Tänkte jag skulle starta mig en egen liten projekt tråd om min kärra.
Det är alltså en volvo 940 ltt, som ska uppdateras lite under huven i första hand. en liten list som jag vill göra eller har gjorts:
[X] Färdigt [/] Påbörjat/Inhandlat [ ] Ej påbörjat
Motorspec:
[/] 531 topp med specslipad kam [x] Sachs 765 tryckplatta [/] Megasquirt 2 v3 [x] Rensa onödig el ur kabelpiska [ ] Turbobandtiens TB60-03 [ ] Bygga grenrör [x] 40 mm wastegate [ ] 998cc Delphi spridare [x] Smidda stakar från Lg speed [x] Viktad och balenserad botten [x] Borrat block till första överdim [ ] 3" eller 3,5" downpipe
Det som kommer att bli i första hand är motorn. vet ej om jag kommer lägga i smidd botten i bilen under vintern nu eller ej. det beror på hur skicket är.
Det som kommer bli är iaf turbo, intercooler, megasquirt och spridare. Kommer även att köra på e85
Har ju kommit en bit på vägen redan som skrivet, Det första jag monterade på bilen var sachs 712 tryckplatten då kopplingen var dålig när jag köpte bilen. 531 toppen kom på redan i början av sommaren, a-kammen är inte ditsatt ännu men den ligger på hyllan och väntar på att bli monterad.
Efter detta gjort körde jag med bilen hela sommaren tills turbon började säga upp sig plus att bilen började läcka olja, bilen ställdes av och planer började smidas. Det första som vart till då var ett grenrör men externt uttag för 40mm wastegate.
Efter detta Vart jag sugen på ett eftermarknads sprut och så blev det också, beställde ett ms2 v3 och vi började direkt att riva original härvan i bilen och rena ur onödig skit som inte kommer att användas mer ändå.
Nog med text. lite bilder är ju alltid trevligt
Grenröret är ev till salu. skirv pm vid intresse
Grenröret är ev till salu. skirv pm vid intresse
Ursäkta den superdåliga kvaliten på bilderna. då projekt kameran är på rep så använder jag mobil kameran.
Glömde bort att ta bilder sist vi grejade så det blev bara två st!. hur som helst så kommer vi igång igen lite nu i mellandagarna.
Såhär vacker är inredningen!
Lite av kabeldragning!
Sist så började vi att dra lite kablar i nya kabelstrumpor osv så det ser lite trevligare ut fixade även till kablarna till spridare osv så det bara är att koppla in i piskan till mset nu.
Dock fastnade vi lite när jag kopplade ur vr-givar kontakten å såg att det var 3 kablar. som vi senare kom fram till att den tredje kabeln var skärmkabel... dock så kom vi aldrig fram till vart denna skulle kopplas om det var till jord eller ej? Någon som vet vart man kan köpa skärmad kabel eller räcker det med att köra med 3 kablar och tvinna dom ordentligt och jorda en utav dom i karossen bara ?
Nog med det. På tisdag nästa vecka ska blocket och toppen planas och sen ska jag kolla över skicket på resten av motorn så jag får se hur mycket tid det blir att lägga ner på det denna vinter förhoppningsvis är allt i bra skick och då kommer jag köra med denna botten tills nästa säsong då det blir smidd botten.
Har även beställt lite prylar nu i lite julklapp till mig själv. Vart en 40mm wastwgate och en hks ssqv (kopia) Och så har jag beställt en lufttempsgivare till insuget.
Om inte alla jävla julklappar spräcket budgeten denna månad blir det även turbo. har bestämmt mig för att det blir en tb60-03 från turbobanditen iaf med twin entry för lite tidigare laddtryck. Dock måste jag tillverka ett nytt grenrör, då mitt grenrör ej har pulssplit
Allt för mig denna gång på torsdag ska vi börja plocka ur motorn ur bilen och då har jag förhoppningsvis fått tillbaka min kamera
Hej hopp liten update nu iaf får se om det blir mer..
Nu har jag fått tebax toppen och blocket från planing så nu är det 100 rakt! har även fått hem dumpen och wastegaten glömde dock ta bilder på det! men men har inte mer att säga här är bilder iaf!
Kommit ganska långt här, mellan axeln och ramlagren kvar att demontera
Här har vi koll på vart man lägger grejerna.. eller? hmm det ska ju ändå bli nytt det mesta ändå!
Nu är det blockrent och kammen osv är bortplockat
Ramlagren var i fint skick!
Dock så var ju inte vevlagren så jätte trevliga.. dålig service intervall?
En kolv
Både kolvarna och kolvringarna var i mycket gott skick inga repor eller dyligt och ringarna var minimalt slitna!
Dock så har det nog gått väldigt fett? eller vad tror ni?
Försökte fokusera på kolvringen men gick sådär...
Nyplanat block.. eller heter det toppdeckat block? Plant är det iaf Tack Ivan!!
Nyplanad topp funderar på om man ska gröpa ur insugskanalerna lite själv någon gång.. så man får lite jämnare flöde men det återstår att se Matchportning blir det iaf!!
Nu har jag inte mycket mer... funderar på om jag ska skicka iväg blocket på borrning här näst.. Har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska prioritera.. turbo och ic eller bottendel? vet fortfarande inte vad jag ska använda mig av för spridare.. jag tror 998cc blir för stort.. men det beror väl på vad man siktar på iof...
Byt kolvar, byt stakar, byt alla lager och bultar till ve och kamen. et är en svaget om du ska turbokonvertera b23 familjens motorer. pec om du ska ha den snurran . Sen efter bytet behöver du inte tänka på det mera
ReDoZz skrev: Byt kolvar, byt stakar, byt alla lager och bultar till ve och kamen. et är en svaget om du ska turbokonvertera b23 familjens motorer. pec om du ska ha den snurran . Sen efter bytet behöver du inte tänka på det mera
Jo hela bottendelen ska bytas. det jag funderar på r bara vilket jag ska prioritera nu är ju iof motorn en turbo från början men iaf kanske blir att jag slänger i detta i min 740 kan va kul att åka turbo där med hehe