kontaktsstyckerna felen ligger i.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Dialbo
6 november 2006 · 124 Inlägg

_TiNcO_ skrev:

Dialbo skrev:

_TiNcO_ skrev:
Fungerar temperaturgivaren i instrumentpanelen? Fungerar den inte så är det fel på givaren.
Fungerar den är det komunikations problem mellan givare och styrbox. Då blir det svårare att fixa själv.

Jo, temperaturgivaren i instrumentpanelen funkar som den ska.

Då kan det vara att motorstyrningen har en egen givare som sharky var inne på. Har ingen anning vad den sitter dock. Prova med att rycka lite i alla kontakter till givare, styrdon mm. Det är ofta i kontaktsstyckerna felen ligger i.

Ok, ska ta och kolla det.

MoonshinePower
6 november 2006 · 1 Inlägg
Dialbo
7 november 2006 · 124 Inlägg

Tack för bilderna, har kollat på andra forum och jag undrar om det blir bättre om jag byter termostat eftersom tempmätaren ligger lite under mitten men den visar där kanske 2-3 minuter när man startat den på morgonen och fläkten går på ibland när man känner att motorn inte är varm? Kan det vara termostaten?

MoonshinePower skrev:
http://www.volvospeed.com/Repair/thermect2.php
där har du tempgivaren

Christian S
8 november 2006 · 4 816 Inlägg

Dialbo skrev:
Tack för bilderna, har kollat på andra forum och jag undrar om det blir bättre om jag byter termostat eftersom tempmätaren ligger lite under mitten men den visar där kanske 2-3 minuter när man startat den på morgonen och fläkten går på ibland när man känner att motorn inte är varm? Kan det vara termostaten?

Nej det är inte termostaten som gör att motorelektronik lampan lyser, den har inget med det att göra men om den inte går upp i riktig arbetstemperatur så är det bara att byta den.
Som sagt det är med största sannolikhet givaren som ballat ur.
Misstänker att du har AC och då går fläkten lite då och då fasten motorn inte är varm detta för att dra kallluft genom AC kylet.


Det var inte det jag skrev i mitt andra inlägg i den här tråden?

Christian S skrev:
Förmodligen givaren som sitter i termostathuset öppe vid övre kylarslangen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Dialbo
8 november 2006 · 124 Inlägg

Jag menar om det kan vara nåt sånt? Om tempgivaren inte skulle funka skulle väl tempmätaren i instrumentpanelen inte funka heller?

"Lampan lyser pga att motorstyrsystemet "tror" att det är fel på tempgivaren då motorn aldrig blir varm. Tar det för lång tid för motorn att nå arbetstemperatur sätts felkod på motortempgivaren.
Alltså byt termostat för att lösa båda problemen."

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang