Hjälp angående spindelled på Passat -04 (BILD)

cyraz
17 augusti 2010 · 36 Inlägg

Hejsan!

Är helt ny på VAG och har inte skruvat så mycket leder tidigare.
Fick en tvåa på glapp vänster nedre spindelled och håller på att byta denna.

Det skiljer sig på spindellederna, eller är det bara nån typ av bussning som följde med från infästningen på den gamla?

http://pici.se/629712/
http://pici.se/629712/


mvh Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
cyraz
17 augusti 2010 · 36 Inlägg

ps, den byttes förra året oxxå men är glapp iår igen?

Vad kan vara anledningen?

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
Bensinskallen P o r s c h e
17 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Du får väl se om du får bort hylsan, om den sitter ihop med den gamla leden så har du nog fått fel ny.

Känns konstigt att den gamla slets så fort, taskig kvalite, felmonterad, välanvänd?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Jiimpa
17 augusti 2010 · 767 Inlägg

Det var en konstig hylsa. Kan inte påminna mig om att jag har någon sån på min.
Det är inte så att du fått länkarmen till årsmodell 98-01?
Är den gamla länkarmen köpt på biltema så har du förklaringen där till varför du får byta igen.

cyraz
17 augusti 2010 · 36 Inlägg

jag tippar på felmontering... den byttes förra året.
När jag jämför spindeln jag köpte nu med bilderna på mekonomen, a-experten och meca så ser den lika ut förrutom att jag har köpt med förstärkning. Men den där hylsan över vet jag inte vad det är.

Kan det vara nån typ av metallbussning som ska fylla ut infästningen vid hjulet?

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
Bensinskallen P o r s c h e
17 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Ja om hålet i spindeln kräver att hylsan ( om det nu är en hylsa och inte en del av leden ), så ska den ju sitta där.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
cyraz
17 augusti 2010 · 36 Inlägg

Ja givetvis ska den sitta där, frågan är ju om den tillhör leden eller om det är en del som ska sitta i infästningen. Får nog åka till Möllers imorgon och höra med dom. Jag tror det är någon typ av rostfri bussning som ska hålla bulten på leden stadig. En finare genomgång än själva infästningen.

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
cyraz
18 augusti 2010 · 36 Inlägg

Det var som jag trodde, det är en del till själva lagerhuset.... Denna går "EJ" att köpa ny. Man måste köpa hela nya lagerhuset. Det är skandal!

Så jag åkte hem igen, kapa av nere vid kulleden och sedan värmde... sedan knacka jag ur bulten med konan i skruvstädet.

Nu gäller det bara att få tillbaka armfan!

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
Sharky
19 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Som min tame VAG mek säger:
- Det finns nya delar med så dålig kvalitet att man bara sätter dom på bilar man inte vill se igen.

Nu säger jag inte att du har råkat ut för detta med det existerar. Har själv fått känna på skillnaderna på bra och dåliga framvagnsdetaljer i hans verkstad.

/Göran



cyraz skrev:
ps, den byttes förra året oxxå men är glapp iår igen?

Vad kan vara anledningen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Goffen Administratör
19 augusti 2010 · 2 976 Inlägg

Jag har bytt tusentals sånna länkarmar och det där har jag aldrig sett... värmde ni med gas för att få bort leden? Antagligen va det ju inget fel på leden utan infästningen som glappade då ju?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
cyraz
19 augusti 2010 · 36 Inlägg

Jag hade aldrig sätt det där tidigare heller. Den sitter i infästningen vid lagerhuset. Den får perfekt plats där... sen så för man igenom ledens bult genom den. Invändigt den så fäster den konade delen från leden.

Nej jag värmde ej, hade ej tillgång... Men jag fick tillbaka allt perfekt.

Mvh Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

Sharky skrev:
Som min tame VAG mek säger:
- Det finns nya delar med så dålig kvalitet att man bara sätter dom på bilar man inte vill se igen.

Nu säger jag inte att du har råkat ut för detta med det existerar. Har själv fått känna på skillnaderna på bra och dåliga framvagnsdetaljer i hans verkstad.

/Göran

Haha! Har själv varit med om delar på nya tyngre fordon som knappt gått att montera,
men som köptes in för att de var billigare än det bättre fabrikatet.
Någon på en ekonomiavd. som jagade en klapp på axeln lol

johnny blade
19 augusti 2010 · 269 Inlägg

Var det glapp i leden han kände på bilprovningen då,så att det inte var den där hylsan som glappade i godset?

cyraz
2 november 2010 · 36 Inlägg

dammasken vid leden var dålig och trasig... jag såg bara att det glappa när han bänjde skiten. När jag plockade bort leden så följde "hylsan" med från lagerhuset. "gick ej att köpa en ny hylsa" enligt Möllers Bil.... För den satt fast på leden när jag fick ner den.. Fick verkligen knacka lös den och rengöra den med smejduk och sätta tillbaka den. Nu har jag kört ett tag med den och får ett knack ljud vid större rattutslag, konstigt?
Känns som något "VICKAR" fram och sedan tillbaka.

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
Mr_diesel
2 november 2010 · 43 Inlägg

hylsan som följde med ut, du tro inte att delen där hylsan skulle sitta är slut på?? de va så längesen ja bytte nå stag så ja minns inte vad som sitter i den ändan men tur du fick till de iaf....

cyraz
10 november 2010 · 36 Inlägg

Nej jag tror inte att den var slut, för nu hittade jag antagligen felet till varför det klonka till ibland... Hjulet satt fast med 2 av 5 bultar... bra va? Hade inte dragit åt dom helt så förmodligen flyttades fäljen nån millimeter varav ljudet.

Bra utav en garagekille att missa detta?  haha
var så säker på att det var leden pga bytet.

Tack ändå!

mvh Henrik

Att fortfarande vara +26 och åka runt med sin tattarsänkta volvo och resten ser ut som skit tillsammans med sin lilla fula tatuering på armen och svettiga keps är inte coolt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang