Ford fiesta ST erfarenheter

mickesv
3 november 2010 · 3 Inlägg

jag har tänkt att köpa en ford fiesta ST 05 eller 06 med max 5-6000 mil på mätarn. vill höra här med ägare eller före detta ägare till en sådan om era erfarenheter . saker man skall kolla på vid köp, speciella brister eller bara info i största allmänhet om ST. finns det fler alternativ inom kategorin "gti" i prisklass 70-80 tusen så tipsa gärna.mvh

BassBoost
3 november 2010 · 9 Inlägg

Körde 5500 roliga mil med min innan den såldes.
Den ligger som ett strykjärn på vägen, måste verkligen provocera innan det släpper. Det jag saknade var lite mer ös i motorn, kanske ett Mountune-kit på 175hk kan hjälpa till? smile
Den är lätt, drar lite soppa å lite däck. Billig i drift om man servar själv. Kamkedjan bytas vid 16.000mil.
Bullrig å hård! Inget kul att köra långa sträckor med.
Hade aldrig något problem med min... bytade bara olja+filter vid 2000, tankade å var glad!

CJ
4 november 2010 · 55 Inlägg

Jag var inne på att köpa en st när jag skulle byta bil. Men det blev en tt. Men nu har jag fundering på att sälja ttn till våren och kanske skaffa en st. hade varit kul att prov köra en st och kolla lite närmare men man vet ingen som har en st i närheten. Någon som kanske kan läga upp lite detaljerade bilder? smile

Mvh Cj
habomaster
4 november 2010 · 463 Inlägg

Fiesta ST är lite svag med endast 150hk i originalutförande. Jag tänkte föreslå Renault Clio Sport, men de blir lite dyra som Clio III med 200hk, men det finns ju Clio II sport med 172/182hk för mellan 40-80k beroende på årsmodell. Mer effekt än Fiesta och väldigt trevligt chassi och varvvillig motor. På pappret är det liknande motorer med 2.0 16v utan överladdning. (Kan tillägga att Renault hade 2.0 16v på 150hk redan 1995) wink

Om man läser lite tester på sk. "Hot Hatches" från Europa och framför allt Storbritannien så brukar Renault's RS-modeller (Clio och Megane) vinna med snabbast varvtider över de flesta konkurrenter.

Senast redigerat av habomaster (4 november 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang