Lagförslag om straffavgift på Dubbdäck

Tina-Bowina
6 december 2010 · 1 Inlägg

Ha Ha låt dem köra ut på landet när det är snö och is så blir det nog andra ljud från dem !!!
De tycks inte fatta att det behövs dubb och jag som har extra dubb för jag kör häst - transport då borde de föra in en lag på bidrag till alla olyckor som sker pga av odubbat lol
roll låter lika idiotiskt bättre att låta det vara som det är.




cool

Andromeda Rumpmas
6 december 2010 · 3 860 Inlägg

Igår var det halt här i Västerås. På E18 täcktes spåren av ett tunt lager snö, och det var inte saltat. Jag testade att trycka lite lätt på bromsen, och vid kanske halvt tryck i 80 km/h började ABS:en knarra. Och sådant väglag tycker politiker att dubbfria däck är lämpligt i?

Jag satte förra veckan dubbdäck fram på min cykel. Vilken otrolig skillnad! Ni som cyklar vet hur halt det blir om man plogar och sedan inte grusar. Dubben bara biter sig fast, och man kan cykla nästan som på sommaren. Man märker tydligt att dubb inte biter ett dugg på modd däremot.

Vi sätter dubbdäck på cykeln och broddar på skorna, men på bilen ska vi köra utan dubb roll

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
M103
6 december 2010 · 1 570 Inlägg

Jag har aldrig hört om någon som dött på grund av dubbdäck. Löjligt med folk som flyttar in till städerna och förväntar sig samma fina luft som ute på landet. Avgaser och sk-t hör en stad till.

Jimmy_N Makaronborrare
6 december 2010 · 993 Inlägg

calibra1992 skrev:
Har alltid kört dubbfritt på vintern så för mig gör det inte heller nån skillnad. Här i sydsverige tycker jag inte att det finns något större behov av dubbdäck heller. Här har varit 1 dag med riktigt vinterväglag denna säsongen. Och med tanke på att många kör med dessa dubbdäck på mestadels bara vägar från Oktober till April så blir det mycket onödigt slitage på vägarna. Däremot så tycker jag dubbdäcken fyller sin funktion längre norrut i landet och där känns det dumt att sätta straffavgift på dubbdäcken

Och efter dom senaste årens vinterväder så kan jag säga att jag helt ändrat uppfattning mot vad jag skrev 2008 tongue

Slash Saabifierad
6 december 2010 · 2 026 Inlägg

Själv har jag enbart kört med dubbar, har testat förra vintern att köra dubbfritt, usch inget vidare i Stockholm, tyckte dom dubbfria däcken fungerade bättre utanför än inne i Stockholm hmm Bit på den ni politiker-as tongue

calibra1992 skrev:

calibra1992 skrev:
Har alltid kört dubbfritt på vintern så för mig gör det inte heller nån skillnad. Här i sydsverige tycker jag inte att det finns något större behov av dubbdäck heller. Här har varit 1 dag med riktigt vinterväglag denna säsongen. Och med tanke på att många kör med dessa dubbdäck på mestadels bara vägar från Oktober till April så blir det mycket onödigt slitage på vägarna. Däremot så tycker jag dubbdäcken fyller sin funktion längre norrut i landet och där känns det dumt att sätta straffavgift på dubbdäcken

Och efter dom senaste årens vinterväder så kan jag säga att jag helt ändrat uppfattning mot vad jag skrev 2008 tongue

Haha big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Remiss
7 december 2010 · 1 339 Inlägg

Trams...

lillskott Fiskförädlare
9 december 2010 · 108 Inlägg

hahahah!
fan kommer de nån å ska ge en böter för att man har dubbdäck så åker man nog in för våld mot tjänsteman istället tongue

nä men skämt å sido så skulle de inte funka att köra utan dubbdäck här. ja skulle fan allri kunna fara hem till fjälle, å vette fan om morsan å farsan nånnsin skulle kunna fara å handla, å ja skulle no få parkera en km från lägenheten tongue

nä dom är ju fan dum om dom gör de hmm

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
Aero T16
9 december 2010 · 1 327 Inlägg

98 % av alla bilar i norrbotten har dubbdäck. Det finns ju en anledning till det.

Knugcab
9 december 2010 · 5 111 Inlägg

Och som vanligt var det helt bortglömt att vi redan betalar en massa vägskatt PLUS skatt på bränslet, som liksom är något vi betalar FÖR att de ska underhålla vägarna...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang