Konvertering från 8v till 16v

FFP
23 augusti 2010 · 591 Inlägg

hej jag har en 740 88a som jag vill ha lite mer kräm i så jag tänkte konvertera till 16v men jag vet inte riktigt om det är värt det. Jag kanske skulle köpa en helt ny motor eller en helt ny bil?
vill höra vad ni har för åsikter och tankar, har ringt runt till företag men nästan alla säger olika./ Mvh Fredrik

Audi A4 TSQ (1999)
LeafBox Lat Perfektionist
23 augusti 2010 · 6 359 Inlägg

Kan man inte bara byta toppar på dom där gamla sakerna?
Fast då lär du nog kanske få byta kolvar oxå.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
FFP
23 augusti 2010 · 591 Inlägg

LeafBox skrev:
Kan man inte bara byta toppar på dom där gamla sakerna?
Fast då lär du nog kanske få byta kolvar oxå.

det var det jag tänkte om jag inte bara kunde byta topp?

Audi A4 TSQ (1999)
FFP
23 augusti 2010 · 591 Inlägg

de sa att bränsle flödet var högre i 16v motorn men det kan jag ju kompensera med BTR och större spridare.

Audi A4 TSQ (1999)
camaro67 Meister
23 augusti 2010 · 6 763 Inlägg

LeafBox skrev:
Kan man inte bara byta toppar på dom där gamla sakerna?
Fast då lär du nog kanske få byta kolvar oxå.

Ja du måste byta kolvar annars tar de i. Bästa är att köpa en bil med 16v från början

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
FFP
23 augusti 2010 · 591 Inlägg

jag hittade en fullt fungerande motor för 4000, den kan man ju sätta i?

Audi A4 TSQ (1999)
Marlboroman
23 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Förutsatt att du har en 740 med rätt sprut i så behöver du ju natutligtvis själva motorn och styrboxarna. Sen är det även som så att 16V har en annan framvagnsbalk än 8V så den åker man på att byta med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang