Nu får vi fan ta o skärpa till oss...

MeloveGolf Vw trimmare
18 november 2006 · 2 995 Inlägg

Founder skrev:

Granholm skrev:
jag tror att allt det där är galet överdrivet...

På 30 år har glaciärerna mer eller mindre försvunnit helt ifrån Alperna... det såg inte så överdrivet ut kan jag lova smile Nu snackar vi glaciärer som funnits där i nästan 1000 år, och dom har smält bort på 30 år...

Dom smälte för 10000 år sen också inget nytt har läst många rapporter om att det faktiskt är jordens gång vi bara skyndar på processen....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
lundwall
19 november 2006 ·

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14094752.asp

Mycket bra. Ta och läs, ni som sitter där och skakar och är rädda.

Founder
19 november 2006 · 1 414 Inlägg

lundwall skrev:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14094752.asp

Mycket bra. Ta och läs, ni som sitter där och skakar och är rädda.

Rätt intressant, det ska alltid finnas för och motsträvare till alla teorier, men den här gången är det ju lite så att det finns tusentals forskare som är ute på fältet hela tiden och själva säger att dom märker skillnaden, sedan finns ju temperaturer m.m. dokumenterat sedan drygt 200 år bakåt och man kan se på sedimentlagringar m.m. hur varmt det har varit flera tusen år tillbaka...

Även större delen av NASA's forskare tror att det var just en global värming som tex torkade ut planeten mars för några tusen år sedan och dom säger även att samma tendenser syns här på jorden...

Som sagt bra med för o emot men det finns lite för mycket bevis för och nästan inga motbevis som har presenterats...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
19 november 2006 · 1 414 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/vss/klimathot … 87,00.html

I fredags slog Visby värmerekord. 12,9 grader varmt har inte uppmätts för andra halvan av november sedan mätningarna inleddes 1859. Det där säger väl allt...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Aerodynamik ...
19 november 2006 · 7 120 Inlägg

Founder skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,934887,00.html

I fredags slog Visby värmerekord. 12,9 grader varmt har inte uppmätts för andra halvan av november sedan mätningarna inleddes 1859. Det där säger väl allt...

Det står också på sidan att sådana "värmepuffar" kan förekomma på höstarna ibland.

Senast redigerat av Aerodynamik (19 november 2006)

carpan
19 november 2006 · 120 Inlägg

Knepigt ämne det här... Är det vi som orsakar dessa "klimatproblem" eller är det naturliga svängningar... I skolan (KTH) läste jag en kurs om fordons miljöpåverkan. Det var rena hjärntvätten om att det är människan som orsakar alla problem och att oljan snart e slut. (Helt slut lär den väl inte ta, men nån gång kommer det bli så dyrt att fiska upp den att det bara blir få förunnat).
Själv är jag lite lutad åt teorin om att det är vi som håller på att få allt att spåra ur, men säker kan man ju inte vara. Ingen som lever nu lär väl få veta, om man inte ska tro på det jag fick lära mig i kursen, för i så fall har vi problem om 20 år...
Det hela kommer väl sluta med att det kommer en stor sten från himlen å ta kol på oss precis som dinosaurierna, så blir det omstart igen smile

Fortsatt trevlig helg!

Aerodynamik ...
19 november 2006 · 7 120 Inlägg

carpan skrev:
Knepigt ämne det här... Är det vi som orsakar dessa "klimatproblem" eller är det naturliga svängningar... I skolan (KTH) läste jag en kurs om fordons miljöpåverkan. Det var rena hjärntvätten om att det är människan som orsakar alla problem och att oljan snart e slut. (Helt slut lär den väl inte ta, men nån gång kommer det bli så dyrt att fiska upp den att det bara blir få förunnat).
Själv är jag lite lutad åt teorin om att det är vi som håller på att få allt att spåra ur, men säker kan man ju inte vara. Ingen som lever nu lär väl få veta, om man inte ska tro på det jag fick lära mig i kursen, för i så fall har vi problem om 20 år...
Det hela kommer väl sluta med att det kommer en stor sten från himlen å ta kol på oss precis som dinosaurierna, så blir det omstart igen =)

Fortsatt trevlig helg!

Oljan tar aldrig slut. Kolla här, olja kommer från döda växter och djur som förmultnar på typ havsbotten elr ställe utan syre i flera miljoner år. Och varje dag,timme ja vafan har det ju dött djur. Så det kommer ju ny råolja hela tiden.

Någon som fattar vad en 14-åring säger?

carpan
19 november 2006 · 120 Inlägg

Du kan ju dra den valsen för min professor får vi se om han köper det... Men visst ny olja bildas hela tiden, men med tanke på att det tar så lång tid gör vi av med mer än vad som bildas...

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
19 november 2006 · 365 Inlägg

Man kan ju lägga fram det så här (stämmer säkert inte exakt) tex när du kör 10 och har förbukat ca: 8L bensin har du förbrukat ett förädlat ämmne/ämmnen som tog jorden kanske hundra år att bilda.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Founder
19 november 2006 · 1 414 Inlägg

Aerodynamik skrev:

carpan skrev:
Knepigt ämne det här... Är det vi som orsakar dessa "klimatproblem" eller är det naturliga svängningar... I skolan (KTH) läste jag en kurs om fordons miljöpåverkan. Det var rena hjärntvätten om att det är människan som orsakar alla problem och att oljan snart e slut. (Helt slut lär den väl inte ta, men nån gång kommer det bli så dyrt att fiska upp den att det bara blir få förunnat).
Själv är jag lite lutad åt teorin om att det är vi som håller på att få allt att spåra ur, men säker kan man ju inte vara. Ingen som lever nu lär väl få veta, om man inte ska tro på det jag fick lära mig i kursen, för i så fall har vi problem om 20 år...
Det hela kommer väl sluta med att det kommer en stor sten från himlen å ta kol på oss precis som dinosaurierna, så blir det omstart igen smile

Fortsatt trevlig helg!

Oljan tar aldrig slut. Kolla här, olja kommer från döda växter och djur som förmultnar på typ havsbotten elr ställe utan syre i flera miljoner år. Och varje dag,timme ja vafan har det ju dött djur. Så det kommer ju ny råolja hela tiden.

Någon som fattar vad en 14-åring säger?

Sen får du ju se till vilken mängd vi förbrukar och hur mycket som nybildas. Det är ju inte direkt så att det bildas några hundra tusen fat olja per dag, det kan ju vem som helst räkna ut... däremot förbrukas det några miljoner fat olja per dag runt om på jorden...

Fakta är den att den olja som är lätt att ta upp ur marken kommer att vara slut om några år men det finns stora lagringar kvar men dom ligger mycket djupare under marken och under havsbotten och det kommer att kosta stora summor att ta upp dom, med andra ord kommer priset att stiga, färre kommer ha råd att använda det och därmed försvinner vinsten och poängen med att plocka upp det...

Ska jag vara ärlig tycker jag att föredetta K-World och nuvarande kunskapskanalen har kanonbra program som berättar väldigt ingående i hur saker o ting faktiskt funkar här på jorden. Fler borde titta på dom programmen, då lär man sig verkligen något!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
carpan
19 november 2006 · 120 Inlägg

Bra sagt Founder! Precis min linje. Det där sista om TV-kanalerna vet jag dock inget om...

Founder
19 november 2006 · 1 414 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Founder skrev:

Freddeponken skrev:

Oj ett enormt stort och ämne du tar upp här men nog så viktigt.

Har ju sett på aftonbladet att dom kämpar med att samla in namn osv och kallar det Klimathotet.

Visst tror jag att alla kan göra en förändring men vi får inte glömma att det är ju regeringarna och alla som styr alla länder som bär det mesta ansvaret.
Ta Bush tex. hur mycket släpper irakkriget och alla hangarfartyg, flygplan, pansarvagnar osv ut hela tiden. uj uj uj rakt ut i naturen.

Men visst får man sig en tankeställare och jag själv har dragit ner mycket med bilåkandet mest för min egen ekonomi men samtidigt är det ju bra om man kan göra något för miljön också helt klart!

men tänk på detta när du/ni bokar en resa till utlandet...oj vad det flyget spydde ut vill man inte veta!

Just militära fordon släpper ut hemska mängder, hangarfartygen har iof noll i utsläpp eftersom dom är kärnkrafts-drivna men pansarvagnarna drar ju hutlösa summor bränsle...

Har fått för mig att det är JAS du flyger eller har jag helt fel ?
Jas har ett jävla utsläpp iaf och flygplan överlag för den delen.
Specielt Turbopropp/Jetmotorer.

Japp du har helt fel, jag flyger inga JAS plan, däremot har jag mekat med dom, nej jag kommer snart att flyga stora transport plan. Och nej, turbopropp är bland de mest ekonomiska och bränsle snåla motorer som finns, och inte minst rena High-Bypass Jet motorer. Normal förbrukning på en CFM-56 motor som sitter i dom flesta 737/A320 plan som är de vanligaste flygplanen i världen är ca 0.13 liter per passagerare och mil, försök få dom siffrorna på tex en buss eller lastbil...

Så flyget är bland de miljövänligaste sätten att färdas på.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
19 november 2006 · 1 414 Inlägg

carpan skrev:
Bra sagt Founder! Precis min linje. Det där sista om TV-kanalerna vet jag dock inget om...

K-World slutade sända för några år sedan men Kunskapskanalen tog vid istället... finns med i Canal Digital's programpaket som gratis kanaler...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
lundwall
19 november 2006 ·

Jag gillar Mad Max-filmerna. Hoppas bensinen blir skitdyr. Jag vill svetsa på galler på min bil och ge mig ut på E6:an och plundra smile

Germax
20 november 2006 · 12 086 Inlägg

Granholm skrev:
jag tror att allt det där är galet överdrivet...

haha vilken jävel wink

Founder
21 november 2006 · 1 414 Inlägg

På Kunskapskanalen ikväll:

Om någon form av uppvärming av havsbotten sker i skala 1-2 grader finns det kraftig risk för att stora mängder av fryst metan flyter upp till utan, en kubik fryst metan ger 164 kubik metan gas som i sin tur är 60 gånger mer bindande av ozon än tex koldioxid. Detta skulle precis som för 300'000 år sedan orsaka mass död på jorden... Detta enligt forskare i GeoMar i Tyskland och ledande forskare på oceanografi i England.

När oljeriggar råkat borra igenom stora områden av fryst metan och detta kommit upp till ytan har det endast krävt några kubik för att lösa upp havets ytspänning och många gånger har hela oljeriggen sjunkigt på grund av detta. Detta är även anledningen till att fartyg och flygplan försvunnit över bermuda området kallat bermuda triangeln.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang