Hur länge vågar ni köra innan ni tankar?

Tubbex
4 september 2010 · 1 517 Inlägg

Jag brukar tankar när reserv lampan tänds.. aldrig fåt sopa torsk än smile

Senast redigerat av Tubbex (4 september 2010)

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 september 2010 · 13 757 Inlägg

på golfen har jag kört så mätaren är under första sträcket på mätaren allstå förbi reserv och ännu sämre
tankar sällan innan mätaren står där och det är sprut så det märks när det blir dåligt

850 sniken litar jag inte på alls men när lampan tänds kör jag en bit till

turbon har jag kört så det står 10km på färdatorn inget konstigt

jag orkar inte tanka så jag drar alltid på det till sista sec

har hänt några gånger att man fått soppa torsk när man åkte 86.ans 740gl med 940 bräda och orginal el=ingen tankmätare av 10gånger rullade jag in på macken 9 smile en gång när jag trodde jag hade dåligt med sås men det blev fullt efter 10liter smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Tubbex
4 september 2010 · 1 517 Inlägg

Growe skrev:
på golfen har jag kört så mätaren är under första sträcket på mätaren allstå förbi reserv och ännu sämre
tankar sällan innan mätaren står där och det är sprut så det märks när det blir dåligt

850 sniken litar jag inte på alls men när lampan tänds kör jag en bit till

turbon har jag kört så det står 10km på färdatorn inget konstigt

jag orkar inte tanka så jag drar alltid på det till sista sec

har hänt några gånger att man fått soppa torsk när man åkte 86.ans 740gl med 940 bräda och orginal el=ingen tankmätare av 10gånger rullade jag in på macken 9 smile en gång när jag trodde jag hade dåligt med sås men det blev fullt efter 10liter smile

Då körde du lite extra den dagen? när du bara behövde tanka 10liter ?smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Andromeda Rumpmas
4 september 2010 · 3 860 Inlägg

LeafBox skrev:

Zeen_ skrev:
Jag är imponerad, skrämmande många i tråden kör med så lite bränsle som möjligt. Det är helt rätt väg att gå om man vill ta livet av bilen i förtid.

Jag har hört talas som att det KAN vara skadligt om man kör soppatorsk, då pumpen inte får nån kylning.
Men att köra med lite bränsle? Aldrig i livet att det är skadligt.

De flesta pumpar både kyls och smörjs av bensinen. Därför kan Saabar skära soppapumpen om man etanolkonverterar, det smörjer sämre. Samma om man kör helt tomt i tanken, då smörjer det ju inte alls wink

Senast redigerat av Andromeda (4 september 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Zeen_
4 september 2010 · 50 Inlägg

LeafBox skrev:

Zeen_ skrev:
Jag är imponerad, skrämmande många i tråden kör med så lite bränsle som möjligt. Det är helt rätt väg att gå om man vill ta livet av bilen i förtid.

Jag har hört talas som att det KAN vara skadligt om man kör soppatorsk, då pumpen inte får nån kylning.
Men att köra med lite bränsle? Aldrig i livet att det är skadligt.

Jag säger ju "så lite som möjligt"...dvs precis så lite att bilen går, men att pumparna suger in luft emellanåt. Det är inte bara dåligt för pumpar, även motor tar skada av det.

Andromeda skrev:

LeafBox skrev:

Zeen_ skrev:
Jag är imponerad, skrämmande många i tråden kör med så lite bränsle som möjligt. Det är helt rätt väg att gå om man vill ta livet av bilen i förtid.

Jag har hört talas som att det KAN vara skadligt om man kör soppatorsk, då pumpen inte får nån kylning.
Men att köra med lite bränsle? Aldrig i livet att det är skadligt.

De flesta pumpar både kyls och smörjs av bensinen. Därför kan Saabar skära soppapumpen om man etanolkonverterar, det smörjer sämre. Samma om man kör helt tomt i tanken, då smörjer det ju inte alls wink

Precis det jag menar, jag sa aldrig att 20 liter i tanken skadar, men man ska helt enkelt inte köra med lite bensin. Många tillverkare råder att inte låta nivån gå under 15 liter i tanken, man gör det av en anledning, men hey...det är inte mina bilar det handlar om, de som vill köra runt med lite bränsle får gärna göra det.

Senast redigerat av Zeen_ (4 september 2010)

fegge_89
4 september 2010 · 1 302 Inlägg

Jag tankar min bil så fort som möjligt efter att tanklampan har tänts för annars så startar ett jobbigt ljud ifrån min bil som är där för att bekräfta för föraren att bensinen snart är slut.

Kör även allt mer med en reservdunk i bilen på ca 15liter som reserv om det skulle krisa.

-Michael :-)
4 september 2010 · 367 Inlägg

Går gärna inte under halv tank smile


För ett par dagar sedan gled jag dock omkring långt nere på reserven i väntan på att någon skulle erbjuda mig bensinpengar för samåkningen.
Fick bli pappa som fick lätta på plånboken, kändes skönt wink

Memme I'am AWESOME..
4 september 2010 · 2 783 Inlägg

BlueBerryPearl skrev:

Memme skrev:
Tanka vad är det?  Jag slangar! ^^

du måste väll tanka din bil?  de kvittar väll hur mycket du slangar för man måste väll fortfarande hälla bensinen i bil? Och de är väll att tanka?

ironi, menar slangar från andra bilar om du inte riktigt förstod! big_smile .. Men självklart tankar jag annars alltid på en kvartstank! smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
fegge_89
5 september 2010 · 1 302 Inlägg

Arenwik skrev:

fegge_89 skrev:
Jag tankar min bil så fort som möjligt efter att tanklampan har tänts för annars så startar ett jobbigt ljud ifrån min bil som är där för att bekräfta för föraren att bensinen snart är slut.

Kör även allt mer med en reservdunk i bilen på ca 15liter som reserv om det skulle krisa.

15 liter!yikes vart är du och kör, haha

hehe jadu när jag har dunken med mig så kan det bli en tripp på 20 mil någonstans, tycker det är rätt nice att utforska ställen man alldrig varit på tidigare smile

Kamulen
5 september 2010 · 930 Inlägg

jag tankar alltid när det står typ 20km på diplayen till färddatorn tongue

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
-Mackan- Fire And Silk
5 september 2010 · 2 254 Inlägg

Har fått i 54 - 55L ett flertal ggr i min 50L tank, men aldrig har jag fått soppatorsk. smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
n_andersson
5 september 2010 · 689 Inlägg

Tankar alltid när mätaren börjat närma sig rött. inte ofta lampan hinner tända sig för mig

Transporter89
5 september 2010 · 957 Inlägg

tankar  altid  så fort den kommer  under halv tank   varför  vet  ej men känns bättre är det är  full tankad:D

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Snitch Ointresserad.
5 september 2010 · 936 Inlägg

Så fort nålen går ner på rött så tankar jag.

Kört slut på hojen en gång, då funkade inte reservlampan. Sjuka var att soppan tog slut när jag körde på infarten till en mack. Ibland har man tur.

Teabag appreciation club.
BudgetDunkaren Osponsrad
5 september 2010 · 1 631 Inlägg

saab_sonett skrev:
Har väl hänt någon gång när grabben lånat bilen och jag sedan ska ha den och upptäcker att det är tomt. Har 15km till macken så det är att chansa. Har förresten tankat 52 liter i Polon som ska rymma 45 liter. Normalt får jag i 37-39 liter.  Påpekade för mackpersonalen att det måste vara fel på pumpen, men den var kalibrerad  sa dom. Nån som lyckats med samma sak?

Jag fick i 86 liter i min 745:a.. men det va för att jag hade fått ett skavhål från kardanen smile Så jag fick byta tank istället. Men det va jädra skumt liksom när man började tänka "fan e det frågan om,tar det aldrig stopp" smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
fullsize 4 Doors - No Waiting
5 september 2010 · 100 Inlägg

Har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger jag fått soppatorsk. Har aldrig haft nåt fordon med fungerande tankmätare, brukar tanka på känn men man upphör aldrig att förvånas över hur mycket en gammal V8 slukar..

940R
5 september 2010 · 1 567 Inlägg

Har lovat mig själv att aldrig bli så korkad så jag får bensinstopp så jag tankar alltid när mätaren är typ på 1/3.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang