Få ut bilstereo utan clips

jimrosenberg
29 augusti 2010 · 11 Inlägg

Hej, jag har en 740 där de sitter en gammal jvc stereo. (inte jag som satt in den)
och nu vill jag ha ut stereon men jag har inga "clips" till stereon så jag vet inte hur jag ska få ut den. Jag vill helst inte skada stereon.. Jag har testat lite med små skruvmejslar men jag har aldrig vågat ta i riktigt.

Så är det någon som har något tips på hur jag ska få ut den utan att skada stereon eller något annat?

/jim

740
culan06 I En Gran Nära Dig
29 augusti 2010 · 303 Inlägg

prova och gör ett par långa smala svetspinnar med små krokar i ändarna och tryck in på sidorna mellan stereon och stereo hållare och prova att lirka ut det, annars får du nog förstöra hållaren till stereon.

Pontiac Firebird 1989.
Pontiac Firebird RS "Ready" (1988)
Pontiac Firebird RS "The Rider" (1989)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Åk till nån bilstereohandlare och låna verktyg, tar ju inte många sekunder att göra jobbet och är man trevlig så brukar det inte vara nåt problem. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
beckstroem
29 augusti 2010 · 871 Inlägg

dra ut hela plastramen som stereon sitter i (bara att dra) och sen peta ur stereon "bakifrån" smile

Senast redigerat av beckstroem (29 augusti 2010)

Mack Forum- och sitemoderator
29 augusti 2010 · 26 183 Inlägg

beckstroem skrev:
dra ut hela plastramen som stereon sitter i (bara att dra) och sen peta ur stereon "bakifrån" smile

..det är inte alls "bara att dra" i alla lägen. Om du menar plåtramen så har dom en tendens att vara riktigt monterad, beroende på tidigare ägare. Och då är ju "krokarna" uttryckta i ramen så den verkligen sitter fast.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
challle
29 augusti 2010 · 359 Inlägg

29kronor på biltema..

BMW E91 Procharger V8 "CSB 355" (2006)
BMW E30 "streetdrifter" (1988)
kalle_kalle
29 augusti 2010 · 2 914 Inlägg

DriVeeR skrev:
29kronor på biltema..

lättast, bäst, säkrast smile

annars så pillade jag med en skruvmejsel, bröt plastramen från dom 2 klackarna dom är monterade i instrumentpanelen, funkade bra och använder samma plastram än, oskadad smile (sätt bara nån tygtrasa eller liknande runt skruvmejseln om du är rädd om plasten) smile

Baxtr Leg. nöt
29 augusti 2010 · 460 Inlägg

plastramen som stereon sitter inskjuten i kan du göra sönder i värsta fall, finns att köpa på biltema (art.nr. 31547)....

SAAB
Tiger1978 Fattig student
29 augusti 2010 · 1 282 Inlägg

Ingen mer än jag som är intresserad av vad det är för stereo? Bryt inte om du inte vet var "spärrarna" på stereon sitter.. Bör finnas nån i din närhet som har bytt hu i sin kärra nån gång i sitt liv..
Annars håller jag med om att åka till närmaste bilstereohandlare och be dom plocka ut den, tror inte att det handlar om många kronor för det jobbet..
Vet inte hur känslig du är med din bil men om du inte har vågat "ta i" för att få ut den så är du nog lite orolig att något ska bli fel, och då är det nog värt dom stålarna att få det ordentligt gjort..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
palleninja
31 augusti 2010 · 42 Inlägg

jag hade samma problem på en av mina bilar, använde med stor framgång glasspinnar som jag täljde till snyggt.. sökte som aldrig förr efter verktyg, detta var det enda som funkade för till fället.

dock var det nån jävla risstereo som jag inte ens vet namnet på

Frissan
31 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

Jag tog ut en HU utan verktyg en gång och då tog jag bara bort plastramen runt om och sen petade in flikarna med fingrarna och drog ut den.

Booyakasha!
ValP2k
31 augusti 2010 · 1 122 Inlägg

2st köksknivar har funkat fint med

gasa nu foer faen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang