Hur få loss spindelleden ur spindeln? (Renault Megane Scenic -01)

FULLGAS Mångsysslare
17 april 2010 · 303 Inlägg

Varför inte riva ner hela spindeln ? sätta den i skruvstädet så du får lite kraft i slagen ? bättre å göra de riktigt en att missa och bonka på divaxeln och pajja abs kransen smile ...
om du nu inte vill de e värme att rekomendera smile

mäniskans seger över matrialet är i normt skön smile

stavfel finns alltid smile

Senast redigerat av FULLGAS (17 april 2010)

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
peegee Forummoderator
17 april 2010 · 2 924 Inlägg

Tack för alla tips! big_smile
Nu är båda spindellederna bytta och ABS-kransen städad! smile

Jag mekar en hel del men är inte riktigt van vid spindelleder av denna typ helt på egen hand så var lite försiktig i början men VÅLD, långtidsverkande rostlösning och tålamod var ledorden...märkligt ibland hur små ytor kan hålla fast saker så stenhårt... wink

Angående ifrågasättandet om varför jag inte plockade ner hela spindeln var för att dels är det ju (onödigt) mycket mer att plocka isär samt att jag precis gjort en framvagnsinställning efter styrledsbyte, inför årets kontrollbesiktning... men tyvärr upptäcktes det inte då att spindellederna också var glappiga som blev underkända i bes.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
kenth66
17 april 2010 · 1 212 Inlägg

grattis! man lär sig alltid något nytt var dag som går.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
henke_92 TBM NINJA
23 augusti 2010 · 917 Inlägg

vad är en abs krans och vf ska man ränsa den?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
peegee Forummoderator
23 augusti 2010 · 2 924 Inlägg

henke_92 skrev:
vad är en abs krans och vf ska man ränsa den?

Det är via den som ABS-givaren utläser hjulets postion för att ABS-bromsfunktionen ska fungera helt enkelt...

Är det fyllt med skit som här, så är risken ABS-givaren inte registrerar hjulets position rätt = ABS-bromsfunktionen fungera inte som den ska... vilket kan innebära blixsnabbt ödesdigert problem när man som bäst behöver behöver funktionen... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
henke_92 TBM NINJA
23 augusti 2010 · 917 Inlägg

peegee skrev:

henke_92 skrev:
vad är en abs krans och vf ska man ränsa den?

Det är via den som ABS-givaren utläser hjulets postion för att ABS-bromsfunktionen ska fungera helt enkelt...

Är det fyllt med skit som här, så är risken ABS-givaren inte registrerar hjulets position rätt = ABS-bromsfunktionen fungera inte som den ska... vilket kan innebära blixsnabbt ödesdigert problem när man som bäst behöver behöver funktionen... roll

hur ränsar man? bara kraffsa bort allt skit? kan du va snäll å ringa in på bilderna vilken som är kransen?? tack på förhand

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
norpan1
23 augusti 2010 · 1 043 Inlägg

peegee skrev:
Tack för alla tips! big_smile
Nu är båda spindellederna bytta och ABS-kransen städad! smile

Jag mekar en hel del men är inte riktigt van vid spindelleder av denna typ helt på egen hand så var lite försiktig i början men VÅLD, långtidsverkande rostlösning och tålamod var ledorden...märkligt ibland hur små ytor kan hålla fast saker så stenhårt... wink

Angående ifrågasättandet om varför jag inte plockade ner hela spindeln var för att dels är det ju (onödigt) mycket mer att plocka isär samt att jag precis gjort en framvagnsinställning efter styrledsbyte, inför årets kontrollbesiktning... men tyvärr upptäcktes det inte då att spindellederna också var glappiga som blev underkända i bes.

Glöm inte att du måste göra en ny hjulinställning efter bytet framförallt om det var glapp i dom vid hjulinställningen!
(Dom borde kollat om det var något glapp innan hjulinställningen)

peegee Forummoderator
23 augusti 2010 · 2 924 Inlägg

norpan1 skrev:

peegee skrev:
Tack för alla tips! big_smile
Nu är båda spindellederna bytta och ABS-kransen städad! smile

Jag mekar en hel del men är inte riktigt van vid spindelleder av denna typ helt på egen hand så var lite försiktig i början men VÅLD, långtidsverkande rostlösning och tålamod var ledorden...märkligt ibland hur små ytor kan hålla fast saker så stenhårt... wink

Angående ifrågasättandet om varför jag inte plockade ner hela spindeln var för att dels är det ju (onödigt) mycket mer att plocka isär samt att jag precis gjort en framvagnsinställning efter styrledsbyte, inför årets kontrollbesiktning... men tyvärr upptäcktes det inte då att spindellederna också var glappiga som blev underkända i bes.

Glöm inte att du måste göra en ny hjulinställning efter bytet framförallt om det var glapp i dom vid hjulinställningen!
(Dom borde kollat om det var något glapp innan hjulinställningen)

Nej, hjulinställning behövdes inte vid bara byte av denna spindelled eftersom den bara kan sitta i en position.
Hursomhelst, detta åtgärdade jag i April, så det var ett tag sedan... kom bara en följdfråga nu...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang