Kör/vilo/rast tider Lätt lastbil/bud bil m.m

Gathor
15 november 2010 · 150 Inlägg

Ok, vad gäller för Lätt Lastbil?

Hur länge för man köra innan man måste ta rast? hur lång måste rasten vara?

Det ska finnas några regler så kom inte o säg att det inte finns! sad

Finns det regler på hur långt man får köra? Sitter och försöker korta ner dagarna lite. ^.^

TeedasT 100% ninja
15 november 2010 · 342 Inlägg

är ju inte riktigt samma regler för lätt lastbil som tung. Har du en vilotidsbok? när jag jobbade med att köra lätt lastbil (3år) så skrev jag bara när jag började å slutade. men det är väl att du ska ha iaf 11 timmar sammanhängade vila? om jag inte minns fel. altså får du inte jobba mer än 13 timmar per dag. Är det bud du kör? för om du vill ha korta dagar så är budbranschen helt fel för dig wink

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Brådhis * Voff voff *
15 november 2010 · 10 303 Inlägg

Gathor skrev:
Ok, vad gäller för Lätt Lastbil?

Hur länge för man köra innan man måste ta rast? hur lång måste rasten vara?

Det ska finnas några regler så kom inte o säg att det inte finns! sad

Finns det regler på hur långt man får köra? Sitter och försöker korta ner dagarna lite. ^.^

I korta drag: Köra max 13 timmar, vila minst 11 timmar innan nästa 13 timmars period påbörjas! Ingen begränsning i antal körda mil per dag!

EDIT: Självklart ska du även ta dom raster som lagen kräver under dagen!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (15 november 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gathor
15 november 2010 · 150 Inlägg

har inge Vilotidsbok, Har dock Gps inkopplad till bilen som registerar, start, stop, fart and so on and on and on and on and on. Så ifall man ska kolla upp det hela måste man gå in i databasen o rota.

Men hur länge får man köra tills man måste ta en rast, och måste rasten vara 45 minuter?

sir_daniel www.kudoz.se
15 november 2010 · 3 802 Inlägg

ring och prata med facket?

TeedasT 100% ninja
15 november 2010 · 342 Inlägg

Du måste ha en vilotidbok som kan dokumentera dina arbetstider minst 3 veckor bakåt i tiden, de bryr sig inte om att du har en gps som loggar. vilotidsböcker finns  på vissa bensinstationer osv.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Gathor
15 november 2010 · 150 Inlägg

Ehm, jag är inte säker på att vilotidbok gäller för alla väl? Vilka ska den gälla för? Jag kör till samma personer varje dag, lämnar och plockar upp gods. Det jag hittar på internet är för lastbil.

Gathor
15 november 2010 · 150 Inlägg

Det jag har fått fram är max 4.5 timmar sen rast sen 4.5 timmar till. Och sen är det en massa andra regler, t.ex 10 timmar max 2 gånger i veckan and so on. men det gäller lastbil. =/ har för mig att det är väldigt få regler för lätt fordon. T.ex du har jobb på en ort som ligger 10 timmar ifrån, så kan du köra hela den vägen och sen sova över där och utföra installation/vad du än gör och sen åka hem dagen efter. Utan att ta någon rast på dessa 10 timmar.

Har för mig att det är något sånt. tongue

Senast redigerat av Gathor (15 november 2010)

myran Foto/Bilnörd
15 november 2010 · 1 541 Inlägg

kör du ut varor åt ett företag (dvs företages egna varor) så krävs ingen tidsbok.

Så fort du börjar hantera gods åt andra personer/företag så krävs tidsbok.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
TeedasT 100% ninja
15 november 2010 · 342 Inlägg

myran skrev:
kör du ut varor åt ett företag (dvs företages egna varor) så krävs ingen tidsbok.

Så fort du börjar hantera gods åt andra personer/företag så krävs tidsbok.

För att förtydliga, kör du blommor åt ett företag som odlar blommorna, så behövs inte vilotidsbok. Kör du paket å tex. Bring Express så ska du ha det. då du hanterar gods från olika företag. Just vilotidsbok för lätt lastbil är dock rätt luddigt. Poliserna (om de kommer ihåg), frågar bara "har du en vilotidsbok?" du svarar ja, så säger de, ok vad bra. detta har hänt mig 2 gånger på 3 år. ingen av dem har kollat om jag faktiskt har en, eller informationen innuti är rätt utfylld, för de har ingen aning.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Gathor
15 november 2010 · 150 Inlägg

myran skrev:
kör du ut varor åt ett företag (dvs företages egna varor) så krävs ingen tidsbok.

Så fort du börjar hantera gods åt andra personer/företag så krävs tidsbok.

Då fick vi svar på en fråga. tongue Men inte riktigt den frågan jag ville helst få reda på tongue

Max kör tid tills rast? tongue

TeedasT 100% ninja
15 november 2010 · 342 Inlägg

Gathor skrev:

myran skrev:
kör du ut varor åt ett företag (dvs företages egna varor) så krävs ingen tidsbok.

Så fort du börjar hantera gods åt andra personer/företag så krävs tidsbok.

Då fick vi svar på en fråga. tongue Men inte riktigt den frågan jag ville helst få reda på tongue

Max kör tid tills rast? tongue

eftersom det inte finns nån kontroll på det så kan du köra så länge det passar..

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Gathor
15 november 2010 · 150 Inlägg

Tackar för alla goa svar. Dags o sova sina 7 timmar tills jobbet böjar tongue

Muttley
15 november 2010 ·

Gathor skrev:

myran skrev:
kör du ut varor åt ett företag (dvs företages egna varor) så krävs ingen tidsbok.

Så fort du börjar hantera gods åt andra personer/företag så krävs tidsbok.

Då fick vi svar på en fråga. tongue Men inte riktigt den frågan jag ville helst få reda på tongue

Max kör tid tills rast? tongue

Kör du inte lastbil eller buss och måste köra med vilotidsbok beroende på vad du nu kör.

Så är de 13 timmar i rad utan raster, så många mil du bara hinner med på den tiden.

Ang vila på den punkten är att du ska ha minst 11 timmar vila per dygn. Du kan dela upp den tiden på 2 omgångar dock den längsta vilan måste vara sammanhängande 8 timmar och sen kan du ta resten.
Du kan inte ta tex vila mitt på dagen 1 timme, och sen en timme eftermiddag och sen resterande för då blir de ingen rätt dygnsvila.

Så om du försökte hitta nått hål på det för att du ska säga till din chef att du måste vila si och så mycket så har du inte mycket att säga till om du inte kommer överens med honom.

Men som du beskriver de så verkar du inte behöva en vilotidsbok för din gps är långt ifrån någon vilotidsbok.  Då får de vara en färdskrivare isåfall du har i bilen.

Men självklart, den största vilan du kan ha rätt till är din dygnsvila enligt "facket" och helgvila om de ingår i ditt avtal.

Gathor
16 november 2010 · 150 Inlägg

Har gott om vila hemma smile, har ju vanlig arbets dag. Nu ser min dag ut 4 timmar körning sen vila sen 4 timmar till. tongue Tänkte ifall man får köra 8 timmar rakt av?

Muttley
16 november 2010 ·

Gathor skrev:
Har gott om vila hemma smile, har ju vanlig arbets dag. Nu ser min dag ut 4 timmar körning sen vila sen 4 timmar till. tongue Tänkte ifall man får köra 8 timmar rakt av?

då var svaret enkelt ifall du inte har färdskrivare och de inte är tung lastbil så ja.

Janneutanb
16 november 2010 · 7 272 Inlägg

Nu är det väl omöjligt att bevisa om man inte skriver upp sina tider men man får inte jobba mer än 6 timmar utan 30 minuters rast.
Ska man jobba över 9 timmar så måste rasten vara på 45 minuter.
Så var det tidigare när jag kollade upp iaf.

Muttley
16 november 2010 ·

Brains skrev:
Nu är det väl omöjligt att bevisa om man inte skriver upp sina tider men man får inte jobba mer än 6 timmar utan 30 minuters rast.
Ska man jobba över 9 timmar så måste rasten vara på 45 minuter.
Så var det tidigare när jag kollade upp iaf.

Beror på vad för avtal man kör under med ju.


13 timmar får jag köra utan raster.

Sen de roliga är att jobbar du inom industri så måste du ha minst 30 min middag varje dag.  smile Så de är rätt vridet.

Janneutanb
16 november 2010 · 7 272 Inlägg

tkd_rille skrev:

Brains skrev:
Nu är det väl omöjligt att bevisa om man inte skriver upp sina tider men man får inte jobba mer än 6 timmar utan 30 minuters rast.
Ska man jobba över 9 timmar så måste rasten vara på 45 minuter.
Så var det tidigare när jag kollade upp iaf.

Beror på vad för avtal man kör under med ju.


13 timmar får jag köra utan raster.

Sen de roliga är att jobbar du inom industri så måste du ha minst 30 min middag varje dag.  smile Så de är rätt vridet.

Du har rätt, jag kollade upp det nu och tydligen kan man avtala bort arbetstidslagen....

Muttley
16 november 2010 ·

Brains skrev:

tkd_rille skrev:

Brains skrev:
Nu är det väl omöjligt att bevisa om man inte skriver upp sina tider men man får inte jobba mer än 6 timmar utan 30 minuters rast.
Ska man jobba över 9 timmar så måste rasten vara på 45 minuter.
Så var det tidigare när jag kollade upp iaf.

Beror på vad för avtal man kör under med ju.


13 timmar får jag köra utan raster.

Sen de roliga är att jobbar du inom industri så måste du ha minst 30 min middag varje dag.  smile Så de är rätt vridet.

Du har rätt, jag kollade upp det nu och tydligen kan man avtala bort arbetstidslagen....

Klart. Inom taxi är de lätt med. Jag vet inte om de är sant men hörde av en att de är så pass lite förare med i facket att de inte kan gå in och "bestämma".  Jag är inte missnöjd med att behöva köra så för de är inte så pass ofta man måste köra på i full fart i 13 timmar utan ofta hinner man med raster ändå.
smile så transportbranshen är den sämsta branschen när de gäller anställdas rätt i detta landet gissar jag lite på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang