21 november 2006
Trådstartare
Jaha, har fixat mitt problem för ett tag sedan och jag tänkte bara delge alla andra som kanske har samma strul med dåligt halvljus.
På bilen finns två typer av ljuslinser, av plast och av glas. Vad just du har på din bil kan vara vilken modell som helst av dessa två. Varför det är olika kan ingen svara på, leverantören ändrar? Beställaren ändrar? billigare? ny teknik etc, men i alla fall två olika ljuslinsmaterial finns det.
Har du glaslinser är dessa nästan outslitliga, dessa ger inget problem med ljustgenomsläppet.
Har du plastlinser åldras dessa. Hur fort bestämms av vilken typ av lampa du använder och i vilken miljö bilen finns i.
Kortfattat, om du använder dig av halogen med effekt mer än de i boken föreskrivna 55W, åldras linsen fortare. Om bilen finns i kallt klimat åldras linsen fortare.
Om du kombinerar ovan, dvs pga det kalla klimatet som oftast beror på nordligare trakter, så är det mer mörkt än ljust och man vill ha en bättre ljusbild, frestas man ibland att använda 100W lampor eller ännu starkare. Följden blir att linsen av plast åldras och den mörknar och blir mjölkaktig, alltså sämre ljusbild som följd. Tillslut är det riktigt dåligt ljusgenomsläpp och man ser riktigt dåligt vägen framför sig.
Linsen kan inte bytas, utan man måste köpa en ny insats. Det fick jag göra då mina linser var av plast och tidigare ägare troligen kört med riktigt starka lampor, på insidan av linsen fanns små smältbubblor...
Kostar ca 5000SEK för två stycken, kanske en billig livförsäkring vad vet jag, men jag byte i alla fall. Om man är noggrann vid köpen kollar man vilken linstyp som sitter i insatsen och har man tur hittar man en glaslins.
Själva bytet av insatsen är enkelt och går smidigt, Lycka till.