Volvo 850 abs problem, felsöking

PetteRR
5 september 2010 · 151 Inlägg

Hej, Köpte en 850 -93 med enligt besiktningsprotokollet fel på höger abs givare. Problemet är att enligt förra ägaren är den bytt ganska nyligt, och jag får inga felkoder på den. Men abs lampan lyser hela tiden.

Vad är de man ska felsöka? Har läst runt här och har borsta rent kransarna, och smörjt upp kablarna till givarna, får en felkod att som säger "Ingen ström till hydraulmodulatorns ventiler" hur kollar man att den får ström?

Det går inte heller att nollställa felkoderna, utan när den har räknat den sista, så stannar den istället för att börja om. Så skulle va väldigt tacksam för lite feedback hur jag ska läsa detta och var man ska börja!

RGH
5 september 2010 · 134 Inlägg

Brukar vara lödningarna i ABS-enheten, plocka ur den och löd om (brukar vara dom vid multikontakten) så ordnar det sig nog:)

BMW 318iS "T" (1990)
PetteRR
5 september 2010 · 151 Inlägg

har kollat och de är ström i enheten, så vars ska man nu fortsätta? ledningar, kablage?

RGH
5 september 2010 · 134 Inlägg

ja, fast då är det nog bäst att ha kopplingsschema till hands. Börja mät givarna, bör ligga mellan 1000-2000 Ohm. Oändligt motstånd=dålig givare. Hur kunde besiktningen se att det var höger givare som är dålig? Isf måste det vara ett synbart fel tex skadad givare? Mvh

BMW 318iS "T" (1990)
PetteRR
5 september 2010 · 151 Inlägg

Okej, de var fel av mig. På besiktningen står det "ABS-indikering, varnar för fel i systemet" ringde förra ägaren eftersom jag hade för mig att de var höger, men de va den han hade bytt, så den bör vara hel. Så de kan alltså vara vad som helst i hela abs systemet, vilket gör de hela lite svårare att felsöka!

RGH
7 september 2010 · 134 Inlägg
BMW 318iS "T" (1990)
PetteRR
8 september 2010 · 151 Inlägg

Funderar på att koppla ur abs lampan iaf nu när den ska besiktas, har läst på forumet att man kopplar abs lampan till oljetryckslampan, någon som har gjort de och kan förklara lite närmare?

ValP2k
8 september 2010 · 1 122 Inlägg

PetteRR skrev:
Funderar på att koppla ur abs lampan iaf nu när den ska besiktas, har läst på forumet att man kopplar abs lampan till oljetryckslampan, någon som har gjort de och kan förklara lite närmare?

Ryck kontakterna innan abs givarna istället och låt styrboxen vara ikopplad. Då slocknar abs lampan som vanligt när du startar bilen. Funkade på min audi och gick även igenom bes. "NÖDLÖSNING"

gasa nu foer faen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang