Ställa av bilen inför vintern!

Oceanmist Emelie Hallberg
18 september 2009 · 829 Inlägg

Hejsan smile

Ska ställa av min 740 innan vintern hur länge ska man låta den rulla innan avställning, vad är rimligt?
Den ska stå i kallgarage, är det nått speciellt jag ska tänka på?

Mvh Emelie

kaptenroed
18 september 2009 · 120 Inlägg

Tänk på att sätta in torrbollar (fuktslukare) i kupén annars blir det väldigt lätt mögel. Jag brukar sätta en inuti i bilen och en i bagageutrymmet, efter vintern är dom hyfsat fulla med vatten och bilen är torr inuti smile På biltema finns sådana, kostar under 100-lappen och fungerar perfekt!

I övrigt ska du ha bra med luft i däcken, har du fina stora alufälgar rekommenderar jag att slänga på ett par plåtfälgar med skitdäck eller liknande under vintern så kan du lägga in finfälgarna i varmare utrymme, däcken mår bättre då.

Det är rätt bra att ha något slags skydd över bilen, presenning eller ett skynke typ så skyddar det mot oönskad smuts.

Jag brukar plocka väck batteriet och underhållsladda under vintern så håller det sig i trim.
Tjaa, det var allt jag kom på nu =P

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
Oceanmist Emelie Hallberg
18 september 2009 · 829 Inlägg

Okej tack för tipsen smile har inga andra däck till bilen men kanske värt att invenstera nå skitddäck & plåtfälg..

Mvh

TripleC
18 september 2009 · 222 Inlägg

C.Joensson skrev:
Tänk på att sätta in torrbollar (fuktslukare) i kupén annars blir det väldigt lätt mögel. Jag brukar sätta en inuti i bilen och en i bagageutrymmet, efter vintern är dom hyfsat fulla med vatten och bilen är torr inuti smile På biltema finns sådana, kostar under 100-lappen och fungerar perfekt!

I övrigt ska du ha bra med luft i däcken, har du fina stora alufälgar rekommenderar jag att slänga på ett par plåtfälgar med skitdäck eller liknande under vintern så kan du lägga in finfälgarna i varmare utrymme, däcken mår bättre då.

Det är rätt bra att ha något slags skydd över bilen, presenning eller ett skynke typ så skyddar det mot oönskad smuts.

Jag brukar plocka väck batteriet och underhållsladda under vintern så håller det sig i trim.
Tjaa, det var allt jag kom på nu =P

Du tänker helt rätt smile Men ja lämnar alltid in min bil till sponsor som behandlar inredningen åt mig så jag behöver ej tänka på det (A) smile men helt rätt tänkt som du gör!

tack till : dekalshoppen.se - stylexperten.se - tefcar.nu - bsr.se - JT-tuning.se
TripleC
18 september 2009 · 222 Inlägg

Oceanmist skrev:
Okej tack för tipsen smile har inga andra däck till bilen men kanske värt att invenstera nå skitddäck & plåtfälg..

Mvh

Du hittar säker ett par fälgar o däck billigt på blocket.se
Mvh

tack till : dekalshoppen.se - stylexperten.se - tefcar.nu - bsr.se - JT-tuning.se
bmx
18 september 2009 · 7 100 Inlägg

Oceanmist skrev:
Okej tack för tipsen smile har inga andra däck till bilen men kanske värt att invenstera nå skitddäck & plåtfälg..

Mvh

hör med matte.han har en massa skitdäck här ute i vallvik tongue

EDIT:kanske borde smörja lädret innan avställningen ochså smile

Senast redigerat av bmx (18 september 2009)

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
DaViper
18 september 2009 ·

Jag byta olja precis innan, så den är ren och fin...

DanneJ
18 september 2009 · 642 Inlägg

Oceanmist skrev:
Okej tack för tipsen smile har inga andra däck till bilen men kanske värt att invenstera nå skitddäck & plåtfälg..

Mvh

Om du inte ska använda kärran någonting så kan du ju använda pallbockar också.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
HansN83 x40
18 september 2009 · 1 209 Inlägg

DanneJ skrev:

Oceanmist skrev:
Okej tack för tipsen smile har inga andra däck till bilen men kanske värt att invenstera nå skitddäck & plåtfälg..

Mvh

Om du inte ska använda kärran någonting så kan du ju använda pallbockar också.

det va precis vad jag skulle säga.. använd pallbockar så slipper du att köpa skit däck och fälg. smile

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Brandis Diktator
18 september 2009 · 968 Inlägg

ska den stå på bondgård eller liknande, se till att lägga lite enris och sånt, det skrämmer bort eventuellt hungriga råttor och volvoraggare från att pilla på bilen medan den står undanställd, finns inget värre än finger avtryck och könsorgan ritade på bilen medan den stått undan.

allt annat som byte motorolja och batteri, byt även ut kylarvattnet mot nytt, så det är fräsht glykol = tål lägre tempraturer och bättre rostskydd. tvätta bilen och waxa den innan du ställer undan den, då går det lättare att tvätta bort eventuella könsorgan, ställ fönsterna lite på glänt också. också tanka upp bilen, så slipper du kondens i tanken = vatten. även häll i k-sprit eller etanol i tanken. men ha i minne att bensinen blir dålig med tiden, så det är på gott och ont, eventuellt töm över bensinen i brukisen och kör med den där om du är rädd om pärlan

sen är det ju inte bara att låta bilen stå, utan du ska besöka den ibland och gunga på bilen, så stötdämparna slipper kärva fast. även bromsa lite med pedalen.

ett bilkapell hindrar smuts och damm att komma på lacken. skyddar ju även mot "könsorgan". Filtar/textilier drar åt sig fukt och kan därmed skada lacken.

efter vinterförvaring byter du oljan och filtret, oljan har förmodligen tagit upp lite vatten medans den stått och så byter du bromsvätska...

Oceanmist Emelie Hallberg
18 september 2009 · 829 Inlägg

Okej är det inte bättre att inte ha  ett bilkapell på? blir väl fukt emellan bilen & det? Jag har hittat vinterdäcken som följde med bilen så de får åka på smile

Patarei
18 september 2009 · 129 Inlägg

Bättre att låta din Volvo stå utan kapell. Tvätta och vaxa ordentligt innan. Framåt vårkanten så är det bara tvätta av bilen igen så blir den ren och fin.

Turbo_Erik
19 september 2009 · 526 Inlägg

Byt olja innan, gärna mineral, på med skitdäck, ta ur batteriet och sätt det på underhållsladdning,  i med en torrboll.
Och glöm inte att starta upp den då och då

marcuswsb
19 september 2009 · 20 Inlägg

Ställa av en 740 till vintern? Det är då den ska ställas på! Ne men som tidigare ägare har skrivit så e torrbollar ett bra altenativ de har jag alltid haft och funkar kanon! wink

Frippe08 Galen
19 september 2009 · 849 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Byt olja innan, gärna mineral, på med skitdäck, ta ur batteriet och sätt det på underhållsladdning,  i med en torrboll.
Och glöm inte att starta upp den då och då

Där håller jag inte med, varför ska man starta bilen säg varje månad det kan ju inte vara så bra för bilen eftersom oljan har runnit ner riktigt ordentligt. Då är det ju bättre att låta bli att starta och när bilen ska ut så drar du säkringen till soppapumpen och pumpar runt lite olja så det blir kladdigt och fint. Så gör´jag iaf.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Danne980
26 november 2009 · 40 Inlägg

Brandis skrev:
allt annat som byte motorolja och batteri, byt även ut kylarvattnet mot nytt, så det är fräsht glykol = tål lägre tempraturer och bättre rostskydd. tvätta bilen och waxa den innan du ställer undan den, då går det lättare att tvätta bort eventuella könsorgan, ställ fönsterna lite på glänt också. också tanka upp bilen, så slipper du kondens i tanken = vatten. även häll i k-sprit eller etanol i tanken. men ha i minne att bensinen blir dålig med tiden, så det är på gott och ont, eventuellt töm över bensinen i brukisen och kör med den där om du är rädd om pärlan

Jag har hört att det är bäst att tanka fullt. På så sätt blir det minst kondensvatten per liter bensin.

Audi A4 1.8T STCC edition "STCC edition" (2004)
Batta
26 november 2009 · 1 353 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Byt olja innan, gärna mineral, på med skitdäck, ta ur batteriet och sätt det på underhållsladdning,  i med en torrboll.
Och glöm inte att starta upp den då och då

Man bör inte starta en bil som står på vinterförvaring om man inte tänkt köra den riktigt varm, annars bildas det kondens i motorn. om man bara startar den och låter den gå lite, sen stänger av.

och det är svårt att varmköra en bil riktigt utan att ut och köra med den, därför är det bättre att inte starta alls, och sen pumpa upp tryck genom att dra ur säkringen till soppapumpen och pumpa runt lite olja först i stället, som Frippe skrev

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang