B230 500-600 Hk, Ge mig tips!

Zebaztian
30 juli 2010 · 38 Inlägg

Hejsan! dags att bygga motor! men behöver lite tips av er.

Följande saker kommer användas, ge mig gärna kommentarer om vad som inte kommer blir bra och bra för detta bygge.


B230 Fk/Ft block
16v topp, skriv gärna vad som behövs göras:)
H-profil
Smidda kolvar
vev? kommer org fungera till detta bygge? annars ge mig gärna tips
Hx 45-55
Ms sprut
spridare?
wastegate? 50mm?

sen tillkommer intercooler tryckrör osv.

Ge mig gärna kommentarer om något skall bytas ut, sakerna ska hålla för 500-600 hk drift säkert.

Senast redigerat av Zebaztian (30 juli 2010)

Hedin_ Kan jag? Ja då.
30 juli 2010 · 118 Inlägg

ja med en orginal botten del o stor turbo med mkt ladd o nytt sprut så 400 är inga problem wink

skogenracing.com for real people and cars..
Sharky
31 juli 2010 · 10 287 Inlägg

Mycket ladd behövs inte om man bygger rätt med 16V maskin. Orginal botten är inte att rekommendera.

Skall man bygga för 600Hkr så behövs andra kolvar och stakar. Dock håller orginal vev om man inte varvar för mycket. Är man tveksam kan man alltid sätta i B23 vev i 230 blocket.
Toppen går att köra orginal till över 500Hkr men då blir det våldtäkt med höga laddtryck som följd. Det är insugsdelen som är den svaga i 16V toppen så större insugsventiler och bättre kam är definitivt att rekommendera. Avgaskammen räcker bara man ser till att man har ställbara kamdrev så man kan justera insug och avgaskam i bänken för bästa resultat.

Spridare? ja 1000 cc lär gå åt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Zebaztian
31 juli 2010 · 38 Inlägg

tack för alla tips! har b23 veven samma lagerbanor som b230? är jag behov utav oljekylda kolvar i detta fall?
ska jag satsa på 1000cc spridare eller ännu värre?

tack för dom kloka tipsen göran!

/Ze

Angeland
7 augusti 2010 · 245 Inlägg

Zebaztian skrev:
tack för alla tips! har b23 veven samma lagerbanor som b230? är jag behov utav oljekylda kolvar i detta fall?
ska jag satsa på 1000cc spridare eller ännu värre?

tack för dom kloka tipsen göran!

/Ze

B23 veven skiljer sig från 230 veven, B23 veven är mkt kraftigare.

Underlättar om du skriver vad du ska köra på för soppa med om du vill ha hjälp med spridare alltså, Men 1000cc borde ju räcka en bra bit på E85

Senast redigerat av Turbo_Davve (7 augusti 2010)

S.v.r
ogge4
7 augusti 2010 · 11 Inlägg

hur många här har bygt en 600hk 16v som igentligen svarat?
beror på om du vill ha 600hk i motorn eller på hjulena .

orginal toppen och orginal kammar håller för 600hk.
orgial kolvar med men gäller att man vet vad man håller på med ..
"Orginal vev håller om du inte varvar för mycket?" vad är för mycket?

Jag varva min till 8500 med orginal vev och det är kanske inte för mkt?
Jag har orginal ventiler i min motor med.
vad är för mycket laddtryck?
det är inget farligt med höga laddtryck heller om man har ett bra sprut samt inte ha super liten turbo som laddar astidigt med så man mosar laddtryck på låga varvtal. det blir höga cylindertryck då som dödar motorer.

Volvo v40 AWD "evolvo" (2001)
Sharky
7 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

8500 börjar sannolikt bli mycket för den gjutna orginalveven. Vi hade gjuten vev i den 240 som TTR Jompa åkte nior med och den höll. Men när jag frågade han som räknade på min motor (Roger Skrivars) om 7000 rpm var några problem så sa han att man inte skulle gå speciellt mycket högre än så i alla fall på en gatbil.

Mycket laddtryck är relativt, givetvis. Men skall man åka gata så är det trevligare med en effektiv grundmotor så att man inte behöver generra värme i onödan och det är dessutom lättare att få en åkbar motor. Dessutom är det en balans mot bredden på ballongen i pumpdiagrammet.

Att orginal kammar "håller för" 600Hkr är säkert helt sant. Galne Nicke Dely åkte med orginal kammar och ett herrejösses laddtryck i sin 16V 740 i garaget vårat.
Men har man möjlighet och råd så är en effektiv grundmotor alltid att föredra.

/Göran





ogge4 skrev:
orginal toppen och orginal kammar håller för 600hk.
orgial kolvar med men gäller att man vet vad man håller på med ..
"Orginal vev håller om du inte varvar för mycket?" vad är för mycket?

Jag varva min till 8500 med orginal vev och det är kanske inte för mkt?
Jag har orginal ventiler i min motor med.
vad är för mycket laddtryck?
det är inget farligt med höga laddtryck heller om man har ett bra sprut samt inte ha super liten turbo som laddar astidigt med så man mosar laddtryck på låga varvtal. det blir höga cylindertryck då som dödar motorer.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
DRIVERINBLACK
11 augusti 2010 · 26 Inlägg

kolla vart effekt piken kommer när du bänkar den. sedan lägger du varvstoppet max 1000 varv över de. onödigt att dra en turbomotor över effekt piken. bara onödigt slitage och värme.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang