Ryckig gång/misständning/strypning på Audi S4 4.2 -94

engehov Skola
8 april 2010 · 32 Inlägg

Har en Audi S4 4.2 från 1994.
Bilen rycker och/eller låter konstigt när man kör eller enbart varvar stillastående vid 1700 - 2500 rpm.

Det känns ungefär som att bilen misständer och tappar effekt, trycker man på mer tar det liksom emot och de börja knacka och låta som ett tröskvärk under huven.
Jag upplever det nästan som att den stryper sig?
Men så fort du kommit förbi de ca 2500 varven så går bilen rent och utan några som hellst problem.

Att den går illa vid just detta varvtal stör normal landsvägkörning då motorn varvar där i kring.
Men "buskörning" är inga problem om man håller bilens varvtal högt.

Även vid direkt gaspådrag kan man känna felet då man nästan får vänta lite på att motorn ska varva upp.

Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Har bytt tändstift och luftfiler, soppa filter och även rengjort tomgångsmotor utan resultat.

Att tillägga är att när man precis starta bilen (då den är varm) har jag en tomgång på ca 700 - 800 varv och då när man varvar upp finns heller inga tendenser till fel. Men efter en stund varvar bilens tomgång upp till ca 1100 varv och efter de börjar den bete sig som jag beskrivit innan.

Tacksam för allt ifrån direkt svar, funderingar eller idéer smile

// Fredrik

Senast redigerat av engehov (9 april 2010)

\Engehov/
Kavli Motborgare
8 april 2010 · 1 099 Inlägg

engehov skrev:
Har en Audi S4 4.2 från 1994.
Bilen rycker och/eller låter konstigt när man kör eller enbart varvar stillastående vid 1700 - 2500 rpm.

Det känns ungefär som att bilen misständer och tappar effekt, trycker man på mer tar det liksom emot och de börja knacka och låta som ett tröskvärk under huven.
Jag upplever det nästan som att den stryper sig?
Men så fort du kommit förbi de ca 2500 varven så går bilen rent och utan några som hellst problem.

Att den går illa vid just detta varvtal stör normal landsvägkörning då motorn varvar där i kring.
Men "buskörning" är inga problem om man håller bilens varvtal högt.

Även vid direkt gaspådrag kan man känna felet då man nästan får vänta lite på att motorn ska varva upp.

Någon som har en aning om vad felet kan vara?

Har bytt tändstift och luftfiler.

Tacksam för allt ifrån direkt svar, funderingar eller idéer smile

// Fredrik

Rent instinktivt låter det som om det är en vacuumläcka. Försök spraya lite startgas rundt insuget och se om du får nån respons.

-- K

engehov Skola
8 april 2010 · 32 Inlägg

Kavli skrev:

engehov skrev:

Rent instinktivt låter det som om det är en vacuumläcka. Försök spraya lite startgas rundt insuget och se om du får nån respons.

-- K

Okej, du menar att om jag sprayar omkring insuget så ska jag märka ifall bilen suger in startgasen någonstans? Eller är jag fel ute då?

\Engehov/
Kavli Motborgare
8 april 2010 · 1 099 Inlägg

engehov skrev:

Kavli skrev:

engehov skrev:

Rent instinktivt låter det som om det är en vacuumläcka. Försök spraya lite startgas rundt insuget och se om du får nån respons.

-- K

Okej, du menar att om jag sprayar omkring insuget så ska jag märka ifall bilen suger in startgasen någonstans? Eller är jag fel ute då?

Ja. Startgasen kommer att förtränga syret, så den ändrar bränsle/luftblandingen så att den går fetare.

Spraya bara rundt insuget, vid trottelhus och alla slangar som sitter på insuget, vid flänsen mot toppen.

-- K

engehov Skola
8 april 2010 · 32 Inlägg

Kavli skrev:
Ja. Startgasen kommer att förtränga syret, så den ändrar bränsle/luftblandingen så att den går fetare.

Spraya bara rundt insuget, vid trottelhus och alla slangar som sitter på insuget, vid flänsen mot toppen.

-- K

Aha okej, får testa detta imorgon och se. Men om det nu blir bättre måste man alltså leta någon slang som förmodligen inte sitter som den ska elr rent av är trasig antar jag?

\Engehov/
BF_KS
9 april 2010 · 96 Inlägg

Jag har också exakt samma problem, dock på en Renault Laguna 1,6, 2003, har gått 11 tusen mil, bytt tändspole, tändstift och fördelare, fortfarande samma jävla skit. Detta hände efter att jag tvättat motorn med vatten och schampo, och även med borste, så jag vet inte riktig vad felet kan vara nu..

te_wik Forummoderator
9 april 2010 · 12 813 Inlägg

Är det länge sedan du bytt bränslefilter?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
engehov Skola
9 april 2010 · 32 Inlägg

Provade tipset med att använda startgas, verkar tätt överallt. Finns dock inte mkt som kan vara otätt vad jag förstår.
Bytte även soppafiltret idag.

Problemet kvarstår + att den nu börjat vitryka.
Börjar få onda aningar om topp och toppackning?
Men de känns som man då borde ha driftproblem över hela registret?

Det känns verkligen inte bra där när man försöker gasa mer då den börjat "strypa" sig. Det knackar och låter allmänt styggt + att de tar emot. Men som sagt sen när man nått över ca 2500 varv går bilen hur fint som hellst och inga tendenser av felet visas.

\Engehov/
volvo480
4 september 2010 · 42 Inlägg

Hur har det gått, fått någon ordning på felet?
Låter precis som min v70 2,5T.
Om inte felrt är borta. så har du bytt rotor och fördelarlock, tändkablar, ev vevhusventilation?

Volvo V70 (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang